BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Şekerde pazar kavgası

Şekerde pazar kavgası

Arz-talep dengesinin sağlanması amacıyla şeker pancarı kotalarında yapılan daraltma üreticilerin tepkisine yolaçıyor



ANKARA - Türkiye’de yıllık 2.1 milyon ton civarında gerçekleşen şeker iç pazarı, pancar şekeri ile nişasta bazlı şeker üreticileri arasında pazar paylaşımına yolaçıyor. Pancar bazlı şekere talep azalırken mısırdan üretilen nişasta bazlı şekere gıda sanayii kaynaklı talep artıyor. Pancar şekerinde (PŞ) maliyetler sebebiyle ihracat da yapılamadığı için stok problemi yaşanırken, arz-talep dengesinin sağlanması amacıyla şeker pancarı kotalarında yapılan daraltma üreticilerin tepkisine yolaçıyor. Pancar şekeri üreticileri, nişasta bazlı şeker (NBŞ) kotasının artırılmasına da karşı çıkıyor. NBŞ, gıda ve meşrubat sanayiinde yoğun olarak tercih ediliyor. Sanayinin talebi yüzünden, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da NBŞ kotasının yüzde 50 artırılması gündeme geldi. Şeker Kurulu, 234 bin ton olan NBŞ kotasının yüzde 10 artırılmasına ilişkin kararı Bakanlar Kurulu’na gönderirken, pancar üreticilerinin örgütü PANKOBİRLİK, gazetelere tam sayfa ilan vererek kotanın artırılmasına karşı çıkıyor. NBŞ üreticileri ise 350 bin tonluk kotanın da yeterli olmadığını, sanayinin gerçek talebinin 500 bin tona ulaştığını, talebi karşılayamadıklarını belirtiyorlar. Nişatsa bazlı şeker ile pancar şekeri üreticileri arasında pazar kavgası yaşanırken, kimyasal tatlandırıcıların her iki tür şeker üreticilerinin aleyhine pazarını genişlettiğine dikkat çekiliyor. Kanserojen etkisi iddiaları zaman zaman gündeme getirilen aspartam ve asosülfat kökenli tatlandırıcıların, Türkiye’de hızla yaygınlaştığı, yıllık tüketimlerinin 400 bin ton şekere eşdeğer hale geldiği öne sürülüyor. NBŞ ve PŞ üreticilerinin, kimyasal tatlandırıcılara karşı ortak hareket etmesi gerektiği belirtiliyor. Tercih sebepleri Kristal Kola Genel Müdür Yardımcısı Sıddık Durdu meşrubat maliyetinde şekerin payının yüzde 10-15 olduğunu belirterek, fiyat farkı ve kullanım kolaylığı sebebiyle NBŞ’yi tercih ettiklerini söyledi. Firma olarak yılda 8-10 bin ton şekere eşdeğer tatlandırıcı kullandıklarını belirten Durdu, “Şekerin kilogram (kg) fiyatı 1 milyon 400 bin lira, fruktozunki 980 bin lira. NBŞ’yi firmanın deposuna teslim ediyorlar, 20 güne kadar vade yapılıyor, teminat kolaylığı var. Şeker alımında parayı önceden yatırıp sıraya giriyorsunuz, ayrıca nakliye masrafı var. Şekerde de aynı kolaylıklar sağlanmalı. Kota sebebiyle NBŞ almakta zorlanınca firmalar şeker ile takviyeye gidiyor ama bu maliyeti artırıyor” dedi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 108594
    % -0.02
  • 3.4937
    % -0.05
  • 4.1108
    % -0.52
  • 4.4876
    % -0.5
  • 144.69
    % -0.36
 
 
 
 
 
KAPAT