BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Otomotivin altın üçgeni

Otomotivin altın üçgeni

Bursa, Kocaeli, Sakarya ve İstanbul’u kapsayan bölge, Türk otomotiv sanayiinin altın üçgenini oluşturuyor.



İSTANBUL - Bursa, Kocaeli, Sakarya ve İstanbul’u kapsayan bölge, Türk otomotiv sanayiinin altın üçgenini oluşturuyor. Bu illerimizde yer alan otomotiv üretim tesisleri, Türkiye’nin otomotivdeki üretim ve ihracatının büyük bölümünün gerçekleştirildiği üslere dönüştü. Bursa’da Tofaş, Oyak Renault ve Karsan, Kocaeli’nde Ford Otosan, Honda, Anadolu Isuzu, Hyundai Assan, Sakarya’da Toyota, Otokar ve Otoyol, binlerce kişiye istihdam sağlarken, milyarlarca dolarlık yatırımların karşılığını da artan ihracat gelirleriyle almaya başladılar. Bursa, yan sanayii gücü ile birlikte Oyak Renault ve Tofaş gibi firmaların üretim merkezleriyle otomotivde büyük ağırlığa sahip bulunuyor. Bursa’dan zirveye çıktılar Oyak Renault, geçen yılki 132 bin 257 adetlik üretimiyle Türkiye’nin toplam 562 bin 466 adetlik üretiminin yüzde 23.5’ini gerçekleştirdi ve 1 milyar 16 milyon dolarlık ihracatla ilk kez milyar dolar sınırını aşan sektör kuruluşu oldu. Tofaş ise 127 bin 268 adet üretimiyle toplam üretimde yüzde 22.6’lık paya ulaştı. Bu iki firmanın toplam üretimi Türkiye’nin toplam otomotiv üretiminin yüzde 46.1’ini oluşturdu. Karsan da ürettiği 8 bin 302 aracın 411’ini ihraç etti. Ford Otosan ise, Kocaeli’ndeki fabrikasında 114 bin 515 adetlik üretim gerçekleştirdi ve bu sanayinin toplam üretiminin yüzde 20.3’ünü elinde bulunduruyor. Bunlardan 74 bin 871’ini ihraç eden şirket, sektörün toplam araç ihracatının yüzde 20.9’unu yaptı. Kocaeli’nde Honda, Anadolu Isuzu, Hyundai Assan ve Askam gibi firmaların da üretim merkezleri yer alıyor. Geçen yıl 10 bin 970 araç üreten Honda, bunların 5 bin 875’ini, 3 bin 970 araç üreten Anadolu Isuzu 610’unu, 1769 araç üreten Askam bunların 36’sını yurtdışına sattı. İhracat amaçlı Starex üretimiyle dikkat çeken Hyundai Assan da ürettiği 35 bin 730 aracın 17 bin 984’ünü ihraç etti. Toyota Sakarya’da büyüyor Sakarya’da üretim faaliyetini sürdüren Toyota, Otokar ve Otoyol sektörün dikkat çeken firmaları arasına girdiler. Türkiye’yi Avrupa’daki üretim üslerinden birisi haline getiren Toyota, Sakarya’daki üretim tesislerinden bu yıl 1.5 milyar Euro’luk ihracat hedefliyor. Yeni model Corolla Verso için 400 milyon euro yatırım yapan Toyota, 2003’de 70 bin 839 adet otomobil üretti. Bu otomobillerin 61 bin 134’ünü ihraç eden Toyota, 676.3 milyon dolarlık ihracat gelirine ulaştı. MAN’ın üssü Ankara olacak Otomotivin diğer kuruluşlarından Ankara merkezli MAN Türkiye A.Ş. de MAN’ın Avrupa’daki otobüs üretim üssü olmayı hedefliyor. 2003’deki 1934 adetlik üretiminin 982’sini ihraç eden MAN Türkiye, 170.8 milyon dolar ihracat geliri sağladı. Ankara’daki diğer kuruluş Türk Traktör de başarılı ihracatını sürdürüyor. Türk Traktör, geçen yıl 17 bin 309 adetlik traktör üretiminin 9 bin 113’ünü ihraç ederek, 133.4 milyon dolar ihracat cirosu yaptı. Sektördeki ana sanayi firmalarından BMC ise İzmir’deki üretim tesislerinde gerçekleştirdiği 9 bin 920 adetlik üretiminin 463’ünü ihraç ederek, 22.6 milyon dolar gelir elde etti. İstanbul merkez oldu İstanbul ise otomotivde “beyin” faaliyetlerinin sürdürüldüğü merkez konumunu sürdürüyor. Üretim merkezleri Bursa’da bulunan Oyak Renault ve Tofaş’ın yönetim merkezleri İstanbul’da. Otobüs üretimini Adana’da sürdüren Temsa’nın yönetim merkezi de İstanbul’da. Üretim faaliyetini İstanbul’da sürdüren Mercedes-Benz Türk, Hoşdere ve Davutpaşa fabrikalarından çıkan otobüslerle Avrupa’nın önde gelen firmalarından birisi oldu. Aksaray fabrikasında hafif ve ağır sınıf kamyonlar ve çekiciler üreten Mercedes Benz Türk, geçen yıl toplam 6 bin 739 adetlik üretiminin 2 bin 414’ünü ihraç etti. Traktör üretimini İstanbul’da gerçekleştiren Uzel de 11 bin 99 adetlik üretiminin 2 bin 802’sini yurttışına sattı.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT