BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kansızlığın ilacı ISPANAK

Kansızlığın ilacı ISPANAK

Kalp hastalıklarına, felce, yüksek tansiyona ve yaşlılığın getirdiği göz hastalıklarına karşı koyan Temel Reis’in sebzesi, kansızlık ve gelişme bozukluklarına da birebir...



Hazırlayan: NİLGÜN BİLİM Ispanak, üzerinde en çok konuşulan sebzelerden biridir. Vitamin ve mineral deposu olduğu için kansızlığın ilacı olarak kabul edilen bu sebze çizgi filmlere bile konu olmuştur. Diyetlerin baş tacı, kış mönülerinin değişmez aktörüdür. Asya kökenli bir bitki olan ıspanağın Avrupalılar tarafından birkaç yüzyıl önce tanınıp bilinmeye başladığı sanılmaktadır. Ancak bütün dünyada ıspanağa bu günkü şöhretini kazandıran biraz önce belirttiğimiz gibi çizgi film kahramanı Temel Reis olmuştur. Bu olay ıspanağın hak ettiğinden daha fazla bir misyon yüklenmesine sebep olmuştur. Yapraklarında iyot, demir, klorofil ve kalsiyum bulunan ıspanak, A, C ve K vitaminleri bakımından da zengin bir sebzedir. Kalp hastalıklarına, felce, yüksek tansiyona ve yaşlılığın getirdiği göz hastalıklarına karşı yararlı olduğu araştırmalarla ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca çok düşük kalorili bir besin olduğu için, diyet yapanların gözdesidir. Ispanak, genelde sanıldığının aksine, önemli bir demir kaynağı değildir. Ispanaktaki demir küçük bir miktarda ve vücut tarafından emilmesi zor bir demirdir. Aslında doğal demir kaynağı olan besinler, beyaz ve kırmızı etlerdir. Bunun yanında yüksek oranda tuz içerdiği için, karaciğer hastalarının, şeker hastalarının, böbrek ve sindirim sistemi hastalarının fazla yememesi önerilir. Ispanak pişirirken dikkat edilmesi gereken birkaç önemli husus vardır. Öncelikle ıspanakların çok iyi yıkanması gerekir. Ayrıca pişirirken az suyla pişirilmelidir. Çünkü yapraklar pişerken sularını bırakacaktır. Son olarak ıspanağı fazla pişirmemeniz gerektiğini de unutmayın. Her derde deva bir sebze Kış sofralarının vazgeçilmez çeşnisi olan ıspanağın diğer faydaları da şunlardır: Hazmı kolaylaştırır, kabızlığı önler, vücudun dayanıklılığını artırır. Kansızlığı ve gelişme bozukluklarını giderir. Kalp adalelerini kuvvetlendirir. Kan miktarını artırır. Ağız, boğaz ve göğüs hastalıklarının tedavisinde faydalıdır. Vücudu soğuk algınlığına karşı korur. Hamilelerde çok faydalıdır. Doğacak bebeğin güçlü olmasını sağlar. Yara, yanık ve dolamada da faydalıdır. Dişlerin çürümesini önler, şişmanlık ve şeker hastalığında da faydalıdır. Kemik erimesine her gün 2 bardak süt Kemik erimesi ya da tıptaki adıyla “Osteoporoz”, özellikle orta yaşın üzerindeki kadınların hayatını etkileyen önemli bir sağlık problemidir. Yapılan araştırmalara göre menopoz dönemindeki her üç kadından birinde kemik erimesi (osteoporoz) görülüyor. Kemiklerde incelmeye yol açan osteoporoz yüzünden el, kalça ve omurlarda kırıklar oluşuyor. Kemiklerdeki erimenin aşırı olması, böbreklerde taş veya kum oluşmasını da artırıyor. Tiroit ve paratiroitlerdeki aşırı salgılanma da kemik erimesini hızlandırıyor. Bu sebeple; aşırı derecede kemik erimesi olan kadınların, mutlaka bir endokrinoloji uzmanına başvurarak tiroit ve paratiroitlerini kontrol ettirmelerini tavsiye ediyoruz. Yaşlılık, kalıtım, kalsiyum eksikliği kemik erimesinin oluşmasındaki önemli faktörlerden bazıları. Özellikle kalsiyum kemik sağlığı açısından son derece önemlidir. Orta yaşlı bir kimsenin günlük kalsiyum ihtiyacı 0.75 gramdır. Bu, menopoz dönemindeki kadınlarda iki misline çıkabilir. Günde 2 su bardağı süt içerek bu ihtiyaç karşılanabilir. Kemik erimesi görülen hastaların kalsiyumdan zengin gıdalarla beslenmesini öneriyoruz. Bunun için de süt ve peynir çok önemli. Ayrıca düzenli olarak egzersiz yapmak ve kemiklerin üzerine belli bir yük bindirmek de osteoporozdan korunmak açısından önem taşıyor. Çok çocuk doğurmuş olmak ve egzersiz yapmamak Türkiye açısından özel riskler olarak kabul ediliyor. Kansere karşı bulgur yiyin Bildiğiniz gibi bulgur, Anadolu insanının vazgeçilmez besin maddelerinden biridir. Tıp dünyasında son zamanlarda yapılan araştırmalar, bu değerli besin maddesinin son derece önemli bir özelliğini daha ortaya çıkardı. Bu önemli özellik ne mi? Hemen söyleyelim: Bulgur, özellikle bağırsaklarda kanser riskini büyük oranda azaltıyor. Bazı kişiler tarafından “köylü yiyeceği” diye nitelendirildiği için sofralardan uzak tutulan bulgur, besin değeri yanında vitaminler açısından da son derece zengin bir gıda maddesi.. Besin değeri Gaziantep Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Gıda Bölümüínde uzun süredir yürütülen çalışmalarda elde edilen sonuçlara göre; bol miktarda fiber ihtiva eden bulgur, düzenli olarak tüketildiğinde bağırsak kanseri riskini engelliyor. Bulgurun besin değerine gelince; 100 gram bulgur, vücuda yaklaşık 350 kalori verir. Ayrıca 69,8 gram karbonhidrat, 12,5 gram protein, 1,5 gram lipid, 40 miligram kalsiyum, 3,5 miligram demir, 0,40 miligram B1 vitamini, 0.04 miligram B2 vitamini ve 4,3 miligram niacin içermektedir. 4000 yıldan beri besin maddesi olarak kullanılan bulgurun, Dünya Gıda Örgütü’nün açlık sınırındaki ülkelere gönderdiği gıdalar içerisinde yer alması, önemini bir kat daha artırmaktadır. Bizim kıymetini ve önemini pek bilmediğimiz bulgur, ABD Başkanı Bill Clinton’ın dengeli beslenmesinin sağlanması amacıyla Beyaz Saray mutfağında dahi yer alan emsalsiz bir gıda maddesidir. Bazı ülkelerdeki ordularda radyasyona karşı dayanıklı olduğu için stratejik gıda olarak kabul edilen ve nükleer savaş dönemleri düşünülerek stoklarda tutulan bulgur, kolay hazırlanabilmesi ile de önemli avantaj oluşturuyor. Gribe karşı soğan ve maydanoz Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Mikrobiyoloji Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Bülent Baysal, yoğunlukla kış aylarında kendisini gösteren gribin en etkili ilacının maydanoz ve soğan olduğunu söylüyor. Baysal “Bir baş soğan ile bir demet maydanozda portakaldan daha fazla C vitamini bulunuyor. Bundan dolayı bu iki sebze, gribal rahatsızlıkların tedavisinde çok etkili oluyor” diyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 98455
    % 1.69
  • 5.3279
    % -0.7
  • 6.0542
    % -0.85
  • 6.8869
    % -0.64
  • 220.305
    % -0.61
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT