BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Her şey dahil’ isyanı

‘Her şey dahil’ isyanı

Antalya’da ‘her şey dahil’ sistemiyle bir günlük tatil 20 euroya gerileyince turistin yüzünü göremeyen esnaf siftahsız kepenk kapatmaya başladı. Turizmciler ise fiyatların gerilemesiyle hizmet kalitesinin düştüğünü savunuyorlar.



ANTALYA- Oteller ve tatil köylerinde ‘her şey dahil sistemiyle’ doluluk oranı yüzde 80’lere varmasına vardı ama bundan ne turizmci memnun ne de esnaf... Turizmciler; her şey dahil sistemi yüzünden Türkiye’nin turizmde ürün çeşitliliğini ve hizmet kalitesini yitirdiğini savunurken, sistemin devam etmesi durumunda sektörde rekabet gücünü kaybedeceğimizi ileri sürüyorlar. Antalya esnafı ise paket turizmi satın alan turistin Türkiye’de kaldığı süre içinde tatil köyünden dışarı adım atmamasından dolayı adeta ‘kan ağlıyor’. Günlüğü 20 euro Her şey Dahil(HD) sistemi yüzünden Antalya’da dört yıldızlı bir tatil köyünde konaklayan bir Alman turistin 1 haftalık maliyeti uçak dahil 450 Euro’ya kadar inerken, turistin günlüğü 20 Euro’ya düştü. 5 yıldızlı oteller ve aynı derece resortlarda ise fiyatlar haftalık kişi başı 1200 Euro’ya kadar çıkıyor ama bu durum Türkiye’yi dünyanın en ucuz tatil ülkesi konumundan çıkarmaya yetmiyor. Son dönemde açılan birçok tesis dolayısıyla artan yatak sayısı turizmde rekabeti şehir merkezine kadar taşımış. Öyle ki; Antalya şehir merkezinde bile bir çok düşük yıldızlı otel HD sistemiyle çalışmaya geçmiş. Odalarının boş kalmasından endişe duyan otelciler, bir yıl öncesinden Türkiye’yi dışarda pazarlayan tur oparetörlerine düşük fiyattan satış yapıyorlar. Her şey dahil ile çalışan tesislerde doluluk oranları yüzde 80’i bulurken yarım ve ya da tam pansiyon çalışanlarda doluluklar yüzde 30’da kalıyor. “HD bir virüs gibi” Antalya ve Alanya’daki esnaf her şey dahil sistemini adeta virüse benzetiyor. Alanya’da 8 yıldan bu yana kuaförlük yapan İlyas Bilgin, “Her şey Dahil bir virüs gibi. Antalya’daki tüm otellere yayılmış durumda. Bu yüzden iş yapamaz hale geldik. Bu duruma bir son verilmeli” diyor. Restoran sahibi Yüksel Zorlu ise ‘Otellerde Her şey Dahil olunca, turist dışarıya adım atmıyor. İhtiyaçlarının çoğunu otel içerisinde faaliyet gösteren işyerlerinden gideriyor. Yani biz çarşı esnafına iş kalmıyor. Şu anda birçok esnaf, kirasını ve vergilerini ödeyemiyor. İlçede turist sayısı fazla olmasına rağmen çarşıya yansımaması bizleri zor durumda bırakıyor. Bakanlığın HD’yi kaldırması gerekiyor.’ şeklinde konuştu. Derici Mehmet Şanlı de, ‘HD sistemi en çok biz dericileri etkiliyor. Çünkü otellerin bir çoğunda derici dükkanı bulunuyor. Bu nedenle turistler tüm deri ihtiyacını otel bünyesindeki derici dükkanlarında karşılıyor’ dedi. Hediyelik eşya mağazası sahibi Volkan Güngör ise çoğu zaman siftah dahi yapamadan gün sonunda kepenk kapattıklarını söyledi. Birkan: HD talepten doğdu Turizmcilik yapan Turser Turizm’in Genel Müdürü Dr. İbrahim Birkan ise, Türkiye’nin her şey dahil sistemiyle kendine turizmde rekabet avantajı yakaladığını söyledi. Türkiye’nin kültürel, tarihi ve doğal güzellikleriyle adeta bir açık müze olduğunu ancak her şey dahil sistemi yüzünden turiste bu özelliklerin yeterince tanıtılamadığına da dikkat çeken Birkan şöyle konuştu: “Her şey dahil sistemi kesinlikle bir heves değildir, müşterilerin talepleri doğrultusunda doğan ve gelişen bir trenddir. Yapılan tüketici eğilimleri araştırmaları da bu trendin gelişerek artacağını göstermektedir. Bunun yanında bir ülke asla all-inclusive olarak pazarlanamaz. All-inclusive sistemi bir destinasyonun sadece tamamlayıcı bir ürünüdür. Şayet bir turist 5 yıldızlı bir tesiste tatil yapmak için Kuşadası’nda bulunuyorsa ve yanı başındaki Efes’e gitmek istemiyorsa, o adamı zorla oraya götüremezsiniz. Ama verdiğiniz kaliteli hizmet ve ikna yoluyla alternatif turizme yönlendirilebilir. En ucuzu Türkiye Türkiye’ye en çok turist gönderen ülkelerin başında gelen Almanya’da 100 euroya alınabilen mal ve hizmet İtalya’da 92, Yunanistan’da 85, İspanya’da 84, Türkiye’de ise 58 euroya alınabiliyor. Bir Hollandalı turist de ülkesinde 100 euroya yapabildiği alış verişi İtalya’da 92, Yunanistan’da 85, İspanya’da 84, Türkiye’de ise 52 euroya gerçekleştirebiliyor. Japon turist ise ülkesinde 100 yene aldığı mal ve hizmetin Yunanistan ve İspanya’da 67 yen karşılığı euro olan bedeli, Türkiye’de 41 yen karşılığı TL’ye denk geliyor. Öte yandan Bahreyn, Suudi Arabistan, Kuveyt, Katar, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Umman’ın oluşturduğu Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) üyesi ülkelerden Türkiye’ye gelen turistlerin, Avrupalı turistlere oranla 10 kat fazla para harcadıkları belirtiliyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 95953
    % -0.94
  • 5.8268
    % -0.21
  • 6.5545
    % -0.3
  • 7.5654
    % 0.02
  • 238.458
    % -0.16
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT