BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Kadının zaman haritası

Kadının zaman haritası

Her ne kadar her kadın çeşitli zamanlarda birtakım değişiklikler yaşasa da, bazı temel sağlık kuralları herkes için geçerlidir... Bu harita, kadınların her yaşta neler beklemesi gerektiği konusunda önemli bilgiler veriyor...



Kadınların sağlık haritası belli oldu... St.Luke’s Episcopal Hastanesi Kadın Sağlığı Merkezi, bu harita ile kadınları her yaşta ne beklemeleri gerektiğine dair bilgi amacı ile belirli yaş ve gruplara ayırdı... İşte her geçen yaş ile dikkat etmemiz gereken bazı noktalar: 30’LU YAŞLAR... „ Hücreler daha erken yaşlarda olduğu kadar hızlı üremediğinden cildiniz daha donuklaşıp, çizgiler yavaş yavaş başlayabilir. Yüzünüzü tahıl bazlı bir temizleyici ile temizleyip ölü hücrelerden arındırmanız cildin yeni hücre üretmesine yardımcı olur. „ Damarlar ve ciğerler elastikiyetini kaybetmeye başlar bu yüzden sigara içmemek ve hafif ağırlıklarla spor yapmak çok önemlidir. Bu sporlardan bazıları; yürüyüş, bisiklete binme gibi aerobik sporlar elastikiyet kaybını yavaşlatacaktır. „ Kas ve kemik kaybı da bu yaş döneminde başlar. Doktorunuza ne kadar kalsiyum ve D vitamini almanız gerektiğini sorun. Haftada üç kere yapılacak hafif ağırlık egzersizleri kemik ve kas kaybını yavaşlatacaktır. „ Bu yaşlarda kadınlar genelde kilo alırlar, çünkü metabolizma 20 yaşından sonra her 10 senede yüzde 2 oranında yavaşlama gösterir. Hafif kilo alımının risk taşımadığı, ancak az yağlı yemeklere yönelmenin tartı takip etmekten daha önemli olduğu söyleniyor. „ Göğüs kanseri kadınlarda en sık görülen kanserdir, her 9 kadından 1’i göğüs kanseri oluyor. Göğüs kanserine bilinçli olmak ve her ay kendinize göğüs muayenesi yapmak ve 35 yaşından itibaren mamogram çektirmeniz uzmanlarca önerilmekte. 40’LI YAŞLAR... „ Menopoz yaklaştıkça kolesterolde yükselme görülür, ama az yağlı bir diyet, spor ve sigara içmemek, kolesterolünüzü 200’ün altında tutmak, iyi kolesterol olarak bilinen HDL’i 35, kötü kolesterol olan LDL 135’in altında tutmaya yardımcı olacaktır. „ Cildinizdeki koruyucu ve renk verici hücreler bu dönemde olmaya başlar, bu da cilt kanseri riskini artırır. Güneşte kalmak ise cildinizde renk değişimleri ve kahverengi noktalara sebep olur, bu nokta yada benleri doktorunuza göstermeyi ihmal etmeyiniz. „ 35 yaşından sonra senelik diş check-up’ı yaptırmanız ve diş bakımınıza özen göstermeniz gerekmektedir. „ 40’lı yaşların ortalarında koku alma duyusunda azalma görülebilir, ayrıca gözlerde fokus kaybı ve lens elastikiyetinin azalmasından dolayı okuma gözlükleri gerekebilir. „ Menopoz yaklaşırken kiloların yavaş yavaş kalçalardan mide, göğüs ve omuz bölgesine çıktığı gözlenmiştir. Bu problem yine dengeli beslenme ve spor ile kontrol altında tutulmalıdır. „ Östrojen seviyeleri menopoza yaklaşırken düşmeye başlar ve bu düşüş ile kemik erimesi hızı artar, bu dönemde kalsiyum almanız ve doktorunuzla östrojen takviyesi konusunda konuşmanız önemlidir. 50’Lİ YAŞLAR... „ 50’li yaşları düşündüğümüzde hemen menopoz aklımıza gelir, menopozun bazı belirtileri, adet dönemi değişiklikleri, sıcak basması ve terleme olarak hissedilir. Doktorunuzla çeşitli seçeneklerinizi konuşup bilgilenmeniz bu dönemde çok önemlidir. „ Birçok kadın 50’li yaşlarda yüksek tansiyonla tanışır. Çok hafif de olsa yüksek tansiyon kalp hastalığı riskini artırdığı için spor yapma, sigara kullanmama, kilonuza dikkat etmeniz öneriliyor. Tansiyonunuz için gerekli bilgi ve ilaçları almanızın şart olduğu söyleniyor. „ Vücut ve yüz derisi bu yaşlarda daha kuru, pul pul ve kaşıntılı olabilir. Bunun nedeni yağ bezelerinin daha az çalışmasıdır. Doktorlar cildinizi nemlendirmenin önemini vurgularken vazelin bazlı nemlendiricilerin bu yaş grubundaki ciltler için daha iyi olduğunu söylüyor. „ Bu yaş diliminde gençliğinizde geçirmiş olduğunuz kazalardan kalma birtakım problemlerin yenilendiğini görebilirsiniz, onun için daha önce zarar görmüş kemik, eklem ya da kaslarınıza özel ilgi göstermeniz ve her spordan önce özellikle bu bölgelere yönelik ısınma hareketleri yapmanız tavsiye ediliyor. „ Metabolizmanız yüzde 2 oranında yavaşlamaya devam ettiği için vücutta yağlanma oranı fazlalaşır, bu nedenle kas yapıcı, kalori yakıcı ve metabolizmayı hızlandırıcı spor yapmanız ve düşük kalorili bir beslenme alışkanlığı edinmeniz önemlidir. 60’LI YAŞLAR... „Uzmanlara göre bir kadın hayatı boyunca yüzde 42 oranında bel kemiğinden mineral kaybeder, ve bu osteoporoz ve kemik kırılma riskini artırır. Risk faktörlerini azaltmak için hafif ağırlık çalışmaları, yürüyüş v.s gibi aktivitelerin yanı sıra kalsiyum almanızdır. „ Yüksek tansiyon zamanla kalp krizi, böbrek yetmezliği ve felç gibi bir takım ciddi problemlere yol açtığı için kontrol altında tutulmalıdır. Hafif yüksek tansiyonu olan kişilerin 65 yaşından önce ölüm riski, tansiyon hastası olmayanlara oranla 1,5 kat daha fazla olup, orta ile ciddi yüksek tansiyonu olan hastalarda bu riskin 3 misline çıktığı görülmüştür. „ Akciğer kanseri, göğüs kanseri kadar önemli bir risk kaynağı olarak kadınlarda görülmekte. Akciğer kanseri ve amfizemin sigara ile direkt bağlantısı olduğu görüldüğünden kadınların en kısa zamanda sigarayı bırakmaları öneriliyor. „ Görme bozuklukları bu yaş grubu için normal olup katarakt ve yüksek göz tansiyonu özel bir risk taşımakta. Her iki göz probleminin tedavisi mevcut olduğundan senelik göz kontrolü yaptırmanız tavsiye edilmekte.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT