Dizi ihracatından elde edilen gelir 15 kat arttı

Dizi ihracatından elde edilen gelir 15 kat arttı

Ekonomi Haberleri

Türkiye, 2008'de dizi ihracatından 10 milyon dolar kazanırken, 2013'te bu rakam 150 milyon doları buldu.

Bölüm başına satış miktarı da 500 dolardan 200 bin dolara kadar yükseldi. Derecelendirme ve araştırma kuruluşu Deloitte, Türkiye'de dizi sektörünü masaya yatırdı. "Dünyanın En Renkli Ekranı: Türkiye'de Dizi Sektörü" isimli araştırmasında ilginç rakamlara yer verilirken, sektörün ekonomiye katkısının büyüdüğüne de dikkat çekildi. Araştırmaya göre, Türk dizeleri, yakın geçmişte sadece Orta Doğu ve Arap ülkelerine bölüm başına ortalama 500 dolar civarında fiyatla satılırken, kalite ve bilinirlik oranındaki artışla, bölüm başına fiyat 200 bin dolar seviyesine kadar çıktı. Böylece, 2008'de dizi ihraç geliri 10 milyon dolarken, 2013 sonunda 150 milyon dolar olarak gerçekleşti. Reklam pastasının yarısından çoğunu elinde tutan televizyonlarda dizi süreleri uzun olarak değerlendirilirken, yoğun rekabete de dikkat çekiliyor. İşte dizi sektörüyle ilgili öne çıkan veriler: nbsp;REKLAM : Dijital mecralar büyüse de Türkiye'de reklam yatırımının yarısından çoğu hâlâ televizyona gidiyor. Türkiye'de televizyon, medya yatırımlarında yüzde 58'lik payla açık ara en çok tercih edilen mecra. Bu oran Avrupa'da yüzde 25, dünya genelinde yüzde 40 seviyesinde.
İZLEME SÜRESİ: nbsp;Türk izleyicisi 2008 yılında günde ortalama 4.4 saat televizyon izlerken, günümüzde bu rakam 3.9 saate kadar düştü. Düşüşe rağmen Türkiye, günlük ortalama televizyon izleme süresinde 3.5 saatlik OECD ortalamasının üzerinde bulunuyor.
DİZİ VE YARIŞMA: nbsp;'Prime Time' olarak bilinen, en çok TV izlenen saatlerde en fazla dizi izleniyor. Tercihte ön sırada romantik diziler var. 'Prime time'da yüzde 62.5 dizi, yüzde 17 de yarışma ve eğlence programı yer alıyor.
NEDEN UZUN?: nbsp;Türkiye'de dizi süreleri 120 ile 180 dakika arasında değişirken, 60 dakikanın altında süresi olan dizi, diğer ülkelerin aksine yok denecek kadar az. Dizi sürelerinin uzun olması da tamamen maliyetle ilgili.
TEKRAR ÖNDE: nbsp;Dizi tekrarları yayıncı kuruluşların kurtuluşu. Tahmin edilenin aksine, yayınlanan toplam dizi süresinin yaklaşık yüzde 60'ını tekrarlar, yüzde 40'ını yeni bölümler oluşturuyor. Prime time döneminin yüzde 17'sinde de özet ve tekrar izleniyor. nbsp;
Deloitte Danışmanlık Müdürlerinden Özen Demircan, rekabetin yoğun olduğu dizi sektöründe, yapımların yüzde 29'unun 7 ile 12. bölüm arasında yayından kaldırıldığını, bunda yayın gelirinin düşüklüğünün etkili olduğunu ifade etti.

DİZİYİ İZLEYİP TÜRKİYE'YE GELİYORLAR
Dizi ihracatı, Türkiye'ye ilgiyi de artırıyor. Dizilerin yayınlandığı ülkelerde yapılan araştırmada, 2011, 2012 ve 2013 yıllarındaki 'uçuş arama' sayıları da karşılaştırıldı. Buna göre, Türk dizilerinin izlendiği ülkelerde, Türkiye'yi arayan ve seyahat etmek isteyen kişi sayısının 2 katına çıktığı dikkat çekiyor. nbsp;



EN ÇOK OYUNCUYA

Maliyeti 700 bin dolar
Araştırmaya göre Türk dizilerine ödenen meblağ, dizinin türü, rekabet durumu, senaryo gibi faktörlere bağlı olarak farklılık gösterse de, dizilerin yapım maliyetleri 200 bin ile 700 bin dolar arasında değişiyor. Bu tutarın içerisinde en büyük maliyet kalemi, oyunculara ödenen ücretler. Ünlü oyuncuların oynadığı büyük yapımlarda oyuncu maliyetlerinin payı yüzde 45'e kadar ulaşabiliyor. Araştırmayı yürüten uzmanlar, "Riskler iyi yönetilmeli, kalite artırılmalı. Nakit dengesini yönetemeyen ve kurumsallaşamayan şirketler, zor durumda kalabilir" tavsiyesinde bulunuyor.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...