BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Krizi hafif atlattık’

‘Krizi hafif atlattık’

Geniş ürün yelpazesi ile 2001 yılında adeta Türkiye’ye çıkarma yapan Fransız otomobil devi Peugeot Otomotiv Pazarlama A.Ş Genel Müdürü Pierre - Louis Colin, ekonomik sallantılarla geçirilen bu yılda rakiplerinden daha az hasar gördüklerini söyledi.



2001 yılı Peugeot için çok farklı oldu. Pazarda sağlam bir yer edinebilmek için yıl içinde müthiş 206,306 ve 307 modellerini piyasaya süren Peugeot, inanılmaz bir çıkış yakaladı. Bizde 2001 yılının en başarılı otomobilleri sıralamasında ilk 3’te yer alan Peugeot Otomotiv Pazarlama A.Ş Genel Müdürü Pierre -Louis Colin ile görüştük. Aldığımız cevaplarda Peugeot’un başarısının sırrı gizliydi. ¥ 2001 yılı tüm sektörlerde olduğu gibi otomotivciler içinde sancılı bir yıl oldu. Yüksek vergi oranlarının bu yıl sizler için hangi anlamı taşığıdığını merak ediyoruz? -Batı ülkelerine kıyasla Türkiye’de vergi çok yüksek ve dengesizlik var. En büyük problemlerimizden birisi bu. İçimizde bulunduğumuz ayda hem KDV hem de taşıt alım vergisinde hem yükselme, hem de azalmalar var. Bu beni çok rahatsız ediyor. Çünkü müşteri tam olarak ne yapacağına karar veremiyor. Müşteriye de büyük haksızlık oluyor. Vergi indirimden bir hafta önce araba almışsa, bu arada vergi düştüyse, müşteri çok üzülecek. Başka tüketiciler içinde karar verme zorlaşacak. Alsam mı? Almasam mı? diye düşünceler içine girecek. işte bu durum otomotiv sanayicisini, ithalatçıyı ve satıcıları çok fazla etkiliyor. Batı ülkelerinde araçlar, fiyatına göre vergilendiriliyor. Bizde ise kilosuna ve motor hacmine göre değerlendiriliyor. Bu da çok mantıklı bir icraat değil. Batı ülkeleri gibi gücüne ve fiyatına göre değerlendirme lazım. Bütün herşeyi masaya koyup, yeni vergilendirme sistemine geçilmesi lazım. ¥ Krizde piyasanın neresinde durmayı tercih ettiniz? -Peugeot olarak bizde krizden etkilendik ama birçok rakibimizden daha hafif atlattık sanıyorum. Bunun için birkaç tane sebebimiz var. Bayii ağımızı güçlendirip hem servis hem bayii kapasitesini arttırdık. Çok güçlü ürün gamımız var. Fiat Doblo ile Peugeot Partner’ı çok iyi rekabet içerisine soktuk. Piyasadaki bir çok marka Doblo ile rekabet edemedi. Adeta Doblo’nun karşısında yok oldu gitti. Öte yandan 206’nın başarısı halen devam ediyor. Haziran ayında ise 307 modelini piyasaya sürdük. Bu bizim için çodk riskli bir karardı. 2000 yılında pazar payımız yüzde 4.6 idi. 2001 yılını ise yüzde 7.5’lik ortalama ile tamamlayacağız. Beklediğimiz rakamlara ulaştık sanıyorum. Sonuç olarak pazar küçüldüğünden bizde rakiplerimiz gibi mutsusuz. Ancak biz diğer rakiplerimiz gibi pazar payımızı yükseltiğimizden rakiplerimizden daha iyi konumdayız. ¥ 2002 yılından beklentileriniz sizi heyecanlandıran öğeler gösteriyor mu? -Türkiye’de uzun zamandan beri görev yapıyorum. Bu ülkede ileriye yönelik bir tahmin yapmak oldukça zor. Bence 2002 yılı da zor bir yol olacak. Özellikle ilk 6 ay 2001 yılından pek farklı olmayacak. İkinci altı aydan daha umutluyuz. Türkiye, çok stratejik bir ülke konumunda. Peugeot, Türkiye’de yatırım yapmaya başladığında inişler çıkışlarla karşılacağının farkındaydı. Ama kriz içinde olmamıza rağmen daha önce yapmış olduğumuz planlarımızdan ve yatırımlardan vazgeçmeyi düşünmüyoruz. Ucuzlukta son hafta Hükümetin 1600 cc’nin altındaki otomobiller için KDV indirimi uygulamasından sonra satışlar geçmiş aylara oranla yüzde 65 oranında arttı. Kasım ayında 11 bin 800 adet otomobil satılmasının ardından sektör temsilcilerinin yüzü gülerken, devletin kasasına giren vergi miktarı da önemli ölçüde çoğaldı. Ucuz otomotiv almak isteyenler için son günler olduğunu söyleyen yetkililer yeni yılı takiben Ek Taşıt Alım Vergisi indiriminin sona ereceğini belirtti. Sektör yetkilileri Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin yüzde 75, Taşıt Alım Vergisi’nin yüzde 53.2 ile yüzde 75 arasında artış göstereceğini belirterek, “2001 yılının son aylarında hem otomotiv üreticileri, hem de devlet fedakarlık yaparak çok cazip imkanlarla araç sattık. Fakat yeni yılda artış gösteren enflasyon ve etkisini 2002 yılında da göstereceğine inandığımız develüasyon yüzünden maliyetlerimiz artış gösterecek. Bu da eski fiyatların çok cazip olacağını gösteriyor” dediler.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT