BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Türk denizciliği dev okyanusta rotasını arıyor

Türk denizciliği dev okyanusta rotasını arıyor

Deniz Ticaret Odası’na göre, Türkiye’nin dünya deniz ticaret filosu içindeki payı sadece yüzde 1’i buluyor. En büyük sıkıntı ise pahalı yakıt.



ANKARA- Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Deniz Ticaret Odası (DTO) Başkan Vekili Halim Mete, Türkiye’nin dünya deniz ticaret filosu içinde sadece yüzde 1’lik bir paya sahip olduğunu söyledi. Dünyada filolardan elde edilin navlun tutarının 300 milyar dolar olduğuna dikkat çeken Halim Mete, “Türk deniz ticaretinin dünya navlun tutarının içerisinden aldığı pay 2 ile 3 milyar dolar civarında. Ülkemizin deniz ticareti filosu son 5-6 yıldır maalesef büyük gerileme yaşamakta. Ticaret filomuzun dünyadaki yeri Türkiye’nin konumuna uygun değildir” dedi. Yunanistan’ın bile deniz ticaret filosunu Türkiye’den daha iyi olduğunu vurgulayan DTO Başkan Vekili Halim Mete, Yunanistan’ın yaklaşık 3 bin 548 gemisinin bulunduğunu ve bu sayının dünya ticaret filosunun yüzde 17.7’sini meydana getirdiğini ve AB içerisinde ki payının ise 38.7 olduğunu ifade etti. Ana sıkıntı pahalı yakıt Türkiye’nin toplam ihracat ve ithalatın yüzde 90’lık bölümün deniz üzerinden gerçekleştirildiği vurgulayan Halim Mete, “Türk gemilerinin bu taşımanın içerisindeki payı ise yüzde 30’luk gibi çok az bir rakama sahip. Gerisi maalesef yabancı gemiler tarafından taşınıyor. Bu çok üzücü bir olaydır. Burda bile bizim almamız gereken pay başka ülke gemilerine gidiyor”şeklinde konuştu. Gemicilik ticaretinin başka hiçbir sektörde olmayan özelliklere sahip olduğunu altını çizen DTO Başkan Vekili Mete, Türk deniz taşımacılığının en büyük sıkıntısının yakıt maliyeti olduğunu vurguladı. Mete, Yunanistan’da yakıtın tonunun 230 dolar Türkiye’de ise 700 dolar olduğunun altını çizdi. 20 milyar $’lık potansiyel Dünyanın tüm tersanelerinin 2006 yılına kadar dolu olduğunu hatırlatan Mete, ülkemizde ki tersanelerin 500 milyon DWT olmasına rağmen yüzde 10 kapasite ile çalıştığını açıkladı. Gemi inşa sanayinin istihdam meydana getiren önemli bir sektör olduğunu belirten Halim Mete, 500 bin ton DWT’luk bir iş potansiyeli meydana getirildiğinde 100 bin işçinin ekmek yiye bileceğini ifade etti. Denizcilik sektörünün ülke ekonomisine büyük katkılar sağlayacak bir potansiyelinin bulunduğunun altını çizen Halim Mete, “Deniz taşımacılığında sektörde yapılacak düzenlemeler ile kısa bir sürede 20 milyar dolar potansiyel elde edilebilir” dedi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 104123
    % 0.12
  • 3.4906
    % -0.5
  • 4.1771
    % -0.29
  • 4.7234
    % -0.71
  • 145.551
    % 0.08
 
 
 
 
 
KAPAT