BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Desende geometri

Desende geometri

Toprakbank Sanat Galerisi, Türk resim sanatının önemli isimlerinden Hamit Görele’yi ölümünün 21. yılında sanatseverlerle buluşturdu



Kendine özgü renk ve lekelerle çağdaş Türk resmindeki yeri tartışılmaz olan Hamit Görele, 1967 Haziran ayında açtığı “Sanat Anlayışım” adlı retrospektif sergisinde yaptığı bir söyleşide şöyle diyor: “Mavi, gök ve deniz olduğu için değil, deniz ve gök mavi olduğu için güzeldir. Yeşil ağaç olduğu için değil, ağaç yeşil olduğu için güzel. Bulut da öyle, dağ da, kır da... Bir ağacı maviye boyarsanız kıyamet kopar. Aman efendim, mavi ağaç olur mu! diye... Dava bu kadar sade, hatta bu kadar basit. Ama anlatması bu kadar güç. Kişisel sanat anlayışımda müziğin matematiğe, resminde geometriye dayandığına inanırım. Büyük klasik sanat ustalarının eserlerini, dikkatlice incelersek, hepsinin az çok geometrik bir anlayış temeline dayandığını görürüz. Ama onlar sertlikleri yumuşatarak, sert köşeleri törpüleyerek, yontarak gözümüzden saklamışlar geometriyi...” Renk ve leke duyarlığı... Bir sanatçı olarak Hamit Görele’yi çağrıştıran iki sözcük “Duyarlık” yerine “özgürlük” sözcüğünü de kullanmak mümkün . Belki daha uygun. Özgür bir sanatçı Hamit Görele. Doğayı renk olarak görebilen, nesneleri leke olarak özümseyebilen özgür bir ruha sahip olan ender ressamlardan biri. Denizler, özellikle dalgalı denizlerin hareketliliği; yeşil ışıklı kümeler halinde gökyüzüne uzanan yaprakların arasında gezinen rüzgarın ışığı ile hışırdayan ağaçlar, sonsuz özgürlüklere açılan maviliklere dağılan beyaz, bembe, sarı yumaklar oluşturan özgür bulutlar. Pembe tepeler, mor dağlar... Işık, renk ve leke özgürlüğü... O hep farklı olanı yapmayı denedi, eserlerinde geomertik, soyut stilizasyonları kübizm olarak yorumladı. Sergilerinde daire ve dikdörtgen resimler, sert konturlu portreler, köşeli formlar ve motiflere bezeli giysileri ile odalık ya da köylü kadın portreleri yer aldı.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT