BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Peker’li açılış

Peker’li açılış

İlk sergisini 1994 yılında Orhan Peker’le açan Milli Reasürans Sanat Galerisi, Ara Güler’in 1940-78 yılları arasında çektiği sanatçıya ait 40 adet fotoğrafın da dahil edildiği geniş kapsamlı bir sergi ile yeni sezona girdi.



Milli Reasürans Sanat Galerisi, 2002 yılını 50. sergisini Orhan Peker ile açtı. 1994 yılında açılan Milli Reasürans Sanat Galerisi açılışını Orhan Peker sergisiyle yapmıştı. Galeri yöneticisi ve serginin küratörü Amelie Edgü, yeni Orhan Peker sergisinin yedi yıllık araştırmaların sonunda belirlenen ve aralarında sanatçının bugüne kadar hiç sergilenmemiş eserlerinin de bulunduğu 300’den fazla resim içinde seçilerek oluşturulduğunu belirtti. Ayrıca sergide Ara Güler’in 1940-78 yılları arasında çektiği Orhan Peker’e ait fotoğraflar da yer alıyor. Sergi sebebiyle hazırlanan kitapta Turan Erol’un, Orhan Peker’i değerlendiren ve Türk resmi içindeki yerini tartışan bir yazısı ile Ferit Edgü’nün sanatçının üç resmi için yazılmış yazılarının da bulunduğu yeni bir kitap yayınlandı.a Özgün sanatçı Türk resminin özgün sanatçıları arasında yer alan Orhan Peker, 1927 yılında Trabzon’da doğdu. Resim eğitimine 1944 yılında akademiye girerek başladı ve Bedri Rahmi Atölyesi’ne devam etti. Yakın arkadaşı Turan Erol, “O akademiye başlarken bir ressamdı” diyor. Bu yıllar Türk resminde sanatçıların biçim kaygılarının ötesinde kendi üsluplarını, özgün anlatımlarını aramaya başladıkları bir dönemdi. Yeni gruplar kuruluyordu. Orhan Peker de, henüz öğrenciyken arkadaşlarıyla “Onlar Grubu”nu kurdu, sergiler açtı. 1951 yılında akademiden mezun olan Peker askerlikten sonra İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda yönetmen Max Meinecke’nin yanında çalışmaya başladı. Buradaki görevi sebebiyle çeşitli Avrupa kentlerine gitti, müzeleri gezdi, çok ilgi duyduğu bir çok eserin orijinallerini gördü. 1954’de İstanbul’da ilk kişisel sergisini açtı. Günlük hayattan aldığı ve özgün bir biçimde yorumladığı resimleriyle dikkati çekti. 1956 yılında Adnan Benk’in yazısıyla “Orhan Peker” kitabı yayınlandı. Yılın ressamı Aynı yıl Viyana’da Kokoschka’nın “Yaz Akademisi”ne devam etti. Paris, Hamburg ve Münih’te çalıştı. 1959’da Ankara’ya yerleşti ve Turizm Bakanlığı’nda çalışmaya başladı. 1963’de Turizm Bakanlığı tarafından bir yıllığına İspanya’ya gönderildi. Buradaki izlenimlerini “İspanya Defteri”nde topladı. 1965’de “Beyaz Atlar” resmi ile 26. Devlet Resim ve Heykel Sergisi Birincilik Ödülü’nü aldı ve 1972’de “Yılın Ressamı” seçildi. Bu arada kişisel sergiler açan, toplu sergilere katılan sanatçı 1969’da Japonya’da EXPO 70 Fuarı için mimar Ragıp Uluç’la hazırladığı afişle birinci seçildi ve Japonya’ya gitti. 1970 yılında “TRT Resim ve Heykel Yarışması Ödülü”nü aldı. 1971’de yurt dışındaki ilk sergisini Brüksel’de Galerie sans Frontiäres’de açtı. 1972’de tekrar Avrupa’ya gitti, Paris, Brüksel, Köln ve Münih’te çalıştı. 1975’de İstanbul’a taşındı. Daha sonra Ayvalık’ta yaşamaya başladı. 1978’de Bedri Rahmi Sanat Galerisi’nde açtığı sergisi, Türk resminin bu seçkin isminin son etkinliği oldu, 29 Mayıs 1978 yılında 51 yaşında hayata veda etti. Önce içtenlik... Resimle ilişkisini “içten olmak” kelimeleriyle açıklayan Orhan Peker, sanat anlayışı konusunda şunları söylemişti: “Resim sanatında her şeyden önce içtenliğe inanırım. Sanatçı topluma bu yoldan varabilir. Sanatçı her şeyden önce içinden geldiği gibi çalışmalıdır. Sürekli ve içtenlikli bir çalışma sanatçının dilini yapar. Gerçi üslup bir tutsaklıktır. Üstelik günümüzde fabrikasyon yapan patent ressamları da alabildiğine çoğalmıştır. Bunların ünlerinden ileriye fazla bir şey kalacağını sanmıyorum. Ben değişmeyi, ana görüşlerden sapmadan doğal buluyorum.”
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT