BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bilsem ki Döneceksin

Bilsem ki Döneceksin

Sabiha, yanındaki erkek arkadaşına rağmen soygunculara o sopa gerekiyordu diye inandırdı kendini. Haklı olmanın verdiği gönül rahatlığı ile eve girdi. Salondan yabancı sesler geliyordu.



Sabiha, yanındaki erkek arkadaşına rağmen soygunculara o sopa gerekiyordu diye inandırdı kendini. Haklı olmanın verdiği gönül rahatlığı ile eve girdi. Salondan yabancı sesler geliyordu. Ilık duşu ve yatıp uyumayı erteledi. Misafirler koyu bir sohbete dalmışlardı. Sabiha’nın yanlarına gelmesiyle onunla tanışmak için sohbete biraz ara verdiler. Yabancılardan ikisi Türk sinemasının renkli simalarından Halit Refiğ ve Mesut Uçakan’dı. Bu iki yönetmen hatıralarını tazelerken Türk ve dünya sineması üzerine düşüncelerini anlatıyorlardı. Diğer misafirler ise bir üniversitenin sinema bölümünde okuyan dört kız öğrenciydi. Sabiha, Mesut Uçakan ismini duyunca Necip Bey’in arabasıyla kaza yaptıktan sonra evde kaldığı günlerde sinema dergilerinden birinde onun filmleriyle ilgili bir makaleyi hatırladı. Aklında kalan en önemli ayrıntılardan biri “Beyaz sinema” kelimeleriydi. İki üç tane de filminin adını hatırlıyordu. Halit Refiğ’in ise televizyonda yıllar önce gösterilen “Aşk-ı Memnu” filminden bahsedildiğini duymuştu. Hepsi bu kadar. Söz sırası Halit Bey’deydi. Sinemanın seyirci ile ilişkisi bakımından kabaca üç dönem geçirdiğini; sesli sinemanın ortaya çıkışına kadar olan 1895-1930 yılları arasında temel sinema kurallarının geliştiğini, ses ve renkle birlikte yıldız sisteminin hakim olduğu 1930-1970’li dönemin başladığını, bu dönemin aynı zamanda sinema klasiklerinin dönemi olduğunu belirtti. 70’li yıllardan günümüze kadar gelen üçüncü dönemde ise televizyonun etkileri, videonun çıkışı, amatör sinemacılığın görülmemiş boyutlarda gelişmesi, sinema eğitim kurumlarının, derneklerin, şenliklerin çoğalması ile değer yargılarının altüst olduğunu ve sinema seyirci ilişkilerinin oldukça karmaşık bir özellik kazandığını söyledi. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de sinema seyircisinin gençler olduğunu, 30 yaşın üstündekilerin televizyona bağlandığını üzüntüyle anlattı. Tercihler Amerikan filmlerinden yanaydı. Televizyonlarda ise evrensel bir düzensizliğin bulunduğunu savundu. Yeşilçam sözcüğünü ise sinemayı küçümsemek isteyenlerin kullandığını iddia etti... Sinemanın kapıları 90’lı yıllarda yine ulusal sinemaya kapalı tutulmuş. Seyircisini kaybeden Türk sineması, film işletmelerinin, video dağıtımcılarının ortadan kaybolması sonucu 1991 yılında çökmesi ise Türk sinemasının kendi filminin trajik bir sonla noktalanması gibiydi. O tarihten sonra yönetmen sinemasına geçilmişti. Filmlerin yapım aşamasında yurt içinde Kültür Bakanlığının, yurt dışında ise Eurimages’in başını çektiği Avrupa kuruluşlarının maddi yardımlarıyla ayakta durmaya çalışan bir Türk sineması... Halit Bey, 1986 yılında Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı’nın teklifi üzerine çektiği “Köpekler Adası”nın dünya görüşü ve sinema anlayışı bakımından varabildiğini zannettiği en uç nokta olduğunu söyleyerek sözlerini bitirdi. Filmin devre arası gibi salondakiler koltuklarında geriye doğru yaslandılar. Halit Bey’in sinema sohbetinin zihinlerdeki yerini alması için bu mola gerekliydi. Lâle, çay servisine başlarken Necip Bey misafirlerinin önüne sehpa koydu. Sabiha salonun açık unutulan perdelerini kapattı. Çaylar içildi. Kek ve pastalar yendi. Üniversiteli kızlar sırayla kendilerini tanıttılar. Tanışma faslından sonra Mesut Bey’i dinlemeye başladılar: - Başarının sırrı, ne bir eksik, ne bir fazla oluştadır. Doğadaki bu uyumu, bu güzelliği, bu simetriyi içimize sindirmeliyiz, diye söze başladı. Bunun sinema dilindeki yansımasına gelince; bunu izah ederken, bir anlamda benim estetik anlayışımın bir parçasını da vermiş olacağım. Sinemanın çok değişik öğeleri var: Oyuncu, kamera, ışık, ses, müzik vb. Bunlar arasındaki dengeler çok sağlıklı kurulmalı. Hiç biri tek başına öne çıkmamalıdır.” diye özellikle üniversiteli öğrencilere bir ön açıklama yaptı. > DEVAMI YARIN
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 109330
    % -0.31
  • 3.867
    % -0.62
  • 4.5554
    % -0.6
  • 5.158
    % -1.19
  • 156.209
    % -0.25
 
 
 
 
 
KAPAT