BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Çağımızın hastalığı YORGUNLUK

Çağımızın hastalığı YORGUNLUK

Olağanüstü bir yorgunluk, halsizlik, isteksizlik... Son zamanlarda fazla çalıştığınızı düşünüyorsunuz. Tempoyu biraz düşürüyorsunuz, kısa bir tatile çıkıyorsunuz. Ama nafile, yorgunluğunuz giderek artıyor. Üstelik artık tempoyu düşürmeniz de gerekmiyor. Çünkü kendiliğinden düşüyor. İki adım yürümek bile işkenceye dönüşüyor. Uyku düzeniniz altüst olmuş, sinirleriniz laçka.. Neyse , “geçer, geçer” umutları yavaş yavaş sönüyor. Ve çareyi bir psikiyatri kliniğinin kapısını çalmakta buluyorsunuz. Evet siz de çağımızın hastalığı yorgunluğa yakalandınız. En açık ifadeyle kanınıza yorgunluk virüsü girmiş, birilerinden size yorgunluk bulaşmış. ABD ve Avrupa’daki milyonlarca insan gibi...



ABD başı çekiyor Kronik yorgunluk sendromu ilgili en geniş araştırkmalar ABD’de yapılıyor. Hastalık bunaltıcı bir seyir izliyor. Önce bilinen yorgunluk isteksizlik, halsizlik... Ardından sürekli hafif ateş, ürpermeler, boğaz ağrısı, boyunda bezeler, kas yorgunluğu, eklem ağrıları, miğren... Ve bütün bu şikayetlere yol açan bir virüs... ABD’de yorgunluktan şikayet ederek doktara başvuranların sayısı 20 milyon cıvarında. “İki bücuk sene boyunca yatağıma uzandım ve tavandaki sinekleri izlemekten başka bir şey yapmadım. Tek bir satır bile yazmadım.” Bu sözler, en çok kitapları satan yazarların başında gelen Randy Newman’’a ait. Araştırmacıların, yorgunluk için ifade ettikleri sonuç ise şöyle: Binlerce sebep, binlerce sonuç ve buna karşılık binlerce tedavi şeklinin mümkün olduğunu belirtiyorlar. Problemi tanımlamak Yorgunluk, günümüzde insanların birçoğunun en çok şikayet ettiği konuların başında geliyor. İnsanların en az yüzde 20’lik bir kısmı yorgunluğu hayatlarındaki önemli bir problem olarak görüyorlar. Yorgunluk genelde kadınları yüzde 70 oranında etkiliyor. Kronik yorgunluk sendromu ise, teşhisi zor bir hastalık olduğu için milyonlarca insan sessizce bu sorunu çekiyor olabilirler. Kronik yorgunluk sendromu pek çok insan tarafından bilinmeyen bir hastalık. Kendinizi çok yorgun hissediyorsunuz ya da enerjiniz yetmiyor. Uzmanlar bunun sebeplerini şöyle açıklıyor: Haftada birkaç gün çok geç yatıp çok geç kalkıyorsunuz. Sağlıksız şeyler yiyor, çok az egzersiz yapıyor, arada bir perhize giriyor, sigara ve çok içki içiyor ve de çok çalışıyorsunuz. Yorgunluğunuzu atmak için yaşam tarzınızı değiştirmeniz gerekiyor. Başlıca belirtileri > Enfeksiyon: İçten içe yorgunsunuz, düşük ateşiniz var ve boyun bezlerinizde şişlik oldu. Gudde iltihabı, viral hepatit ya da “eğer yorgunluğunuz altı aydan beri devam ediyorsa” kronik yorgunluk sendromunuz var. Eklem ağrısı, baş ağrısı çekiyorsanız ve tikleriniz varsa, Lyme hastalığına yakalanmış olabilirsiniz. > Anemi: Yorgunluğunuz ve biraz nefes darlığınız var; benziniz solgun ve kalbiniz düzensiz atıyor. Bunun nedeni anemi olabilir; özellikle adet dönemi şiddetli geçen kadınlarda, demir içeriği düşük beslenmede veya kan kaybında görülür. Kendi kendine yardım yöntemleri yardımcı olabilir. > Hipotiroidizm: Sürekli yorgunluk hisseden orta yaşlı bir hanımsınız ve ısınma güçlüğü çekiyorsunuz. Biraz saçınız azaldı ve cildiniz kuru. Sorunun kaynağı tiroid bezi salgısı azlığı olabilir ve bu tedavi edilebilir. Kendiniz ne yapabilirsiniz? Uykunuzu düzene sokun; her gece 7-8 saat uyumaya çalışın. Ilımlı ve düzenli egzersiz yapmaya başlayın; aşırı çalışıyorsanız, mesainizi biraz azaltın. Anemi söz konusuysa, bol miktarda katıksız buğday ekmeği, kuru meyve, lifli yeşil sebze yemelisiniz. Demir hapları da yardımcı olabilir. Doktorunuza tedaviye ihtiyacınız olup olmadığını sorun. Sağlıklı ve dengeli yiyecekler yiyin ve çok su için. Gevşeme ve stres atma tekniklerinden bazılarını öğrenin. Beslenme alışkanlıkları da çok önemli. Artık çoğumuz tarafından bilindiği gibi yorgunluk ve halsizlikten şikayetçi olan kişiler için en iyi seçimler sebze, meyva, baklagiller, fındık ve deniz ürünleri ağırlıklı beslenmek. Bunun yanında yağlı süt ürünleri, kırmızı et, şeker ve kafeinli içecekleri sindirebilmek daha zor, dolayısıyla tavsiye edilmiyorlar. Yorgunluk ile başa çıkmak için en önemli etkenlerden biri ise stresi azaltmak.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT