BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Ölüm oyunu

Ölüm oyunu

Üstad Necip Fazıl Kısakürek, sağlığında bir kere görmüştü tiyatro oyununu sahnede. Beğenmiş miydi, sanmıyorum. Yıl 1937 idi. Yani tam 65 yıl önce. Aradan geçen yarım asırdan fazla süredir ödenekli tiyatroların hiçbirinden iltifat gör(e)meyen Üstad’ın oyunlarından biri, büyük tartışmalar sonucunda İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları tarafından repertuara alındı.



Üstad Necip Fazıl Kısakürek, sağlığında bir kere görmüştü tiyatro oyununu sahnede. Beğenmiş miydi, sanmıyorum. Yıl 1937 idi. Yani tam 65 yıl önce. Aradan geçen yarım asırdan fazla süredir ödenekli tiyatroların hiçbirinden iltifat gör(e)meyen Üstad’ın oyunlarından biri, büyük tartışmalar sonucunda İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları tarafından repertuara alındı. Küçük özel grupların yüzlerce defa sahnelediği “Bir Adam Yaratmak”ı 2002-2003 tiyatro mevsiminde sahneye taşıyan ŞT yönetimi, iyiniyet ve gayretlerinin karşılığı olarak ilk önce öteki medya tarafından çok ciddi eleştirilerle karşı karşıya kaldı; yönetimi değişti; yılmadı ve oyunu sahnelemeyi başardı. Ardından başka bir engel daha çıktı: Üstad’ın oğlu Mehmet Kısakürek, kendine göre bazı haklı gerekçeler öne sürerek oyunun sahnelenmesini mahkeme kararıyla durdurdu. Karanlıkta oynamak Yani, tam 65 yıldır sağcısıyla, solcusuyla, fikir hürriyeti merkezli tartışmaların merkezine oturtulan Nazım Hikmet ve Necip Fazıl Kısakürek arasındaki raund tam kazanılmış denirken, bu tür engellemeler ve tartışmalar ŞT yöneticilerini şaşkına çevirdi. Şehir Tiyatroları’nın bir kurum ciddiyetiyle bağdaşmayan telif sözleşmesi ve istişare gibi konulardaki aczinin yanısıra Mehmet Kısakürek’in sergilediği tavrın da tasvip edilemeyeceğini başından beri söylemiş idik. Bütün bunlar bir kenara, oyun birkaç düzeltmeyle (mesela Tanrı kelimesinin yerine Allah kelimesi kullanılarak) seyirciyle buluştu. Fakat ŞT, kendisi için bir prestij projesi olan “Bir Adam Yaratmak” veya önem verdiği diğer oyunlarını daha gala gecesinde elektrik kesintileriyle sahnelemeyi sürdürürse başka türlü tartışmaların odağında bulabilir kendisini. Karmaşık bir trajedi 65 yıl sonra tekrar sahnelenen “Bir Adam Yaratmak”, aslına uygun olarak geliştirilen yeni yorumlarla iyi bir seyirlik olarak izleyicilerini bekliyor. 4 saat olan oyun süresinin 1.5 saate indirilmiş olması bile oyunun özünden çok şey kaybettirmemiş. Oyunun konusu kısaca şöyle: Hüsrev, bir oyun yazarıdır. “Ölüm Korkusu” adlı bir piyes yazmış ve çok başarılı olmuştur. Gazeteler bu piyes hakkında birçok şey yazmış ve Hüsrev, ünlü bir insan olmuştur. Ancak giderek Hüsrev’in ünü piyesinin muhtevasının önüne geçer ya da basın onun yazdığıyla, ortaya koyduğu eserle değil, onun özel hayatıyla daha çok ilgilenmeye başlar. Hüsrev bu durumdan rahatsızlık duyar ve bu rahatsızlığını gazete patronu Şeref, karısı Zeynep, oyunun baş aktörü Mansur, bir özel ruh hastalıkları kliniği sahibi Nevzat ve hala kızı Selma ile tartışmaya başlar. Hüsrev’in yazdığı piyesin kahramanının babası kendisini bir incir ağacının dalına asarak intihar etmiştir. Hüsrev’in yaşadığı mekanda da bir incir ağacı vardır. Ayrıca Hüsrev’in yazdığı oyunun kahramanı, oyunun birinci perdesi sonunda annesini kaza sonucu tabanca ile vurarak öldürür ve bunalıma girer...
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 87143
    % -3.46
  • 5.7875
    % -2.96
  • 6.5899
    % -2.46
  • 7.3507
    % -2.54
  • 219.169
    % -2.33
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT