BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Ticarî araç rekoru

Ticarî araç rekoru

Krizde yıllık 39 bin satışla dibe vuran ticarî araç satışları bugün 201 binli rakamlara dayandı. İhracatın kamçıladığı sektör, Irak’taki nakliye pazarının hareketlenmesiyle de rekorlar kırmaya hazırlanıyor.



Ekonomi canlanınca ticarî araç satışı patladı İSTANBUL - Ekonomide yaşanan canlanmayla birlikte Türkiye ticari araç pazarında müthiş bir patlama yaşanıyor. Piyasada hareketliliğin artmasına paralel olarak mal sevkiyatındaki yükseliş özellikle ülkemizi çekici ve treyler şirketlerinin ilgi odağı yaptı. 2001 krizi sırasında 39 bin 716 adet satış rakamıyla dibe vuran sektör, 2004’te adeta sıçrama yaparak 201 bin adede ulaştı. Sadece Türkiye’deki ticari araç satışlarıyla yetinmeyen sektör firmaları, Irak’ta açılan nakliye pazarıyla da ayrı bir ivme kazandı. Yaşanan bu canlılık sektör firmalarını yeni yatırım arayışlarına yöneltti. Renault Truck, Türkiye’de 50 milyon euroluk yatırımla montaj fabrikası kurabilmek için düğmeye bastı. İhracat ve iç piyasadaki araç satışlarının artması oto taşımacılığı yapan firmaları da adeta tetikledi. Gebze’yi üs olarak seçen dünya treyler devi Fransız Lohr şirketi, otomobil taşımacılığı için Türkiye’ye geldi. 4.5 milyar dolarlık katkı Yaşanan krizlerin ardından ticari araç firmaları 4 yıl aradan sonra ilk kez TÜYAP ve TAİD işbirliğiyle Beylikdüzü’nde fuarda bir araya geldi. Ticari Araç İthalatçıları Derneği (TAİD) Başkanı Bahadır Özbayır, bu yıl 201 bin adetlik ticari araç pazarından bahsedilmesinin ‘rekor’ anlamına geldiğini bildirdi. Sektörün uzunca bir aradan sonra ihtiyacı olan moral ve coşkuyu fuarda bulduğunu anlatan Özbayır, ihracat rakamlarıyla 201 binlik satış hedeflerinin de geçileceğini söyledi. Taşıt Araçları ve Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Üyesi Mehmed Dudaroğlu da, otomotiv yan sanayinin direkt ve endirekt olarak ekonomiye 4.5 milyar dolarlık ihracat katkısında bulunur hale geldiğini söyledi. Türkiye’nin dünyanın alternatif otomotiv tedarik merkezi olacağını belirten Dudaroğlu, ‘’Otomotiv yan sanayimiz bu tedarik merkezini oluşturacaktır’’ dedi. İTAF 2004’te sektör firmaları en son model araçlarıyla boy gösterirken, sektör temsilcileri nakliyecilere seslenerek araçlarını yenileme mesajları verdiler. Mercedes-Benz Pazarlama ve Satış Direktörü Eşref Biryıldız, bu yıl kamyon ve hafif ticari araç pazarının gelmiş geçmiş en büyük pazar olacağına dikkat çekerek, firmaların araç yetiştirmekte zorlanacağını kaydetti. Renault Truck Pazarlama Sorumlusu Selin Şahiniz, yeni lansmanı yapılan Midlum 6x2 ve Premium 8x2 modellerinin 7 bin km yol yaparak Türkiye’deki tüm bayilere gösterildiğini ifade ederek, siparişler için eylül ayına ancak gün verebildiklerini kaydetti. Volvo Satış Müdürü Mehmet Yazıcı ise, batıda uygulanan 10-15 yaş sınırının mutlaka ticari araçlara da getirilmesi gerektiğini söyledi. Türkiye genelinde 600 bin kamyonun yaş ortalamasının 16 olduğunu vurgulayan Yazıcı, teşvik uygulamasıyla 4-5 olan Avrupa yaş ortalamasının yakalanabileceğini vurguladı. Nakliyecinin Irak umudu Irak’taki savaştan sonra canlanan piyasa bizdeki nakliye sekötürünü de hareketlendirdi. Sadece Almanya’dan bugüne kadar 25 bin ticari aracın 2. el olarak satıldığı bildirildi. Türkiye ise bu pastadan ancak transit üssü olarak payını alabiliyor. Elindeki çekiciyi veya kamyonu Irak’a satıp yenisini almayı planlayan Türk nakliyeciler, sektör firmalarının ilgi odağı oldular. Diğer taraftan Orta Asya ülkelerine sefer sayısının 2002 yılına göre 2003 yılında yüzde 100 arttığını kaydeden Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu da ‘’Irak’a yaptığımız taşımalar yüzde 300 arttı. Artış hızı aynen sürmektedir. Bugün Irak’a sadece ayda 40 binin üzerinde taşıma yapıyoruz’’ dedi. 4 yıl sonra buluştular Ard arda yaşanan krizler ve dibe vuran rakamlardan sonra sektör 4 yıl aradan sonra fuarını yapabildi. Fuarda çekiciler, treyler, kamyonlar, panelvanlar, kamyonetler, pick-up, otobüsler, minibüs ve midibüsler, kamyon römorkları, yan sanayi, aks üretimi, ısıtma soğutma sistemleri, fren sistemleri, motor yağları, lastik, servis ekipmanları ve aksesuarlar gibi ürünler sergileniyor. İşte Renault’nun gözdeleri 2003 yılında 3,5 ton ve üzeri bin 142 araç satışı gerçekleştiren Renault Trucks Türkiye, Midlum 6x2 ve Premium 8x2 gözde modellerini alıcılarla buluşturdu. Renault Trucks, Zolguldak veya Bursa’da kurmayı planladığı montaj fabrikasıyla ülkemizin üretim yapanlar kervanına katılmak istiyor. Volvo’nun Amiral Gemisi Birbirinden yeni hafif ve ağır ticari araçların göz kamaştırdığı fuarda Volvo, ‘Amiral Gemisi’ olarak nitelediği yeni aracı FH16’yı fuarda görücüye çıkardı. Volvo’nun bu akıllı aracında otomatik sensörle çekici tehlike sınırına girdiğinde aracın hızı kendiliğinden düşüyor. BMC liderliği bırakmıyor Dünyada ilk 10 büyük üretici arasında yer alma hedefini taşıyan BMC ise, geçen yılki hem kamyon pazarında hem de otobüs pazarındaki liderliğini bırakmak istemiyor. Mercedes her segmentte var Ülkemizde otobüs ve kamyon üretimi yapan Mercedes-Benz Türk, iddialı olduğu hafif ticari araçlarıyla fuara katıldı. Mercedes-Benz standında, Viano da iki donanım tipiyle tanıtılıyor. Vito ve Viano modelleri için, bu yıl 5 bin adetlik bir satış hacmi hedefleniyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT