BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > HİNDİSTAN

HİNDİSTAN

HİNDİSTAN’ın sembolü olan Tac Mahâl her övgüyü hak eden muhteşem bir eser. Şah Cihan’ın, 14’üncü çocuğunu doğururken vefat eden eşi Begüm Ercüment Banu için yaptırdığı türbede 20 bin işçi çalışmış. Mimar ise bir Osmanlı sanatkârı olan Muhammed İsa Efendi. Giriş kapısında 22 küçük kubbe görüyoruz ki, “bu bina 22 yılda yapıldı” demek oluyor.



HİNDİSTAN’ın sembolü olan Tac Mahâl her övgüyü hak eden muhteşem bir eser. Şah Cihan’ın, 14’üncü çocuğunu doğururken vefat eden eşi Begüm Ercüment Banu için yaptırdığı türbede 20 bin işçi çalışmış. Mimar ise bir Osmanlı sanatkârı olan Muhammed İsa Efendi. Giriş kapısında 22 küçük kubbe görüyoruz ki, “bu bina 22 yılda yapıldı” demek oluyor. Taç Mahâl’de her şey simetrik. Bu tarafta kaç ağaç varsa, diğer tarafta da o kadar ağaç var. Yollar, havuzlar sanki birbirinin kopyası gibi; sağdaki mescit ile soldaki türbeye aynı uzaklıkta ve tıpatıp aynı. Türbenin kapı kenarına Yasin-i Şerif yazılmış. Çerçevedeki yazı, göz algılaması olarak yukarı doğru daralır ama mimar hatları irileştirip çizgileri kalınlaştırıyor ve sureyi hep aynı büyüklükte okumanızı sağlıyor. Revaklar tek kelime ile muhteşem. Kadastro cihazları olmadan bu düzen nasıl sağlanabildi akıl eresi değil. Taç Mahal’in minareleri hafif yollu dışa eğik. Niye? Muhtemel bir zelzelede dışa devrilsin kubbeyi tahrip etmesin diye. Civar dükkânlarda taş işçileri var. Bunlar ipli kemanelerle renkli ve parlak taşları tıraşlıyor. Akik, yeşim, kan taşı ve firuzeleri kâh yanyana dizerek kâh üst üste koyarak muhteşem motifler çıkarıyorlar. Büyük alim Mir Muhammed Numan Hazretleri de Agra’yı şereflendiriyor. Agra’dan gece çıkıyoruz. Jaypur üzerinden Ecmir’e uzanacak Racastan seyahatine başlıyoruz. Uzun uzun ovalardan sonra ilk kez dağ görüyoruz. Racastan’da erkekler rengarenk sarıklar takıyor. Ortalık deveden ve deve arabasından geçilmiyor. Bu eyalet sanki biraz daha derli toplu. Mesela polisler trafiğe hakim. Emniyet kemeri takmamanın cezası 1000 rupi. Neredeyse orta direk bir Hintli’nin yarı maaşı. Köylerden geçerken burnuma ekmek, odun ve yanmış saman kokusu geliyor. Bir an Anadolu’yu ve buram buram kokan tandır ekmeklerini hatırlıyorum. Hindistan’ın iklimi mülayim. Köy evlerinde kapı mapı yok. Isınma problemi hiç yok. Burda üç dal bulan kazan kaynatıyor. Dört yıldır yağış almayan bölge sıkıntılı ama her evin önünde bir ocak tütüyor, Yaratan herkesin rızkını yolluyor. Susuzluk had safhada. Ecmir’in yanında kurulduğu göl neredeyse kurumuş. Burada Hindistan’ın zirve zâtlarından Horasan asıllı Muinüddin Çeşti Hazretleri’nin kabrini ziyaret ediyoruz. Büyük veli tam 8 milyon insanın imanla şereflenmesine vesile oluyor. Onun huzurunda Bay Sodhi de çok heyecanlanıyor “Denenmiştir, bu zâtın kabrinde yapılan dua kabul olur” diyor. Yorgun oldukları için ziyarete gelemeyen ve fırsatı kaçıran oğullarına çok kızıyor. Ecmir diğer Hint şehirleri gibi kıpır kıpır. Ticaret canlı, çarşı pazarlar göz kamaştırıyor, herkes iş kovalıyor. Ve geliyoruz Hindistan rallisinin son parkuruna. Ecmir-Jaypur- Delhi etabına... Kilometrelerce gidiyorsun ortalıkta mutlaka bir insan, bir araba... Bisikletler, su motorlu pat pat arabaları... Hintliler her türlü külüstürü yürütmeyi başarıyorlar. Ülke ulaştırma müzesini andırıyor. Kamyonların yan taraflarına inek kuyruğu gibi bir şey bağlıyor, farları temizletiyorlar. Hülasa basit çözümler üretmeyi başarıyorlar. Direksiyon sağda ya, ben mecburen solda oturuyorum. Sık sık karşı yönden seyreden arabalarla kafakafaya geliyorum. Gayri ihtiyari fren yapıyor, adeta döşemeyi deliyorum. Şoför mü? O çok sakin, otunu çiğniyor, gazına basıyor. Ecmir’e gece yarısından sonra gelebiliyoruz. Sadece 350 kilometrelik bir yol ama bizi bitiriyor. TATA’lar gece gündüz yollarda. Kamyonlar azami kırk kilometre ile gitmek zorunda. Otoyolda hız limiti yok ancak şehir içinde 60 km aşılmıyor. Bir milyar insanın ihtiyacını ulaştırmak kolay mı, milyonlarca kamyon yollarda. Belki on bin kamyon “sağlıyoruz”. Alın size bir isim daha Hindistan’ın bir ismi de “kamyonland” olabilirdi mesela.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT