BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Fındığın zaferi

Fındığın zaferi

Japonya’nın en büyük çikolatalı mamüller üreten firması, Türk fındığını kullanarak ürettiği yeni ürününü, Japonya’da dün piyasaya sürdü. 2000 yılında 400 ton fındık alan Japonya, geçen yıl bu miktarı 620 tona çıkardı.



ANKARA - Japonya’nın en büyük çikolatalı mamûller üreticisi firması, Türk fındığını kullanarak ürettiği yeni ürününü, Japonya’da dün piyasaya sürdü. Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) yetkililerinden edinilen bilgiye göre, Türk fındığının tanıtımı amacıyla, Çin ve Japonya’da 2 yıldır sürdürülen faaliyetler sonucunda, Türk fındık ihracatçıları, bu ülkelerin pazarında önemli bir yer edinmeyi başardı. Çin ve Japon pazarı Japon Meiji Seika firmasının dün ülke çapında piyasaya çıkardığı “Hazelnut Chacoball” adlı fındıklı çikolata drajesinin Japon tüketicilerce beğenilmesi halinde, bu ülkeye yönelik fındık ihracatının 4 bin tona kadar çıkabileceği belirtiliyor. Edinilen bilgiye göre, toplam nüfusları 1.4 milyara yaklaşan Çin ve Japon pazarına yönelik tanıtım faaliyetleri sonucunda, bu ülkelere yönelik fındık ihracatında 2 yılda önemli artışlar kaydedildi. İhraç edilen ürün miktarının az olmasına rağmen, ihracattaki artış trendinin yüksekliği, bu ülkelerin ileride Türk fındığı açısından iyi bir pazar olabileceği yönünde değerlendiriliyor. İhracatta büyük artış Çin’e 1997’de 27 ton, 1998’de 29 ton, 1999’da 110 ton olan fındık ihracatı, tanıtım faaliyetlerinin başladığı 2000 yılında 162 tona, 2001’de ise bir önceki yıla göre yüzde 220 artarak 521 tona ulaştı. Japonya’ya 2000 yılında 400 ton olan fındık ihracatı ise geçen yıl 620 tona yükseldi. Japon çikolatalı ürünler piyasasının yüzde 25’ini elinde bulunduran Meiji Seika firmasının yeni piyasaya sürdüğü, ortasında fındık bulunan draje şeklindeki çikolatanın Japon tüketicilerle benimsenmesi halinde, bu ülkeye ihracatın 4-5 bin tona ulaşabileceği tahmin ediliyor. Yetkililer, geçen yıl Ocak ayında 250 kg olan Japonya’ya fındık ihracatının bu yıl Ocak’ta 72 tona yükseldiğine dikkat çektiler. Kampanyalar etkili oldu DTM İhracat Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Yavuz Mollasalihoğlu başkanlığındaki Fındık Tanıtım Grubu (FTG) heyeti, Japon pazarında yürütülen kampanya kapsamında geçen hafta bu ülkede temaslarda bulundu. En büyük çikolatalı ürünler üreticisi Meiji Seika firmasının başkanı yanında, sektördeki diğer firmalarının yöneticileri ile de görüşen heyet, ayrıca, fındığın sağlık üzerine olumlu etkileri, gıda değeri konusunda iki ayrı seminer de düzenledi. Tanıtım heyeti memnun Yetkililer, 2000 yılı Kasım ayından beri bu ülkede yürütülen tanıtım faaliyetleri sonucunda, firmaların, Japon tüketicisini alıştırmak amacıyla önce geçen yıl, önce içinde fındık ezmesi bulunan ürünler piyasaya sürdüğünü, bu ürünün beğenilmesi üzerine de içinde az miktarda fındık bulunan yeni ürünleri çıkardığını anlattılar. Bugün piyasaya çıkarılan üründe ise her bir drajenin içinde tek fındık bulunuyor. Bunun, ihracatın artması açısından önemli bir kullanım şekli olduğu vurgulanıyor. Ay-fındıklı tanıtım Çin’in, fındık ihracatı açısından önemli bir pazar olabileceği ifade ediliyor. Uzmanlar, ithalatçıların 15 gün önceden sipariş vermelerine rağmen, bu ülkeye ihracatın 1 ay sürdüğünü, zaman sorununu aşmak için bu ülkenin serbest bölgelerinin birinde depo kiralanması, ihracatın önce bu bölgeye oradan Çin’e yapılması yoluna gidilmesinin düşünüldüğünü kaydettiler. Bademle rekabet Fındık Tanıtım Grubu, fındık ihracatının artırılması için 2000 yılında Japonya, Çin ve ABD olmak üzere 3 hedef ülke belirlemiş ve bu ülkelerde 5 yıl süreli tanıtım programları hazırlamıştı. Tanıtım programları kapsamında, tv reklamları yanında, afişler, bilbord reklamları da kullanılıyor. Türk fındığı, Japonya ve Çin’de ABD fındığı ve bademi ile rekabet ediyor. Rekabet şansının artması açısından, fındığın ihraç fiyatının çok önemli olduğu ve 400 doların üzerine çıkmaması gerektiği vurgulanıyor. FTG, fındık tüketimini artırmak için yurtiçinde de reklam ve tanıtım kampanyaları düzenliyor. Önceki yıllarda “aganigi naganigi” sloganıyla yürütülen reklamlar büyük ilgi görürken, bu yıl sadece fındıklı yemekler yarışması yapılıyor. Giresun, İzmir ve İstanbul’da düzenlenen yemek yarışmalarında dereceye giren yemekler kitap haline getirilerek, yurtiçindeki 5 yıldızlı otellere, ahçılık okullarına ve basında yazan gurmelere gönderilecek. Çin’e ihraç edilen iç fındıkların paketinde ise Türk bayrağını andıran, yıldızı fındık şeklinde kullanılan bir ambalaj kullanılıyor. Bu ambalaj, piyasada “Türk Malı” imajının da yerleştirilmesi amacıyla, afiş olarak kullanılıyor. Afişler, şehirlerde, tren ve metrolarda, reklam panolarına asılıyor. Tanıtım kampanyaları için şimdiye kadar Japonya’da 1.8 milyon dolar, Çin’de 1.3 milyon dolar harcanırken, kaynak sağlanması halinde İskandinav ülkeleri ve Güney Afrika’ya yönelik kampanya planlanıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109247
    % 1.23
  • 3.8254
    % -0.26
  • 4.5078
    % 0.05
  • 5.1125
    % -0.48
  • 153.62
    % -0.29
 
 
 
 
 
KAPAT