BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hizmette ‘sınır’ yok

Hizmette ‘sınır’ yok

Kimi onları ‘sa-ikk’, kimi ‘driver’, kimi ‘şoför’ diye çağırıyor. Ama onlar şoförlük dışında ne olsa yapıyor. Türkiye-Irak gümrüğü arasında bürokrasiyle boğuşan bu kişiler, 10 günde bir de pasaport yeniliyor.



DOHUK- Onlar Türkiye-Irak arasında direksiyon sallayan bürokrasi şoförleri... İngilizce, Arapça, Farsça, Kürtçe ve Türkçe olmak üzere 5 dilde konuşan bu kişiler, aynı zamanda her telden de çalıyor. Yeri geliyor gümrük işlemi yaptırıyor, yeri geliyor pasaport mühürlettiriyor... Silopi ile Zaho, Dohuk arasında yolcu taşıyan Türk taksicilerin ömrü gümrüklerde geçiyor. Sınırda bulunan bu taksilerle 35 milyon liraya Türkiye’den Irak’a geçmek mümkün. Günde 10 kez sınırı geçen taksiciler, pasaportlarında mühürlenecek sayfa kalmadığı için 15 günde, bazen de haftada bir pasaport değiştiriyor. Sınırda taksicilik yapmanın zorluklarından yakınan şoförler, “Yolcuların da pasaport işlemlerini biz takip ediyoruz. Bürokrasi yüzünden ömrümüz gümrük kapılarında geçiyor” şeklinde konuşuyor. Giderken Irak’a dönerken nafaka Kuzey Irak’ta bulunan İbrahim Halil Gümrüğü’nden her geçişte 21 dolar para ödeyen taksiciler, götürdükleri yolcudan kazandıkları parayı gümrüğe yatırdıkları için dönüşte yolcu almadan dönemiyor. Onlara göre gidiş parası Irak’a dönüş parası nafaka oluyor. Yolcularını Silopi’den alan taksicilerin ilk durağı Habur sınır kapısı. Buradaki Türk gümrüğünde kendilerinin ve yolcularının pasaport işlemlerini yaptıran şoförler, buradan Kuzey Irak’ta Mesut Barzani’nin kontrolünde bulunan İbrahim Halil Gümrüğü’ne geçiyor. Burada Peşmergeler’in kendilerinden her geçişte 21 dolar aldığını belirten taksiciler, bu paranın; 11 dolarının uluslararası taşıma belgesi (Triptik), 5 dolarını benzin ceza parası, 5 doları da yolcu bindirme cezası için ödediklerini söylüyor. Bu parayı dönüşte geri almaları gerektiğini söyleyen taksiciler İbrahim Halil Gümrüğü’nün parayı geri ödemediğini söylüyor. Tercüme bürosu değil yolcu otosu 100’ü Silopi, 25’i Cizre geri kalanın da Şırnak ve Diyarbakır olmak üzere 170 taksinin bu hatta çalıştığını ve her yolculuk için 35 milyon lira para aldıklarını anlatan taksiciler, savaşın en çok kendilerini baltaladığını ve bu süre zarfında sınırların kapalı olması sebebiyle zor günler yaşadıklarını dile getiriyor. Şimdi durumlarının nispeten daha iyi olduğunu belirten Tahir Tutu, “İki senedir Silopi ile Irak’taki İbrahim Halil Gümrüğü arasında yolcu taşıyorum. Yolcularım daha çok yabancılar oluyor. İngilizce, Arapça, Kürtçe ve Türkçe biliyorum. Diğer dillerde de anlaşabiliyorum” diyor. Benim adım Hıdır elimden gelen budur Silopi ile Dohuk arasında çalışan Hıdır Altınboğa, uzun süre Irak Türkiye arasında kamyonculuk yapmış. Ama son yaşanan olaylardan sonra kamyonculuğu bırakıp taksiciliğe başlamış. Aslında attan inip eşeğe binmiş... Giriş çıkışlarda yolcuya her manada rehberlik yaptıklarını belirten Hıdır Altınboğa, “Yolcunun pasaport ve gümrük işlemlerini her iki ülkede de biz takip ediyoruz. Normalde bu işleri yaptırmanın bedeli çok yüksektir. Ama biz aldığımız taksi parası ile yetiniyoruz. Yaklaşık ayda bir uluslararası taşıma belgesi (Triptik) yeniliyoruz ve 70 milyon ödüyoruz. Cumartesi-Pazar resmi tatil olduğu için bizden 17 milyon mesai parası alınıyor” diyor. Al gülüm Türk ve Iraklı şoförler her seferde mutlaka yolcu takası yapıyor. Çünkü biri gelirken diğeri dönerken yolcu bulmakta güçlük çekiyor. Tıpkı Hıdır ile Cihal arasındaki iş ilişkisi gibi...ver gülüm
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 104123
    % 0.12
  • 3.4906
    % -0.5
  • 4.1771
    % -0.29
  • 4.7234
    % -0.71
  • 145.551
    % 0.08
 
 
 
 
 
KAPAT