BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Habur’da‘tır’ çilesi

Habur’da‘tır’ çilesi

Savaştan sonra Irak’a çalışan kamyonlar yük değil adeta çile taşıyor. Sınırda kilometrelerce uzayan kuyrukta yaşanan sıkıntıların ise sınırı yok...



SİLOPİ/ZAHO- ‘Aşıksan vur saza şoförsen bas gaza’, ‘Elbet bir gün dönerim’, ‘Ömür biter yol bitmez’, “Çile bülbülüm çile” gibi kamyonların çamurluklarını süsleyen fosforlu yazıları anlamak için Silopi’yi görmek yeterli sanırız. Irak’taki savaşın sona ermesiyle birlikte aylarca kapalı kalan Habur Sınır kapısı bu günlerde işte bu yazıların tevatür şeklinin yer aldığı Şırnak’ın Silopi ilçesinden Irak’a petrol, gıda, inşaat malzemesi gibi yük taşıyan kamyonların yeraldığı 15 kilometreye varan kuyruklarla dolu. Son günlerde uğradıkları silahlı saldırılarda hayatını kaybeden Türk şoförlerin çileli yolculuğuna şahit olduk. Ayak üstü çay sohbetlerinde bir dokunup bin ah işittiğimiz şoförler bir çok şey konuştuk. Ama can güvenliği sebebiyle ‘Off the record’ engeline takılan konuşmalarımız dışındaki çilenin öyküsü: Çileden çıkmamak elde mi? Sınırda kilometrelerce uzayan kuyruklarda çilenin sınırı yok. Arabanın birinci vitesi neredeyse yalama oluyor. Dur-kalk, dur-kalk debriyaj balatalarının anası ağlıyor, ortalık genizleri yakan balata kokularına bürünüyor. Zil çalan mideler, patlatılan zulalardaki yiyeceklerle bastırılıyor. Bunun içinde şoförler kendi aralarında ‘Reis’ denilen bir erzak kamyonu belirliyor. Mazot deposunun yanındaki dolap issotundan zeytinine, otlu peynirinden çiğ köftelik bulguruna kadar envai çeşit yiyecekle tıka basa dolduruluyor. İşte bu erzak kamyonlarından birinin şoförü de Urfalı Müslüm kaptan, “Diğer şoförlerin etrafında pervane olduğu bu adam zulayı patlatma yetkisine sahip tek kişi. O ne derse o yapılıyor, o ne zaman çay isterse demleniyor. Yol boyunca gözden kaçırılmayan Müslüm kaptan diğer 7 kamyon şoförününd e mide sigortası. Onu kaybeden aç kalıyor. Gerçi o her ne kadar, “Abey bu yollarda zaafiyet geçirecez” diyerek yiyeceklerin azlığından yakınsa da arkadaşlarının uyarılarıyla vazgeçip, “Neme lazım siz gastecisiz abey, bizim hatun okuyup dertlenir” diyerek geri adım atıyor. Saflar sık ve düzgün Laf lafı açıyor, çaylara çaylar ekleniyor. ‘Herkes bardağına sahip çıksın’ uyarısıyla birlikte adım adım ilerleyen kuyruk takip ediliyor. Yemek içmek iyi ama safların sık ve düzgün tutulması daha önemli. Bizim kamyon şoförü diyerek genelleştirdiğimiz bu kişiler birbirlerini başka türlü tanımlıyor. Gıda, çimento ve beyaz eşya taşıyan kamyonlara ‘Transit’ , diğerlerine de tanker deniliyor. Bir de konvoydan çıkıp da öne doğru hamle yapanlar var ki, Mehmet Kaptan bunlara çok sinirleniyor. ‘Sollamacı’ dediği bu şoförlerin yolda hiç şanslarının olmadığını söyleyen Mehmet Kaptan, “Marifet kuyrukta adamını bulup da öne geçmek değil. Marifet yolda yakalanmamak” diyerek bu kamyonlarının tamponundan nasıl toz aldıklarını övüne övüne anlatıyor. Ahmet kaptan bıyık altından gülerek, “Gardaşım aslına bakarsan biz onları onlar bizi istemiyor. Ama Iraklılar hiç birimizi istemiyor. Yani anlayacağınız, misafir misafiri istemiyor ev sahibi hiç birini istemiyor. Gerisi kuru gürültü”. Gümrük ayrı bir dert Habur’a kadar ulaşmak çoğu kere günler alıyor. Bu ilk raundu tamamlayanlar ise, Irak’ın Ibrahim Halil gümrüğünde ayrı bir macera yaşıyor. Kantar üzerine çıkarılan tankerlerde gramın bile hesabı yapılıyor. Ardından kamyoncuların tabiriyle arabaya adeta röntgen çekiliyor. Ne var ne yok didik didik aranıyor. Saatler süren prosedür ve evrak trafiğinden vukuatsız kurtulmayı başaranlar, ralliye hazırlanan yarış otomobilleri gibi gaz kontrol yaptıktan sonra “Welcome to Kürdistan” tabelasının önünde start veriyor. Bundan sonrası Allah kerim. Silopi’de günler süren bekleyişin acısı Zaho’dan başlayan yolculukta çıkarılıyor. Sınıra kadar çok rahatlıkla konuştuğumuz kamyon şoförlerine Zaho’dan sonra yanaşmak pek mümkün olmuyor. Türkiye’de takometre, radar gibi hız kesen unsurlar her ne kadar kamyonlar için ceza anlamina gelse de aksine burada hız yapmayan ceza yiyor ki, bu ceza ölümle sonuçlanıyor. İşte bu yüzden kamyoncular tabana kuvvet gaz basıyor adeta ayaklarına kas çalıştırıyor. Musul’a kadar Peşmergelerin kontrolündeki bölgeleri geçen kamyoncular Musul’a vardıklarında ABD askerlerinin kontrolündeki toplama merkezlerinde buluşuyorlar. Gidecekleri kentler belirlenen kamyoncular buradan bir ABD eskortu aracılığıyla yola çıkıyor. Sayıları yüzü bulan kamyonlar son sürat yol alıyor. Saldırıya uğradık Sadece adı eylem olsun veya ABD’lilere zarar verilsin mantığıyla yapılan saldırılarda hedef genellikle Türk kamyoncular oluyor. Bu şekilde birçok saldırıya maruz kaldıklarını anlatan Raif kaptan en son geçtiğimiz hafta Tikrit yolu üzerinde kendilerine ateş açıldığını ve elinden yaralandığını söylüyor. Bu yolculuk sırasında bir başka tehlike de aracın bozulması. Aracı bozulan kamyon şoförü dikiz aynasından arkadaşları ile helalleşiyor ve konvoydan ayrılıyor. Tabii bu durumda her zamanki gibi sürüden ayrılanı yine kurt kapıyor. Gözü dönmüş eşkıyalar hemen kamyonun etrafında toplanıp o bildik silahlı gasp operasyonuna başlıyor. Kaçak benzinci değiliz Kamyoncuların saldırıya uğramalarının altında bir başka sebep daha gösteriliyor ki bunu onlar kesinlikle reddediyor. Irak’taki benzin kıtlığı ve pahalılığından sorumlu tutuldukları için günlerce dönüş için mazot kuyruklarında bekletildiklerini söyleyen Türk şoförler, “Bizi iç piyasaya kaçak benzin dağıtmakla, hatta benzin verilecek yerleri bizim belirlediğimizi söylemek gibi anlamsız bir iddia ile suçluyorlar. Kimileri de ABD’lilerin bizim taşıdığımız benzinle ayakta kaldığı gibi komik mazeretleri var. Bu yüzden bizi günlerce yalvarttırıp bir depo mazot vermek için bekletiyorlar. Bu bekleyiş sırasında da çoğu kere bizi gasp ediyorlar. Hatta bazı gecelerin sabahında eli silahlı adamlar gelip bizden adam başı 100 dolar para isteyip gece sizin güvenliğinizi biz sağladık diye para alıyorlar. Kısacası Irak yolu çile dolu” diyerek yaşadıklarını anlatıyorlar.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 105324
    % 0.39
  • 3.472
    % -0.6
  • 4.1656
    % -0.39
  • 4.7068
    % -0.13
  • 146.472
    % -0.39
 
 
 
 
 
KAPAT