Harran Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. İbrahim Halil Mutlu: GAP'ın lokomotifiyiz

Harran Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. İbrahim Halil Mutlu: GAP'ın lokomotifiyiz

EĞİTİM Haberleri

Harran Üniversitesi'nin bulunduğu Şanlıurfa, on bir bin yıl öncesine dayanan tarihiyle Anadolu'nun en eski kentlerinden biridir.

Arkeolojik kaynaklarda Bereketli Hilal olarak adlandırılan bölge üzerinde yer alan Şanlıurfa, zengin Anadolu kültürü ile Mezopotamya kültürünün kesişme noktasında bulunduğundan engin bir kültür birikimine sahiptir. "Etme âr öğren, oku ehlinden/Her şeyin ilmi güzel cehlinden" diyen Şanlıurfalı Peygamber aşığı meşhur şair Yusuf Nâbî'nin beyitini üniversite kampüsü içindeki otantik ve göz kamaştıran Feyzullah Efendi konağında görünce nbsp;çok mutlu oldum. Rektör Prof.Dr.İbrahim Halil Mutlu, üniversite yerleşkesinde içinde envai çeşit kuşların barındığı yerleri, yavuzdaki balıkları ve nbsp;ceylanları gösterince de şaşırdım kaldım. Hazreti İbrahim Halilullah'ın şehri olan Şanlıurfa'da yine aynı ismi taşıyan Rektör İbrahim Halil Mutlu, sempatik, yenilikçi ve babacan yapısıyla öğrencilerle iyi bir iletişim kurmuş. Rektör Mutlu'nun mütevazı makam aracı da dikkat çekiyor. Kendisiyle Şanlıurfa'daki Harran Üniversitesi yerleşkelerinde gerçekleştirdiğimiz söyleşi ile sizleri baş başa bırakıyorum. nbsp;
Hocam, dünden bugüne Harran Üniversitesini nereden nereye getirdiniz?
Rektör olarak göreve atandığım 2007 yılından bu yana Harran Üniversitesi bünyesine 3 Fakülte, 4 Yüksekokul, 1 Devlet Konservatuvarı ve 6 Araştırma ve Uygulama Merkezi ilave etmek suretiyle 8 bin öğrenci sayısı 22 binlere, bin kişilik personelimiz bugün iki bine geldi. Yeni kurulmuş olan Osmanbey Kampüsü altyapısıyla birlikte yaşanabilir bir kampus alanına dönüşümünü sağlandık.
Efendim, Şanlıurfa'nın bir özelliği de dünyanın en büyük bütünleşmiş bölgesel kalkınma projelerinden biri olan Güneydoğu Anadolu Projesinin (GAP) merkezinde yer almasıdır. Şanlıurfa, bu projenin tam olarak hayata geçmesiyle birlikte önemli kazanımlar elde edecektir. Üniversitemiz Türkiye'nin yüksek öğrenim ve bilimsel araştırma standartlarını yükseltmeyi amaçlarken, aynı zamanda GAP'ın başarıya ulaşmasında da son derece önemli bir misyon üstlenmektedir. Bu misyonun unsurları; sosyal ve kültürel değişime öncülük etmek, bilimsel çalışmalar aracılığıyla bölge kalkınmasını desteklemek, bölge dinamiklerinin rasyonel değerlendirilmesine olanak sağlayan bir platform oluşturmak olarak sıralanabilir. nbsp;
Harran Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. İbrahim Halil Mutlu: GAP'ın lokomotifiyiz

Sizce üniversitelerin temel acil sorunları ve çözüm yolları nelerdir?
Üniversitelerin temel sorunlarının başında öğrencilerin ulaşım ve barınma sorunları gelmektedir. Diğer önemli sorun ise bölgemizde bulunan üniversitelerin akademik personel ihtiyacıdır. Çözüm sürecinin başarıyla sürdürülmesi ve akabinde bu bölgedeki illerin cazibe merkezi haline getirilmesi halinde bu sorunlar çözüme kavuşmuş olacaktır.
Üniversitenizin sanayi, bilim ve teknik işbirliğini yeterli buluyor musunuz?
Bilim, sanayi ve teknik işbirliği alanında altyapıyı oluşturduk ve hatta bazı alanlarda önemli adımlar atıldı. Şu an için yeterli olduğunu söyleyemem ama gelecekte ilimizde sanayi yatırımlarının artmasıyla birlikte bu işbirliğinin artacağını düşünüyorum. nbsp;
Üniversitenizin yakın ve uzak hedef olarak Türk bilimindeki vizyonunu ve yerini nerede görmek istiyorsunuz bu alandaki çalışmalarınız nelerdir? nbsp;
Harran Üniversitesinin geçmiş tarihten gelen tarihi bir misyonu ve GAP projesiyle birlikte yüklenmiş önemli bir misyonu bulunmaktadır. Bu kapsamda öncelikle bölgesinde, daha sonra Türkiye'de ve daha sonra da dünya üniversiteleri arasındaki yerini almayı hedeflemektedir. GAP projesinin tamamlanmasıyla birlikte tarım ve tarımın getirdiği sosyal ve kentsel değişim ve dönüşüm için üniversitemiz üstlenmiş olduğu rolün gereği kurum ve kuruluşlarla işbirliği içerisinde projeler gerçekleştirmek suretiyle katkı sağlama gayreti içerisindedir.
Yükseköğretim kurumlarında görmek istediğiniz öğrenci profili sizce nasıl olmalıdır? nbsp;
Arzuladığım öğrenci profili; kendine özgüveni olan, araştıran, sorgulayan, kendisini sürekli geliştiren ve girişimcilik ruhuna işlemiş. nbsp;
Türkiye'deki üniversitelerin bilim, teknik ve üretimi katkı bakımından dünya üniversiteleri ile rekabet edebilecek düzeye gelmeleri için neler yapılmalıdır? nbsp;
Üniversitelerin bilim ve sanayi alanındaki çalışmaları özel teşebbüsle birlikte yapmasını sağlayacak olanakların geliştirilmesi, performansa ve çalışmaya dayalı ücretlendirme sisteminin getirilmesi halinde dünya üniversiteleri arasında daha çok üniversitemizin yer alması sağlanmış olacaktır.
Üniversite Rektörü olmak nasıl bir duygu, hissiyatınızı paylaşır mısınız?
Bu topraklarda doğup eğitim aldıktan sonra üniversite rektörü olarak çalışmak, ilimize, bölgemize ve ülkemize hizmet etmekten büyük bir onur ve gurur duyuyorum. Bu duyguyu yaşamak herkese nasip olmaz bu yüzden görevi bana lütfeden Rabbime ne kadar hamd etsem azdır.
Rektörlüğünüz sırasında unutamadığınız bir anınızı paylaşır mısınız?
Üniversitemizin kayıt döneminde otogarda bulunan danışma büromuzu sabah erken saatte denetlemeye gittim, nbsp;bir öğrenci amca üniversite kaydını yapmaya nasıl gidebilirim dedi, ben de bu otobüse binersen seni oraya götürür dedim. Yine kayıt yapılan yerde denetlemeye gittim öğrencilerin arasında dolaşırken yine aynı öğrenci amca bu formu nasıl dolduracağım yardımcı olabilir misiniz dedi. Bende kendisine nasıl dolduracağını anlattım oda bana amca sen bu işlerden iyi anlıyorsun demişti. Tabi Anadolu'dan gelmiş saf öğrencinin bu tavrı unutamadığım anılarımdan birisidir. nbsp;
Öğrencilerin üniversite tercih ve yerleştirilmesinde sizce üniversitenin yeri ve rolü ne olmalıdır? nbsp;
Üniversiteler alt yapı ve fiziksel mekânlarını tamamladıktan sonra kaliteli bir eğitim verebilecek akademik kadrosunu oluşturabilmeli, araştırma ve geliştirme imkânlarını artırmalı ve akabinde de kendi öğrencisini seçebilmesi daha yararlı olacağı kanaatindeyim.
Üniversite rektörleri inşaat ve parasal durumdan azade tutulmalı mı?
Üniversite rektörleri mümkün olduğu kadar inşaat ve parasal işlerden uzak tutulmalı, ancak strateji, planlama ve kontrol noktasında dâhil olmalı. Daha çok bilime, eğitime, araştırma ve geliştirmeye odaklanmalı.
Yeni Türkiye'nin yeni rektörleri nasıl olmalıdır?
Yeni Türkiye'nin yeni Rektörleri değişen Türkiye'nin vizyonuna uyum sağlayabilmeli, bilim alanında kariyeri olmalı, idari yönetim görevlerinde tecrübeli olmalı, gelişen ve değişen dünyayı yakından takip edebilmeli. Yeni Türkiye'nin yolu üniversitelerden geçmektedir. Olumlu yönde gelişme ve değişmeye hocalarımız ve öğrencilerimiz birlikte ayak uydurursak milli gelirimiz iki katına çıkacaktır. nbsp;
Akademisyenlerin performansa dayalı ücret almasını doğru buluyor musunuz, özel üniversite ile devlet üniversitesi arasındaki ücret dengesizliğini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Akademisyenlerin performansa dayalı ücret almasını çok doğru buluyorum. Performansa dayalı ücret sisteminin geliştirilmesi halinde özel üniversiteler ile kamu üniversiteleri arasındaki dengesizliğin giderilebileceğini düşünüyorum.
Hedefiniz nedir?
İçinde bulunduğumuz topraklar tarihin en eski kültür ve medeniyetin geçtiği ve insanlığın doğuş tarihinin kesişme noktasında olduğu yerde bulunduğumuzun idraki içindeyiz. Hedefimiz sekiz yıl doğduğum şehirde bulunan üniversiteme hizmet ettim, bundan sonraki süreçte imkan bulabilirsem ülkeme daha yararlı hizmetlerde bulunmak istiyorum.
Ülkemizde enerji yatırımlarında artık yerli teknolojiler kullanılacak. 10 yıl içinde 104 milyar dolarlık yerli ve yenilenebilir enerji yatırımı yapılacak. Bunlar arasında Ceylanpınar'a yapılacak 10 MW'lık güneş enerjisi santrali de vardır. Ceylanpınar'a 10 MW gücünde 5 milyar dolarlık bir güneş enerjisi santrali kurulacaktır. Böylece tarımsal sulamada güneş enerjisinden yararlanma imkânı elde edeceğiz.
Harran Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. İbrahim Halil Mutlu: GAP'ın lokomotifiyiz

Harran Üniversitesi Kimlik Kartı:
Medeniyet beşiği

Kuruluş: 1992
10 Fakülte, 5 Yüksekokul, 1 Devlet Konservatuvarı, 12 Meslek Yüksekokulu, 3 Enstitü.
Araştırma ve Uygulama Merkezi: 14 nbsp;
Yerleşke sayısı: Üç (Yenişehir, Eyübiye, Osmanbey). nbsp;
Öğrenci sayısı: 22 bin
Akademik personel: 950
İdari personel: 1050
Misyon: Evrensel ölçekte bilgi ve teknoloji üretimi yolu ile bilimsel gelişime katkı sağlayan, sorgulayan, araştıran ve sürekli gelişmeyi hedef edinen, üretken bireyleri topluma kazandırmak, toplumsal gelişimin sürdürülebilirliğinde etkin ve belirleyici rol oynamak. nbsp;
Vizyon: Bilimsel araştırmalar ve eğitim öğretim hizmetleriyle toplumla güçlü ilişkiler kuran, yükseköğretimde lider bir pozisyonda olmaya yönelik adımlar atan ve evrensel değerleri özümseyen bir dünya üniversitesi olmak.
Sloganı: Tarihin ve medeniyetin başladığı nbsp;
yerden yükselen bilim ve kültür üniversitesi. nbsp;


URFA EVLERİ
Yıllar itibariyle vizyona olan katkılarınızı sıralar mısınız?
2007-2014 yılları arasında önemli olanlarını özetlemek gerekirse; Osmanbey Kampüsünde Atık Su Arıtma Tesisi projesi kazandırıldık. Harran Üniversitesi Kültür Evi "Urfa Evi" Uygulama Oteline dönüştürüldü ve hizmete açılarak faaliyete geçti. İlk defa 2011–2012 eğitim öğretim döneminde Yabancı Uyruklu öğrenci alımına başlandı. 26.Türkiye Maliye Sempozyumu "Bölgesel Kalkınma ve Kamu Politikaları" başlığıyla Üniversitemiz ev sahipliğinde düzenlendi. Üniversitemiz bünyesinde Çocuk Üniversitesi hizmete açılarak faaliyetlerine başladı. I.Uluslararası Sanat Günleri kapsamında yurtiçinden ve yurtdışından 70'i aşkın ünlü ressamın katılımıyla çalıştay düzenlendi. nbsp;


GAP'ın incisi nbsp;

Üniversiteniz Türkiye için ne ifade ediyor ve Türk bilim alanına yaptığı katkılar nelerdir?

Üniversitemize adını veren tarihi Harran şehri, bir dönem Emeviler'e başkentlik de yapan Harran'ın asıl önemi İslamiyet öncesinden bu yana önemli bir bilim merkezi olmasından kaynaklanmaktadır. Döneminin üniversitesi sayılan Harran Okulu'nda astronomi, tıp, matematik felsefe ve din alanlarında önemli çalışmalar yapılmıştır. Harran günümüzde de bir turizm beldesi olarak ilgi çekmeye devam etmektedir. Harran üniversitesi Bilime hasret kalmış bölgeye çağdaş uygarlık ışığını yeniden yansıtmak için bin yıllık uykusundan uyandı, sadece binadan ibaret kalmadı, aradan geçen 22 yılda sadece Urfa'yı değil bölgeyi kucaklayan bir bilim yuvası haline geldi. nbsp;
Üniversitemizde yüksek lisans ve doktora programlarında yeni bölümler ilave edilerek lisansüstü eğitime ağırlık verilmiştir. Üniversitemiz Türkiye için GAP projesinin lokomotifi konumundadır ve bu amaçla yeni fakülte ve yüksekokullar açılmakta, yılın büyük bölümü güneşin eksik olmadığı ilimizde güneş enerjisi başta olmak üzere yenilenebilir enerji konusunda araştırma ve geliştirme yapmak üzere GAPYENEV (GAP Yenilenebilir Enerji ve Enerji Verimliliği Merkezi) kurulması için çalışmalar başlatılmış, tarım ağırlıklı Teknokentimiz ise hizmete açılmıştır. Türkiye'de ilk defa mevsimlik tarım işçilerinin sağlığına yönelik proje çalışmalarına BM nüfus fonundan alınan destekle başlandı. Bu konuda araştırma ve geliştirme çalışmalarını yürütmek üzere araştırma ve uygulama merkezi üniversitemizde kuruldu. Üniversitemiz GAP'ın incisidir. nbsp;


Prof.Dr.İbrahim Halil Mutlu

1982 yılında Selçuk Üniversitesi Fizik Mühendisliği bölümünü bitirdi. Erciyes Üniversitesi Fizik Bölümünde lisansüstü çalışmalarını 1989 yılında tamamlayarak, doktora çalışmaları nbsp;yapmak üzere YÖK bursu ile İngiltere'ye gitti. 1992 yılında Bath Üniversitesi'nde Mphill derecesini alarak Türkiye'ye döndü. Gaziantep Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fizik Mühendisliği bölümünde 1995 yılında doktorasını tamamladı. nbsp;1996 yılında katıhal fiziği doçenti unvanı aldı. 1996 yılında TÜBİTAK bursu ile, 1999-2001 yılları arasında 'Florida State Üniversitesi'nin davetlisi olarak Amerika Birleşik Devletleri'nde süper-iletkenlik konularında araştırmalarda bulundu. 2002 yılında profesörlük unvanını aldıktan sonra 2002-2007 yılları arasında rektör yardımcılığı ve 2003-2007 arasında Üniversite Yönetim Kurulu Üyeliği görevini yürüttü. Haziran 2007'den beri Harran Üniversitesi Rektörlüğü görevini sürdürmektedir. nbsp;



DOÇ.DR.SÜLEYMAN DOĞAN-TÜRKİYE GAZETESİ





UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...