BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Markalar mı yaktı?

Markalar mı yaktı?

“Türkiye’nin Letonya’ya sürpriz biçimde elenişinin perde arkasında Adidas’la Nike’ın çekişmesi mi yatıyor?”



Portekiz vizesini sahada mı yoksa saha dışında mı kaybettik? Spor ekonomisi alanında araştırmalar yapan Yrd.Doç.Dr. Cem Çetin, ‘’Elenmemizin nedeni, ekonomik gerçekleri gözardı etmemizdir’’ görüşünü ortaya attı. Akademik kariyerini Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde sürdüren Dr.Çetin, ‘’Eşleşme kağıt üzerinde Türkiye-Letonya şeklindeydi. Ancak bu eşleşmenin bir Adidas-Nike mücadelesi olduğu ya unutuldu ya da önemsenmedi. İkinci ihtimal daha ağır basıyor. Ülkemizde spor ekonomisi gibi bir kavram henüz bilinmediği için, biz zannediyoruz ki her şey yeşil zeminde olup bitiyor. Halbuki, bu anlayış mevcut düzende söz konusu değil. Spor bir endüstri olduğunu göre, buradaki baş rol oyuncuları spor malzemesi ürüten şirketler. Kim bunlar; Adidas, Nike, Puma, Reebok, Umbro, Fila... Bunlar içinde Adidas ve Nike iki büyük şirket’’ açıklamasını getirdi. “Biri Avrupa sermayesini diğeri Amerikan sermayesini temsil ediyor” diyen Dr.Çetin, “Hedefledikleri pazar payını alabilmek için bu ikili arasında müthiş bir rekabet söz konusu. Dünya futbolunda Adidas yaklaşık yüzde 40’lık bir payla pazarın bir numarası. Böyle bir gerçek dikkate alındığında Adidas’ın önemli bir baskı grubu olduğu ve bu gücünü de Avrupa futbolunun karar alma mekanizması olan UEFA üzerinde kullanıldığı açık... Burada lobicilik gibi çok önemli bir kavram var. Ancak spor ekonomisi gibi lobiciliği de bilmediğimiz için sağlıklı politikalar üretemiyoruz” yorumunu yaptı. Görüşlerini, “Türkiye Futbol Federasyonu’nun Adidas ile olan uzun süreli birlikteliğine son verip, 2003 yılında Nike ile yaptığı sponsorluk anlaşması, Çarşamba akşamı ortaya çıkan tablonun başlangıcıdır” ifadesini kullanarak sürdüren Dr.Çetin, “Kuraların çekildiği günü hatırlayalım. UEFA Başkanı Johannson bu işlemi tek başına gerçekleştirdi. Baraja kalan 10 takımdan 4 tanesinin sponsoru Nike, 2 tanesinin sponsoru Adidas’tı. Kura çekimi sonunda ne Nike’lılar ne de Adidas’lılar birbirleriyle eşleşti. Bu herkesin gözünden kaçan önemli bir ayrıntıydı. Acaba bu tatlı bir tesadüf müydü? Biz en iyi kurayı çektiğimizi düşünüyorduk ama aslında en kötü kurayı çeken ülkeydik. Çünkü Adidas-Nike rekabetini karşı karşıya getiren tek eşleşme Türkiye-Letonya buluşmasıydı. Türk futbolunun başarılı sonuçlar almasında, -marka unsurları bağlamında da- Şenes Erzik’in payı vardı. Bu gerçeği dikkate almadan Türkiye Futbol Federasyonu’nun Nike ile yaptığı sözleşme, Adidas’ın büyük destek verdiği UEFA’da İkinci Başkan olan Erzik’in konumuna zarar vermiş olabilir. Bu süreç, Ulusoy ile Erzik arasında yaşanan polemiklerin kaynağı olamaz mı?” diye konuştu. Son olarak Beckham transferine de gönderme yapan Dr. Çetin, “Futbol dünyasında Adidas ile Nike arasında yaşanan rekabeti gözler önüne seren en somut örnek Beckham’ın transferidir. Nike’ın sponsorluğunda dev bir marka olan Manchester United’ı tahtından indirmek için Adidas, İngiliz takımının karşısına Real Madrid’i çıkarmıştır. Astronomik transfer bedelleri karşılığında önce Zidane sonra Beckham’ın gelmesinin ardından Real Madrid, Avrupa kıtasının ekonomik göstergeler ışığında 1 numaralı futbol takımı olmuştur” görüşünü savundu. EŞLEŞMELER/MARKALAR Türkiye (Nike)-Letonya (Adidas) Norveç (Umbro)-İspanya (Adidas) Hırvatistan (Nike)-Slovenya (Kappa) Rusya (Nike)-Galler (Kappa) Hollanda (Nike)-İskoçya (Fila) ÖTEKİ FİNALİSTLER Almanya (Adidas) Fransa (Adidas) Yunanistan (Adidas) Bulgaristan (Puma) Çek Cum. (Puma) İsviçre (Puma) İtalya (Puma) İngiltere (Umbro) İsveç (Umbro) Danimarka (Hummel) Portekiz (Nike)
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 108941
    % 0.3
  • 3.4968
    % 0.04
  • 4.1106
    % -0.52
  • 4.4836
    % -0.59
  • 144.692
    % -0.36
 
 
 
 
 
KAPAT