BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hiperaktif seferberliği

Hiperaktif seferberliği

Okullardaki hiperaktif olan ve dikkat eksikliği bulunan öğrenciler tespit edilerek, tedbirler alınacak.



ANKARA - Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), okullardaki hiperaktif öğrenciler ile dikkat eksikliği bulunan öğrencileri tespit etmek ve gerekli tedbirleri almak için proje başlatacak. Koruyucu ruh sağlığı hizmetinin geliştirilmesi amacıyla MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nce hazırlanan proje, öğretmenler ve çocuk psikiyatristleriyle birlikte yürütülecek. İlk aşamada, öğretmenlere 2004 Mart ayına kadar hizmetiçi eğitim verilecek. Formatör olarak yetişen bu öğretmenler, okullarda diğer öğretmenleri bilgilendirecek. Pilot iller belirlendi “Dikkat eksikliği ve hiperaktivite (aşırı hareketlilik) bozukluğu olan öğrencilerin eğitim imkanlarından en üst düzeyde yararlanabilmeleri ve sosyalleşebilmeleri için’’ hazırlanan proje, ilk aşamada Ankara, Adana, Antalya, Bursa, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Trabzon, Gaziantep, Edirne, Erzurum, Diyarbakır, Samsun ve Van’da uygulanacak. Okul öncesi, ilköğretim ve liselerdeki 3-18 yaş grubunu kapsayan proje yürütülürken, ailelerin katılımı da sağlanacak. Broşür hazırlanıyor Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu tespit edilen çocuklar için bilgi formları doldurulacak. Tıbbi teşhis konulan çocukların bilgi formları, çocuk-ergen ruh sağlığı ve hastalıkları kliniği bulunan kurum ve kuruluşlara gönderilecek. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarla ilgili aileleri ve öğretmenleri bilgilendirmeye yönelik kitapçık ve broşürler de hazırlanacak. Yanlış anlaşılıyorlar “Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan öğrencilerin eğitimi için hazırlanan projenin gerekçesinde, Türkiye’de Hiperaktif çocuklar meselesinin özellikle son 10 yılda önem kazandığı ve kitle iletişim araçlarında sıklıkla gündeme getirildiği belirtiliyor. Gerekçede, ayrıca topluma aktarılan bilgilerin yetersizliğinin veya aktarılış biçiminin meselenin yanlış anlaşılmasına neden olabildiğine, bu sebeple böyle problemler yaşayan çocukların “üstün, çok zeki, yaramaz’’ gibi sıfatlarla nitelendirildiğine işaret edildi. Her sınıfta bir hiper Problemin görülme sıklığı konusunda 1994 yılında yapılan bir araştırmaya değinilen gerekçede, ‘’Her sınıfta böyle bir mesele yaşayan en az bir öğrenci bulunduğu düşünüldüğünde, Türkiye genelinde eğitim kurumlarına devam eden 500 bin öğrencinin dikkat eksikliği ve hiperaktiviteden etkilendiği varsayılmaktadır’’ denildi. Özel eğitim gerekiyor Bu problemi bulunan öğrencilerin zeka düzeylerinin akranlarından farklı olmamasına rağmen, duygusal ve davranış yönünden zorluk yaşadıkları için eğitilmeleri gerektiği vurgulanan gerekçede, şunlar kaydedildi: ‘’Ülkemizde dikkat eksikliği bulunan ve hiperaktif çocukların tıbbi teşhisi çocuk-ergen ruh sağlığı ve hastalıkları kliniğinde konulmakta ve bu teşhise göre illerdeki rehberlik araştırma merkezi müdürlüklerinin özel eğitim hizmetleri bölümünde değerlendirilerek eğitsel olarak teşhis edilmektedeir. Bu problemi olan çocuklar, alınan eğitsel tanılama ve yöneltme kararı sonucunda, gerek görülmesi durumunda kaynaştırma eğitimine tabi tutulmaktadır.’’ Dikkat eksikliğinin belirtileri “Dikkat eksikliği’’ bulunan öğrencilerde şu problemler gözleniyor: * Çoğu zaman dikkatini ayrıntılara veremez. Okul ödevlerinde, işlerinde ve diğer etkinliklerinde hatalar yapar. * Çoğu zaman üstlendiği görevlerde ve etkinliklerde dikkati dağılır. * Doğrudan kendisine konuşulduğunda dinlemiyormuş gibi görünür. * Okul ödevlerini, ufak tefek işleri ya da işyerindeki görevlerini tamamlayamaz. * Genellikle sürekli zihinsel çabayı gerektiren görevlerden kaçınır, bunları sevmez ya da isteksiz davranır. * Çoğu zaman yer aldığı etkinlikler için gerekli olan şeyleri (oyuncak, kalem, kitap...) kaybeder. * Günlük etkinliklerinde çoğu zaman unutkandır. Hiperaktiflerin davranış özellikleri * Çoğu zaman elleri, ayakları kıpır kıpırdır veya oturduğu yerde kıpırdanıp durur. * Genellikle sınıfta veya oturması beklenen diğer durumlarda oturduğu yerden kalkar. * Uygunsuz durumlarda koşturup durur ya da tırmanır (ergenlerde ya da erişkinlerde huzursuzluk duyguları ile sınırlı olabilir) * Genellikle çok konuşur. * Sorulan sorunun tamamlanmasını beklemeden cevap verir. * Genellikle sırasını bekleme güçlüğü vardır. * Çoğu zaman başkalarının sözünü keser ya da yaptıklarının arasına girer. Uyuşturucuya yol açıyor Dikkat eksikliği ve hiperaktivite teşhisinin konulabilmesi için belirtilerin 7 yaşından önce başlaması, evde ve okulda görülmesi ve 6 ay boyunca da devam ediyor olması gerekiyor. Bu meselenin, ‘’gelip geçici bir yaramazlık veya dikkat dağınıklığı’’ olarak görülmemesi gerekiyor. Mesele tedavi edilmediği takdirde alkolizm, madde bağımlılığı veya antisosyal kişilik gibi problemlere yol açabiliyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 104123
    % 0.12
  • 3.4906
    % -0.5
  • 4.1771
    % -0.29
  • 4.7234
    % -0.71
  • 145.551
    % 0.08
 
 
 
 
 
KAPAT