BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Gıdaya kriz darbesi

Gıdaya kriz darbesi

TANSAŞ Genel Müdürü İlhan Can, “2000 yılında Türkiye’de 70 milyar dolar olan gıda tüketiminin, ekonomik kriz yüzünden bu yıl 40 milyar dolara ineceğini” söyledi. Can’a göre, perakendecilik sektöründe yüksek enflasyon ortamında kazanılan kârlı dönem bitti. Suni kârlar olmayacak. Halk artık, çok hesaplı-kitaplı ve limitli alış-veriş yapıyor.



İZMİR - TANSAŞ Genel Müdürü İlhan Can, Türk halkının yılda ortalama 70 milyar dolar gıdaya harcama yaptığını ifade ederek, bu yıl yaşanan ekonomik kriz nedeniyle bunun 40 milyar dolar seviyelerine ineceğini tahmin ettiklerini söyledi. A.A muhabirinin sorularını cevaplayan Can, Türk halkının kazancının en büyük dilimini gıda harcamaları oluşturduğuna işaret ederek, 2000 yılında gıda harcamalarının toplam 70 milyar dolar seviyesinde olduğunu açıkladı. Can, ekonomik kriz nedeniyle bu yıl gıda harcamalarında önemli düşüş beklediklerine işaret ederek, 2001 yılı sonunda gıda harcamasının 40 milyar dolar seviyesine ineceğini tahmin ettiğini bildirdi. Can, geçen yıl halkın marketlere geliş sıklığının haftada bir olduğunu, krizden sonra sektör genelinde bunun haftada ikiye, TANSAŞ’ta ise haftada 4’e çıktığına işaret ederek, ‘’Halk bu dönemde çok hesaplı kitaplı ve limitli harcama yapıyor. Geçen yıl haftada bir girdiği marketten toplu alış veriş yaparken, bu yıl daha sık gelerek, küçük miktarlarda alımlar yapıyor. Geliş sıklığı arttı, ama fiş bazında işlemler düştü’’ dedi. Toplam gıda harcamaları içinde organize marketçiliğin payının yüzde 9 seviyesinde olduğunu belirten Can, perakendecilik sektörünün hedefinin bu payı büyütmek olması gerektiğini ileri sürdü. Alışveriş isteğinin toplumun moraliyle doğru orantılı olduğunu savunan İlhan Can, ‘’Moralsiz tüketici mağazaya girmiyor. Günlük ve haftalık fiş sayısı toplumun moralitesini bize gösteriyor’’ dedi. Perakendecilik sektöründe firmaların yoğun fiyat rekabeti üzerinde yoğunlaştığına işaret eden Can, ‘’Sektörde yüksek enflasyon ortamında kazanılan karlı dönem bitti. Sektör fiyat rekabetiyle bir yere gelemez. Değişen konsept rekabetin de yönünü değiştirecektir’’ diye konuştu. Firmaların geçen yıllarda ‘’en ucuz benim’’ diyerek ortaya çıktığını kaydeden Can, yeni dönemde rekabetin kalite, servis ve müşteri memnuniyetinde odaklanacağını anlattı. Yüksek enflasyon ortamında sektörün suni karlar elde ettiğini, bu dönemin ise sona erdiğini vurgulayan Can, şöyle konuştu: ‘’Enflasyonla para kazanma dönemi bitti. Dünya standartlarına geliyoruz, yeni dönemde suni karlar olmayacak, enflasyon düşecek. Sektörün gelişmesi için daha rasyonel rekabet ortamına girmek zorundayız. Pastayı büyütmeden fiyat rekabetine girmek herkesi zor duruma düşürecektir. Sektörü büyütmeden sadece fiyat rekabetiyle firmalarımızdan çalarak, büyüyemeyiz. Dünyada marketler nasıl çalışıyorsa biz de o esaslarla çalışmalıyız. Tüketimin yüzde 65’i hala bakkallarda sürüyor. Bunu büyütmek müşteri memnuniyetiyle olur. Tek başına fiyat yeterli olmaz.’’ Can, marketlerde ithal gıda ürünlerine tüketici talebinin devam ettiğini, ancak tedarikçi firmaların büyük çoğunluğunun mal temininde zorluk çekmesi ithal malların raflarda azaldığını açıkladı. Can, ‘’İthal ürünler marketlerde yüzde 70 azaldı. Ancak bunun nedeni müşteri taleplerinin düşmesi değil, teminde yaşanan zorluktan kaynaklanıyor. İthalatı gerçekleştiren firmaların çoğu battı’’ dedi.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT