BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Havayolu pardon karayolu!

Havayolu pardon karayolu!

THY’nin eski Genel Müdürü Yusuf Bolayırlı, şu anda başında bulunduğu Varan Turizm’in hedeflerini anlatırken zaman zaman işte böyle dil sürçmesi yaptı



Yusuf Bolayırlı 5.5 senesi Genel Müdür’lük olmak üzere 29 yılını THY’de geçirmiş, bilgili, tecrübeli ve çalışkan bir isim. Şu an Genel Müdür olarak görev yaptığı Varan Turizm’in havacılık sektörüne gireceğini haber aldıktan sonra konuyu enine boyuna bir konuşalım anlayalım ve okuyucularımıza anlatalım diye kendisini ziyaret ettim. Yanında iki saate yakın oturdum. Uzun uzun konuştuk. Genel sohbetimiz THY ve havacılık idi. Çok şey anlattı. Ama bunları şimdilik yazmayacağım. Sadece şunu belirtmekte fayda var; bir sene kadar önce Bolayırlı, THY’den ayrıldıktan sonra bir gazeteci arkadaş kendisi ile röportaj yapmış. Bolayırlı’nın yorumları ve ifade ettiği bazı rakamlar gazeteci tarafından “Uçaklarla yüzde 40 daha ucuza yolcu taşımak mümkün” şeklinde değerlendirilmiş. Bolayırlı buna tepki göstermiş, “Ben böyle bir rakam telaffuz etmedim” diye fakat şimdi gelinen noktada bunun gerçekleştiğini görünce de fazla şaşırmamış, “Her şey ortada. Rekabet var” diyor. Evet, ulaşım sektörü gerçekten birkaç aydır ciddi bir rekabet yaşıyor. Özel şirketler ve THY, yüzlerce yolcuyu oradan oraya taşıya dursunlar karayolu taşıyıcıları da kolları sıvayarak yeni yeni projeler üretmeye çalışıyor. ? İlklerin şirketi Aslında rakamlar ve yüzdeler belli. Havayolu ile seyahat eden yolcu sayısı ortalama 2 milyon. Tecrübeli havacı Bolayırlı, bunun 3-3.5 milyona çıkabileceğini söylüyor. Yani yük yine karayollarında olacak. Karayolu taşımacılığında uzun mesafeli 200, kısa mesafelerle ortalama yılda 500 milyon yolcu hareketliliği var. Yapılan incelemelere göre en fazla yolculuk okulların tatile girdiği haziran ve onu takip eden aylarda yapılıyor. Bu yolculukların büyük kısmı özel otolarla gerçekleşiyor. Firmalar bu yolcuların üzerinde çalışıyorlar. Aktif enerjisinin en yoğununu THY’ye harcayan Yusuf Bolayırlı Varan Turizm’e Genel Müdür olduktan sonra ‘hava’dan ‘kara’ya inmenin kendisi için zor olmadığını söylüyor. Fakat belli ki, onun bütün dünyası havacılık ile dolu. Bolayırlı Genel Müdürü olduğu Varan Turizm’le ilgili bilgi verirken dili sürçüyor: “Varan, Türkiye’de ilklerin şirketi. Konaklama tesisleri, internet üzerinden bilet satışı ve rezervasyon, otobüslerde hostes kullanımı Varan’la başlamış. Varan şu anda Avrupa Birliği normlarında çalışan bir havayolu, pardon karayolu şirketi.” Yusuf Bolayırlı bu sene taşımacılıkta yoğun rekabetin yaşanacağını söylüyor. Aslında hava taşımacılığındaki ve demiryollarındaki hamleler bunun habercisi... 570 civarında firma ve 10 binin üzerinde otobüs yaz-kış, gece-gündüz doğudan batıya; güneyden kuzeye insan taşıyor. Bolayırlı, karayollarındaki insan hareketliliğinin yüzde 55’ini otobüslerle taşınan yolcular olduğunu belirtiyor. Bu rakamın Amerika’da yüzde 8-9, Avrupa’da yüzde 6-7 civarında seyrettiğine işaret eden Bolayırlı, uçak taşımacılığındaki yüzdelerin ise Amerika’da yüzde 10.1, Avrupa’da 5.1 olduğunu kaydediyor. Türkiye’de halen 1.8 olan yüzdenin yeni uygulamalarla en fazla 3-3.5’lara çıkabileceğini düşünüyor. Demiryolu ile yapılan yolcu taşımacılığında gerileme izlediklerini belirten Bolayırlı, “Avrupa’da trenle taşınan yolcu oranı yüzde 5-6 civarında. Orada hızlı trenler arabalarla rekabet ediyor” diyor. Harıl harıl çalışıyor Bayrak taşıyıcımız THY’ye 29 yılını vermiş bir teknokrat Yusuf Bolayırlı... 1945 yılında Bolayır’da doğan Yusuf Bey, 1969’da İTÜ Makine Mühendisliği Fakültesi Uçak Bölümü’nden mezun oldu. 1973-74’te özel bir kuruluşta bakım mühendisliği yaptıktan sonra aynı sene Türk Hava Yolları’nda atölye mühendisi olarak göreve başladı. THY’nin alt yapısından yetişmiş ilk genel müdür unvanını alarak 6 yıla yakın hizmet veren Bolayırlı, 2003’te kendi isteği ile emekliye ayrılarak demir kanatlı kuşlar dünyasına veda etti. Bolayırlı’nın. 29 seneye sığan acılı tatlılı çok hatırası var. Bunlardan bazılarını kendi ağzından dinleyelim isterseniz: “1974’te göreve başladım. Trakya uçağı arıza sinyali almış geri dönüyor. Uçağa gittim. Teknisyen arkadaşlar kokpitin kapısını açtı. Beyaz saçlı kaptan beni görür görmez parladı, ‘Allah sizi kahretsin! Bir şeyi doğru dürüst yapamıyorsunuz! Gaz kolu bir ileri bir geri gidip geliyor.’ Arızayı dinler dinlemez ne olduğunu anlamam gerekiyordu. Ama anlayamamıştım. O anda uçaklarla ilgili her şeyi bilmem gerektiğini anladım. DC-9 Stati Guide adlı kitap var. Onu baştan sona dikkatle okudum. O kaptan arkadaşın tepkisi sayesinde uçağı çok iyi öğrendim.” Yusuf Bolayırlı şimdi Varan Turizm’in başında... Harıl harıl istatistik çalışıyor. Hem yurt içinde hem de yurt dışında yaşanan yolcu ve araç hareketliliğini didik didik ediyor. Sorumluluk sahibi bir idareci olarak görev yaptığı kurumun yatırım imkanlarını araştırıyor. Akıllı, azimli, kararlı ve cesur olan yapısı ona hedefin “Zirve” olduğunu işaret ediyor. O da “Zirve”yi istiyor... Fakat biliyor ki, her şeyin bir zamanı var...
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 86072
    % 1.74
  • 6.0742
    % -0.37
  • 6.8075
    % -0.15
  • 7.7293
    % 0.17
  • 251.383
    % -0.09
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT