BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Genç fotoğraf!

Genç fotoğraf!

Ülkemizde sanat deyince akla gelen birkaç ana başlığın dışında, konunun geneline in(e)miyoruz. Tiyatro, sinema, müzik, resim... Biraz daha düşünsek, heykel, opera, bale vs. gibi sanat dallarını bir çırpıda sayabiliriz. Fakat fotoğraf, karikatür ve mizah, maalesef diğer dallar kadar şanslı değil. Türkiye için artı bir değer olarak gördüğüm İstanbul Sinema ve Fotoğraf Amatörleri Derneği (İFSAK) dışında birkaç kurumun daha ayakta tutmaya çalıştığı fotoğraf, ülkemizde uzun soluklu fotoğraf günleri ve yarışmaları düzenlenmiş olsa da, henüz yeterince gelişmiş değil. Dünya ölçeğinden baktığımızda çok değerli sanatçılar yetiştirmiş olmamıza rağmen fotoğraf sanatının daha uzun bir yol alması gerektiğini düşünüyorum.



Ülkemizde sanat deyince akla gelen birkaç ana başlığın dışında, konunun geneline in(e)miyoruz. Tiyatro, sinema, müzik, resim... Biraz daha düşünsek, heykel, opera, bale vs. gibi sanat dallarını bir çırpıda sayabiliriz. Fakat fotoğraf, karikatür ve mizah, maalesef diğer dallar kadar şanslı değil. Türkiye için artı bir değer olarak gördüğüm İstanbul Sinema ve Fotoğraf Amatörleri Derneği (İFSAK) dışında birkaç kurumun daha ayakta tutmaya çalıştığı fotoğraf, ülkemizde uzun soluklu fotoğraf günleri ve yarışmaları düzenlenmiş olsa da, henüz yeterince gelişmiş değil. Dünya ölçeğinden baktığımızda çok değerli sanatçılar yetiştirmiş olmamıza rağmen fotoğraf sanatının daha uzun bir yol alması gerektiğini düşünüyorum. Genç fotoğraf sanatçılarının ortaya çıkması, var olanların desteklenmesi ve ustaların daha oylumlu çalışmalara imza atabilmesi için ciddi bir kamuoyu desteğine ihtiyaç olduğu da bir gerçek. Geniş Açı’lı fotoğraf İşte bu anlamda, Refik Akyüz’ün genel yayın yönetmenliğinde yayımlanan “Geniş Açı” isimli fotoğraf sanatı dergisine dikkatinizi çekmek istiyorum. Geniş Açı, usta fotoğraf sanatçılarının (Ara Güler, Şakir Aczacıbaşı, Coşkun Aral, Gültekin Çizgen vb.) çizdiği yol üzerinde önemli bir durak. İki ayda bir yayımlanmasına rağmen, fotoğrafın hem görsel bir şölen, hem de farklı bir teknik olarak yansıtıldığı dergi, kompleksten arınmış, yeni ve estetik olandan yana üstlendiği çizgisini “Türk Fotoğrafında Genç Soluklar” konulu özel dosya ile daha da anlamlı kılıyor. 1970’li yıllarda doğan ve gerçekten de birbirinden güzel çalışmalara imza atan genç sanatçılar; Ahmet Polat, Şeyda Sever, Kerem Uzel, Erhan Şermet, Yavuz Sevimli ve Serkan Emiroğlu portfolyoları dikkat çekiyor. Kendini görenler Katılımcıların yaş ortalamasının 25 olduğu projeye yoğun katılım İstanbul’dan gelmiş ama İzmir ve Ankara’dan fotoğraf gönderen isimler de dikkat çekiyor. Bunlar arasında 1986 doğumlu Benay Gürsoy’un çalışmaları seçkideki yerini alıyor. Meraklılarının www.genisaci.com adresinden daha detaylı bilgi alabilecekleri “Geniş Açı”, Türkiye’de fotoğraf sanatının geldiği noktayı gerçekçi verilerle ortaya koyması bakımından önemli bir görev üstleniyor. Herkesin bir biçimde bulaştığı fotoğraf, fotoğrata olma veya fotoğraf olma serüvenini, dergi mantığı içinden çıkarıp sıcak bir düzenlemeyle sunan “Geniş Açı”da, Şakir Eczacıbaşı, İhsan Derman, Levent Öget ve Vehbi Koca ile yapılan söyleşiler, 7. Uluslararası İstanbul Bienali, 6. İstanbul Saydam Günleri ve 17. İFSAK Fotoğraf Günleri hakkındaki değerlendirmeler; Nazif Topçuoğlu, Şebnem İşigüzel ve Merih Akoğul’un yazıları da önemli konulara temas ediyor. (0 212 251 20 03) İKSV ve bienal Söz sanattan açılmışken, önemli bir sanat etkinliği daha sessiz-sadasız sona erdi. Başlangıçta birkaç gazete haberinin dışında medyanın pek ilgisini çekmeyen “7. Uluslararası İstanbul Bienali”, dünyanın birçok sanat merkezi ve ülkemizden katılan sanatçıların performansları ile 22 Eylül’den 17 Kasım’a kadar farklı bir sanat şöleni olarak şehrin birçak mekanına renk kattı. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın inatçı ve fedakar yaklaşımıyla, çizgisinden taviz vermeden sürdürülen ve artık İstanbul’la özdeş hale gelen etkinlikler arasına adını yazdıran bienal, sanat adına ortaya konulan farklılık ve estetik duruşun en önemli göstergesi. Yıl içinde beş büyük festival veya uluslararası etkinlik düzenleyen İKSV, dünyanın hiçbir yerinde görülmeyen bir başarıyı da arşivinde tutuyor. Yeni doğanlara... “Bir görüntü bin söze bedeldir” düşüncesinden hareketle görselliği ön plana alan İKSV, bu yıl farklı bir uygulama da gerçekleştirdi. Boğaziçi Köprüsü’nün ışıkları, bienalin devam ettiği 7 hafta boyunca İstanbul’da her yeni doğan bebek için tam bin 769 kere yandı. İtalyan sanatçı Alberto Garutti’nin “Bugün Doğanlara Adanmış” ismini verdiği proje, Zeynep Kamil Hastanesi’nde bulunan bir düğme ile, Boğaziçi Köprüsü’ne yerleştirilen 42 adet lambaya özel bir sistemle bağlanmış, her yeni doğan bebek için düğmeye basılarak, farklı bir etkinlik ortaya konulmuştu. Türkiye’de güzel işler yapılıyor. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı da bu güzellikleri yayma, yaygınlaştırma ve devam ettirme gayreti içerisinde. Bize düşen ise, bu yokluk ve yoksulluk ortamında sadece sanata sığınmak... Özcan Ünlü
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT