BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Uçaklara 3. karakutu

Uçaklara 3. karakutu

Türk mühendis tarafından geliştirilen bir sistem sayesinde uçak gövdelerinde oluşan hasarlar anında belirlenecek



İSTANBUL - Boeing’de çalışan Türk mühendis Aydın Akdeniz’in geliştirdiği ve uçakların gövdesinde sert inişler ile küçük çarpmalardan oluşan hasarları otomatik olarak belirleyen “Yapısal Direnç Kontrolü” sistemi, ilk kez THY’nin Boeing 737-800 tipi uçağında denemeye alındı. Boeing’in 2008 yılında piyasaya süreceği kompozit gövdeli “7E7” tipi yolcu uçaklarında geniş kapsamlı olarak kullanacağı sistemin tanıtımı, projeyi geliştiren Türk mühendis Aydın Akdeniz tarafından THY Bakım Hangarı’nda yapıldı. Akdeniz, “Yapısal Direnç Kontrolü” sisteminin uçuş güvenliğini önemli ölçüde artırdığını vurgulayarak, sistem sayesinde artık uçaklardaki yapısal yıpranmaların teknisyenlerin rutin kontrolleri dışında otomatik olarak belirlenebildiğini söyledi. Çatlaklara geçit yok Sistemin uçaklara takılmasının önemli ölçüde zaman ve maddi tasarruf sağlayacağına dikkat çeken Akdeniz, şöyle dedi: “Uçaklardaki yapısal yıpranmaların tesbiti, genellikle bakım teknisyenlerinin rutin kontrolleri sırasında gerçekleştiriliyor. Ufak çarpmaların, yapı yorulmasının ve sert inişlerin uçağın gövdesinde oluşturduğu hasarların oluştuğu anda otomatik olarak belirlenmesiyle, bakımlar da rutin kontroller beklenmeksizin yapılabiliyor. Mevcut sistemle sert iniş sonucu oluşan hasarlar da 72 saate varan kontrollerde belirlenirken, yeni sistem bu süreyi bir saate kadar indirebiliyor. Dolayısıyla uçaklar havada daha fazla kalacağı için, ekonomik açıdan çok önemli avantajlar getiriyor. Ayrıca, insan gözünden kaçabilen bazı hasarları daha sağlıklı belirleyen cihaz uçuş güvenliğini artırıyor.’’ Sistem nasıl çalışıyor? Hasarın yeri ve büyüklüğünü anında belirleyen yeni sistem, uçağın hassas bölgelerine yapıştırılan sensörler ve bir merkeze konulan özel bilgi toplama kutusundan oluşuyor. Bu sistem sayesinde, uçuş halindeki uçaklarda türbülans veya yıldırım çarpması gibi dış etkenlerden oluşan hasarların büyüklüğü, uçak daha havadayken teknik merkeze ulaşan sinyaller sayesinde belirlenerek, uçağın uçuşa devam edip etmeyeceği ortaya çıkarılıyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT