BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Suçlu makinist

Suçlu makinist

TCDD, Tavşancıl’daki tren kazasına kırmızı ışıkta geçen makinistlerin sebep olduğunu açıklarken, makinistler iddiayı reddetti. Kırmızıda geçilse bile hız yavaşlamasını sağlayan ATS sisteminin ise iki trende de olmadığı ortaya çıktı.



Kocaeli’nin Gebze İlçesi’ne bağlı Tavşancıl Beldesi’nde meydana gelen ve 8 kişinin ölümüyle sonuçlanan tren kazasına ilişkin TCDD Genel Müdürlüğü teknik ekibinin ilk incelemesinde, sinyal sisteminde bir arıza olmadığı, kazanın Başkent Ekspresi’nin kırmızı sinyalde geçmesinden kaynaklandığı belirlendi. Alınan bilgiye göre, TCDD Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında ilgili birimlerden uzmanların katılımıyla bir teknik ekibi olay yerine inceleme yapmak için gönderdi. Teknik ekibin ilk incelemesine göre, Ankara-İstanbul demiryolu hattının sinyal sisteminde bir arıza olmadığı tesbit edildi. Kazanın Başkent Ekspresi makinistlerinin kırmızı sinyalde geçmesinden kaynaklandığı belirlendi. Kazaya ilişkin trenlerin çarpışma sırasındaki hızlarını gösteren “hız bandı” savcılığın izni doğrultusunda incelendi. Buna göre, çarpışma sırasında Başkent Ekspresi’nin hızı 82.5 kilometre/saat Adapazarı Ekspresi’nin hızı da 10 kilometre/saat olarak tespit edildi. Kaza niye oldu? Başkent Ekspresi ile Adapazarı Ekspresi’nin çarpışması sonucu meydana gelen kazayla ilgili iddialar arttı. Makinistler Derneği Başkanı Musa Ayar, kazanın sebebini tamamen sinyalizasyon hatasına bağlarken, hastanede tedavi gören Başkent Ekspresi’nin makinisti Hasan Yücedağ da, kazanın sinyalizasyon hatasından kaynaklandığını belirterek, “Bize yeşil yanıyordu, tam geçmek üzereyken aniden kırmızı yandı” dedi. Bir başka iddia da yağmur sebebiyle sinyalizasyon sisteminin arızalanması ve kaza sırasında makinistlerin telsizle kendilerine ne renk ışık yandığını merkeze sorması esnasında bir yanlış anlamanın kazaya yol açması olarak gösterildi. Öte yandan Tavşancıl Beldesi’ndeki tren kazasını soruşturacak bilirkişi heyeti çalışmalara başladı. TCDD Genel Müdür Yardımcısı Erol İnal ile kaza yerine gelen Yrd. Doç. Dr. Nevzat Erselcan’ın başkanlığındaki 3 kişilik heyet, olay yerinde incelemede bulunup, Gebze Cumhuriyet Savcısı Veysel Ertuğrul’dan bilgi aldı. ATS cihazı yokmuş! İncelemeleri sırasında gazetecilerin sorularını cevaplandıran Erselcan, “İncelemelerimiz sürüyor. Kazaya ilişkin epey ihtimal var ama şu anda bir sonuca varmamız mümkün değil. Gördüğümüz kadarıyla trenlerde Otomatik Frenleme Sistemi (ATS) yok” dedi. Savcı Ertuğrul da, kara kutularla ilgili bir soruyu “Kara kutular, benim talimatımla, emniyet görevlilerinin gözetiminde ihtisas sahibi kişilerce incelendi. Haydarpaşa Garı’ndaki ses kayıtları ise incelenmedi” diye cevaplandırdı. TCCD Genel Müdür Yardımcısı İnal ise, savcı ve bilirkişi heyetinin yanında açıklama yapmasının doğru olmayacağını bildirdi. Kaza yerine incelemelerde bulunan ve enkaz kaldırma çalışmaları hakkında bilgi alan İnal, enkaz kaldırma çalışmalarının bugün sona ereceğini söyledi. 30 milyar liralık cihaz Demiryolu Sendikası Haydarpaşa Şube Başkanı Şenol Ekinci, lokomotiflerde bulunan ATS cihazının kırmızı ışıklarda optik okuyucu sayesinde otomatik olarak fren yaptığını, ancak Bosna Hersek’ten gelen Konçer marka lokomotiflerin hiçbirinde optik okuyucu olmadığını kaydetti. Ekinci, “ATS olsaydı otomatikman frene geçecek, insanlar da hayatını kaybetmeyecekti” dedi. Lokomotiflerde tehlikeli anlarda ani duruşu sağlayan ve Japonya’dan getirilen ATS cihazının 21 bin dolar (yaklaşık 30 milyar lira) olduğu öğrenildi. TCDD’nin Ankara-İstanbul hattında çalışan 37 adet elektrikli lokomotifinden 9’unda Otomatik Frenleme Sistemi (ATS-Auto Train Stop) bulunduğu öğrenildi. Eğitim bile almışlardı Başkent Ekspresi’nin makinistlerinden Soner Gürkan’ın 6, Hasan Yücedağ’ın ise 7 ayrı hizmetiçi temel eğitim kursu aldığı öğrenildi. Kazada hayatını yitiren makinist Gürkan (37), Endüstri Meslek Lisesi’nden mezun olduktan sonra 1990’da TCDD’de makinist yardımcısı olarak göreve başladı. Gürkan, 1998’de ise makinist oldu. Gürkan, makinistliği döneminde, 1995’te Dizel Yardımcı Manevra Makinist Temel Kursu, OBS Eğitim Kursu, DE 11000 ve DH 7000 tipi lokomotif eğitimleri aldı. Gürkan, Dizel Anahat Makinist Kursu ile Elektrikli Taşıt Makinist Kursu’na da katıldı. Diğer makinist Yücedağ da, Endüstri Meslek Lisesi’nden mezun olduktan sonra 1990’da makinist yardımcısı olarak işe başladı. Yücedağ, 1998’de makinist oldu. Yücedağ, 1995’te Dizel Yardımcı Manevra Makinist Temel Kursu, OBS Eğitim Kursu, DE 11000 tipi lokomotif eğitimi ve 1996 yılında da DH 7000 lokomotif eğitimi aldı. Yücedağ, sonraki yıllarda Dizel Anahat Makinist Kursu ve Jeneratör Vagonu Eğitim Kursu’na katıldı.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT