BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sürüden ayrılın ‘mor inek’ olun!

Sürüden ayrılın ‘mor inek’ olun!

Sıradanlığı bir kenara bırakıp farklılık oluşturan yani radikal ürünleriyle müşterilerini şok eden firmalar paraya para demiyor.



İSTANBUL- “Sürüden ayrılın, siz de bir mor inek olun...” Bu söz ilk anda insanı biraz şaşkınlığa düşürse de, günümüzde “Siz de bir mor inek olmak ister misiniz?” sorusuna “evet” cevabını verenler için bu, sıradışılık oluşturma konusunda yol gösteren yaklaşımlardan biri haline geldi. Tüm ürün ve hizmetlerin genellikle benzer olduğu dünyada fiyat ve kâr baskısını aşabilmenin tek yolunun farklılık ve çarpıcılıktan geçtiğini savunan bu fikir, son dönemlerin en çok tanınan pazarlama düşünürlerinden Seth Godin’in “Mor İnek” adlı kitabı yazmasıyla birçok platformda tartışılmaya başlandı. Türkiye’de kimler ‘mor’ardı Seth Godin, ilk kez ortaya attığı bu fikri kitabında, “Bir gün otoyolda araba sürüyorum. Sağımda ve solumda engin, huzurlu ve yeşil çayırlarda otlayan güzel inekleri görünce kendimden geçiyorum. Ama 15-20 kilometre sonra hepsi birbirine benzemeye başlıyor. Bunların bazıları mükemmel inekler, çekici inekler, harika ilişkileri olan inekler olabilirler. İnekler ne kadar güzel olurlarsa olsunlar, bir müddet sonra sıkıcı hale geliyorlar. Ama o çayırlarda karşımıza bir mor inek çıksa ne kadar hoş, ne kadar farklı ve çarpıcı olurdu diye düşünüyorum” şeklinde özetliyor. İneğin ancak içindeki farklılıktan dolayı mor tüylerinin çıkabileceğinden hareketle mor inekle sembolize edildiği farklılaşma modeli, 9 Aralık’ta Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda düzenlenecek “Mor İnek Farklılaşma Konferansı”nda tartışılacak. Katılımcılara “sürüden ayrılın, siz de bir mor inek olun” mesajı verilecek. Türkiye’nin sıradışı konuşmacılarından ve “Farklılığınızı Ölçebildiğiniz An” ile “Mor İneğin Akıllısı” adlı kitapların yazarı FED Training Firması Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Arman Kırım ise yaptığı açıklamada, Türkiye’de Cola Turka, Sultans of the Dance, Laila, Paşabahçe, Mavi Jeans, Kemer Country, Koton, Hillside Trio, Biletix, BP Taşıtmatik ve Mydonose Showland’in Türkiye’deki “mor inek” örnekleri olduğunu kaydetti. Krizden nasıl çıkarsınız? Prof. Dr. Kırım, mor ineğin farklı, sıradışı, çarpıcı ve müşteride hayranlık uyandıran fikirler, hizmetler ile ürünleri ifade ettiğini belirterek, şöyle devam etti: “Bu felsefeyi, günümüz iş dünyasında pek çok şirketin karşı karşıya bulunduğu kârsızlık ve büyüme krizinden çıkmanın en önemli yolu olarak tanımlayabiliriz. Eğer ürünler arasındaki bariz farklılıklar ortadan kalkarsa, fiyat mukayesesi için bir zemin oluşur ve müşteriler haliyle en ucuz olanı tercih etmeye başlar. En ucuz olan, daha çok satmaya başlayınca diğer rakipler de fiyatlarını bu seviyelere çekerler ve sonuçta ne yazık ki kâr kalmaz. İşte mor inek felsefesi burada devreye giriyor ve farklılık oluşturuyor.” Müşteriyi şok edecek ürün Prof. Dr. Kırım, mor inek için ortaya konulan iş veya üretilecek ürüne karar verilmesiyle birlikte harekete geçilmesi gerektiğini vurgulayarak, “Önce müşterinin neyi istediğini ya da isteyebileceğini, ondan sonra siz dahil tüm rakiplerin bunların hangilerini yapamadığını anlamalısınız. Ardından müşteriyi şok edecek ürün, hizmet, sunum, paketleme vs. geliştirmelisiniz. Çarpıcı, sıradışı ve müşteriyi hayran bırakabilecek cinsten... Yani önce mor ineği büyütmelisiniz” şeklinde konuştu. Mor inek fikriyle hareket eden ve başarılı olan bir kuruluş ya da kişinin, çok fazla zaman geçmeden taklit edilebileceğine işaret eden Prof. Kırım, “Bunun sonucunda inekler ister istemez tekrar birbirine benzemeye başlayacaktır. O zaman ineği yeniden tanımlamanız ve yeni bir farklılıkla tekrar ortaya çıkmanız gerekecek. Bu böyle sürüp gidecektir. Çünkü oyun böyle” dedi. İlk iş problemi teşhis Türkiye’de özellikle ekonomik hayatta iki grup bulunduğunu, bunlardan bir grubun ya işlerin eskisi gibi olduğunu ya da birşeylerin kendiliğinden düzeleceğini düşündüğünü dile getiren Kırım, kârsızlık ve büyüme sıkıntısını hisseden diğer gruptakilerin ise işin içinden nasıl çıkacağına dair tam bir fikir yürütemediklerini söyledi. Arman Kırım, “İşte problemi tespit eden ikinci grup, daha başarılı olacaktır. Çünkü mor inek yaklaşımını hayata geçirebilmek için ilk önce problemi tespit etmek ve farklılaşmanın gereğine inanmak lazım. Gerisi metod işi” dedi.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 107202
    % 0.35
  • 3.5161
    % -0.05
  • 4.128
    % -0.07
  • 4.518
    % -0.41
  • 145.919
    % -0.07
 
 
 
 
 
KAPAT