BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Bir rüya daha gerçekleşiyor

Bir rüya daha gerçekleşiyor

‘Yüzyılın projesi’ olarak adlandırılan ve İstanbul’un iki yakasını deniz altından bağlayacak olan Marmaray’ın temelini atan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, gecikmiş projeyi gerçekleştirmenin heyecanı içinde olduğunu belirterek, “İstanbul’un tarihine yeni sayfa ekliyoruz” dedi.



İSTANBUL - Marmaray Projesi-Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi’nin temeli, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından atıldı. Marmaray Projesi bittiğinde, sadece İstanbul’un değil, Türkiye’nin de gurur duyacağı, 21. Yüzyıl’a yakışan bir eser kazanılacağını belirten Erdoğan, “İşte bu; modernleşmenin, çağdaşlaşmanın adresidir. Bu adres de bu iktidarda var” dedi. Başbakan Erdoğan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olduğu 1994-1999 yılları arasında bu projenin gerçekleştirilmesi için hazır olduklarını ifade ettiklerini, ancak zamanın hükümetinin “Bu tür projeler belediyenin değil, bize ait projelerdir. Siz işinize bakın” diyerek, kendilerini geri çevirdiklerini kaydetti. Projenin gecikmiş bir proje olduğunu belirten Erdoğan, “Gecikmiş bir projeyi gerçekleştirmenin heyecanı içindeyiz. İstanbul’un ulaşım sorununun raylı sistem ve deniz taşımacılığıyla çözülebileceğine olan inancımızı koruyor ve bu yolda adımlar atmamızın gereğine inanıyoruz” dedi. Yüzyılın projesi Daha önce Harem-Tuzla arasında orta bölümde bir hızlı tramvay projesini gerçekleştirmek istediklerini belirten Erdoğan, çıkan engeller sebebiyle bunun gerçekleştirilemediğini ifade ederek, şöyle konuştu: “Maalesef onda da yine önümüzü tıkadılar ve krediyi bulmamıza rağmen bize hazine teminatını vermediler, orta refüjü de vermemek suretiyle önümüzü kestiler. Özlenen gün geldi. Bugün, bunun temelini atıyoruz. Tüm İstanbullular’a ve ulaşım dünyamıza hayırlı olsun. Bu proje sadece Türkiye için değil, aynı zamanda yüzyılın bir projesi. 58 metre derinliğe sahip olan projenin yapımı, geleceğe, özellikle nesillerimizin geleceeği açısından farklı bir güven verecek. Bu, bir medeniyetler şehrinin insanları için farklı bir heyecana sahip olan bir adımdır. Bunda halkımızın büyük emeği var. Devlet - millet kaynaşmasının en güzel sembolü olacak olan bu adım, şu andaki yönetimin neye nasıl baktığının da en güzel ifadesidir. Biz şuna inanıyoruz: ‘Her şey Türkiye için’ diyoruz.” Yeni sürprizlerimiz var İstanbul’u dünyanın cazibe merkezi haline getirecek çok farklı projelerinin olduğunu ve Haydarpaşa Limanı’nın kaldırılacağını da açıklayan Erdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü: “İstanbul’a sürprizlerimiz var. Halkımız bu sürprizleri tek tek görecek. Dünya, sadece İstanbul’u doğal güzellikleriyle anmayacak, bu yapılan muhteşem eserlerle de anacak. Şimdiden bazı dedikodular yapılıyor. Varsın yapılsın. Kulaklarınızı bunlara tıkayın. Bunlar, cehaletin artık son kalıntılarıdır. Bu asır bunları aşmıştır. ‘Deprem olursa ne olacak?’ diyorlar. Japonya’da depremden geçilmiyor. Onlar ne yapıyorlarsa bilime dayalı olarak, biz de onları yaparak bu eseri İstanbul’a kazandıracağız.” Zamanın insan hayatındaki önemine de değinen Erdoğan, “Bu projeyle zamanı kazanacağız. Türkiye’de en cömert harcanan varlık, zamandır. Zaman kadar ucuz bir varlık, dünyanın bir başka ülkesinde yoktur. Zaman bizde çok ucuz. Biz, zamanı çok cömertçe ve hoyratça harcıyoruz. Bu projeyle, zamanın ne kadar değerli olduğu ortaya çıkacak. Çevreye, tarihi dokuya zarar vermeden gerçekleştirilecek olan bir proje. Dünyada bu tür 100 civarında geçit var. Bu geçitler, en güvenli mekanlar olarak bizlere anlatılmıştır. Biz de buna inandık. Gittiğimiz bazı ülkelerde de bunları gezdik ve gördük” dedi. Erdoğan’ı sevindiren hediye Konuşmasının ardından Erdoğan’a, Üsküdar Belediye Başkanı Mehmet Çakır tarafından 1860 yılına ait tüp geçit projesinin orijinal plan örneği verildi. Erdoğan, böyle bir sürprizle karşılaştığı için mutlu olduğunu belirterek, 1860’tan beri arzu duyulan böyle bir projeyi kendileri gerçekleştirdikleri için de mutluluk duyduğunu söyledi. Başbakan Erdoğan ile aralarında Dışişleri Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdullah Gül, Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Mehmet Ali Şahin, Devlet Bakanı Beşir Atalay, İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Atina Belediye Başkanı Dora Bakoyanni ile yapımı gerçekleştirecek şirketin temsilcilerin bulunduğu kalabalık bir grup, Marmaray Projesi’nin temelini attı. 2.5 milyar dolara mal olacak Marmaray Projesi, Avrupa yakasındaki Halkalı’yı, Anadolu yakasındaki Gebze’ye kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö hattı sistemiyle bağlamayı hedefliyor. Bu proje ile her iki yakadaki demiryolu hatları; İstanbul Boğazı’nın altından geçen bir demiryolu tüneliyle birbirine bağlanacak. Hattın, Yedikule’de yeraltına girmesi, Yenikapı ve Sirkeci yeraltı istasyonları ile devam ederek, Boğaz’ın altından geçip Üsküdar yeraltı istasyonuna bağlanması ve Söğütlüçeşme’de yüzeye çıkması planlanıyor. İyileştirilen ve yeni yapılan kısımları ile bu raylı sistemin tamamının yaklaşık 76 kilometre uzunluğunda olacağı bildirildi. Proje ile 63 kilometre uzunluğundaki Gebze- Halkalı arasındaki çift hat demiryolu, 3 hatta çıkarılacak. Ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin hatlar, 4 yeni yeraltı istasyonu, 37 hemzemin istasyon (yenileme-iyileştirme), mevcut hatların iyileştirilmesi (hemzemin kesimde üçüncü hat dahil olmak üzere), tamamen yeni elektro - mekanik sistemler ile modern demiryolu taşıtlarının alınmasını içeriyor. Proje ile sağlanacak yolculuk sürüleri, Gebze-Halkalı arası 105, Bostancı-Bakırköy arası 37, Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12, Üsküdar-Sirkeci arası 4 dakika olarak planlanıyor. 2008 yılında ise banliyö hatlarıyla birlikte proje tamamlanarak, öncelikle deneme işletmesine açılacak, böylece Asya ile Avrupa arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanacak. Yaklaşık 2.5 milyar dolar maliyeti olan proje için gerekli olan finansmanın bir kısmının Japon Uluslararası İşbirliği Bankası karşılayacak.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT