BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Türk Sinemasında bir usta

Türk Sinemasında bir usta

Türkiye sinemasına bakarak ruhu olan, yönetmenin kişiliğinin vurgusunu taşıyan filmler var mı? Derinliği, sinema duygusu ve ustalık taşıyan bu filmlerin yönetmenleri kimler diye sorulduğunda çok sayıda isim akla gelmese de üç beş isim sayılabilir.



Türkiye sinemasına bakarak ruhu olan, yönetmenin kişiliğinin vurgusunu taşıyan filmler var mı? Derinliği, sinema duygusu ve ustalık taşıyan bu filmlerin yönetmenleri kimler diye sorulduğunda çok sayıda isim akla gelmese de üç beş isim sayılabilir. Sinemamızda Bir “Auter” Ömer Kavur kitabı, işte bu isimlerden biri olan Ömer Kavur’u ve filmlerini inceliyor. Şükran Esen, onun bir Auteur olduğunu ve filmlerinin sanat eseri olarak değerlendirmemize neden olan unsurlarını açıklıyor. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Ana Bilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Şükran Kuyucak Esen’in, Türk sinemasının usta yönetmeni Ömer Kavur’u bir auteur (üretken)” olarak ele aldığı kitabı “Sinemamızda bir Auteur: Ömer Kavur”, bu ünlü yönetmeni yakından tanımamızı sağlıyor. Türk sinemasında kendine özgü bir dil oluşturan nadir yönetmenlerimizden Ömer Kavur, filmlerindeki insanlar, kullandığı mekan ve olayın geçtiği zaman, hepsi kendi içerisinde bir bütünlüğü saklıyor. Yabancılaşma, arayış, iletişimsizlik, yalnızlık Kavur’un filmlerindeki başlıca temaları oluşturuyor. “Anayurt Oteli”, “Yatık Emine”, “Gizli Yüz”, “Yusuf ile Kenan”, bu kavramların iyi bir şekilde işlendiği, Türk sinemasının önemli eserlerinin başında yer alıyor. Şükran Esen, kitabında, Kavur’u filmlerinde işlediği konu ve insanı ele alış biçimi çerçevesinde okurlara bir Ömer Kavur portresi sunuyor. Esen’e göre Kavur, “auteur” çünkü; onun filmleri genellikle, izlendikçe daha da zevk alınan, derinliğine inilebilen filmler olduğunu ifade ediyor. Doç. Dr. Şükran Kuyucak Esen kitabında, Ömer Kavur’un filmlerinde kendine ait, duygu, düşünce ve görüşlerini paylaşarak, insana ve hayata dair dertlerini aktarma peşinde olduğunu vurguluyor. Esen, kitabın ilk bölümünde auteur kavramı üzerinde duruyor ve bu kavramın ortaya çıkışını ve bugün aldığı son biçimi veriyor. ikinci bölümde Ömer Kavur’un hayat öyküsünü ve Türk sineması içindeki yerini anlatarak, yönetmeni genel hatlarıyla tanıtıyor. Yönetmenin başta Anayurt Oteli olmak üzere 13 filminin incelenidği diğer bölümlerde, Esen, Kavur’la bütün filmleri hakkında röportaj yaparak, onun kendi filmlerine ilişkin çarpıcı değerlendirmelerini sunuyor. Senaryoların da yer aldığı kitapta, yazar, filmlerin yapısal şemalarını ve filmlerle ilgili çözümlemeleri de aktararak, Kavur’un, filmlerinde dil’i nasıl oluşturduğunu örneklerle açıklıyor. Ve yönetmenin sinemaya başladığı 1974’den bugüne Türkiye’deki toplumsal gelişmeler ile dünyadaki genel tablonun ve Kavur’un kişisel özelliklerinin filmlerine yansımasını anlatıyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 93699
    % 0.94
  • 5.2716
    % -1.23
  • 6.0028
    % -1.12
  • 6.7306
    % -1.44
  • 211.531
    % -0.51
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT