BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ATO: Trenden vazgeçmeyelim

ATO: Trenden vazgeçmeyelim

Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün, trenlerin hâlâ en güvenli ulaşım aracı olduğunu belirterek, "Son iki kazaya bakıp da demir yollarını linç etmeyelim" dedi.



ANKARA- Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün, son iki kazaya bakılarak demir yollarının linç edilmemesi gerektiğini belirterek, “Demir yolunda yaşanan kazaların gerçek sebebi, alt yapıya gerekli yatırımın yapılmamasıdır. Demir yolu halen en güvenli ve ucuz ulaşım şeklidir. Trenden vazgeçmeyelim” dedi. Zarar 10 milyar dolar Ankara Ticaret Odası’nın (ATO) “Demir Yolu Raporu”na göre AB ülkeleri toplamından daha fazla kamyona sahip Türkiye, demir yolu taşımacılığına gerekli yatırımı yapmadığı için nal topluyor. Türkiye’de yolcu taşımacılığının sadece yüzde 2’si, yük taşımacılığının sadece yüzde 4’ü demir yoluyla yapılıyor, bu nedenle her yıl trafik kazalarında binlerce insan ve yaklaşık 10 milyar dolarlık kaynak kaybediliyor. Son 20 yilda kara yollarına yaklaşik 30 katrilyon lira para harcayan Türkiye, bu parayla 12 bin 500 km. demir yolu yapabilme firsatını yitirdi. AB ülkelerinde 10 bin kişiye düşen demir yolu uzunluğu ortalama 5.1 kilometre iken bu oran Türkiye’de 1.4 kilometre. Hâlâ çok güvenli Rapora göre, Türkiye’de demir yolları yatırımda yapılan ihmallerle değil, kazalarla gündeme geliyor. Oysa tren, kara yollarına göre hâlâ çok güvenli olma özelliğini koruyor. Araştırmalar kara yolunun demir yoluna göre, kaza sayısı bakımından 22 kat, ölü sayısı bakımından 8 kat, yaralı sayısı bakımından da 17.7 kat daha tehlikeli olduğunu ortaya koyuyor. Ölüm riski, 1 milyar yolcu-km başına demir yollarında 17 iken kara yollarında 140. Kara yolu ulaşımının tercihi nedeniyle Türkiye’de trafik kazalarında her yıl 1 ilçe nüfusu yitiyor, her 10 yılda 97 bin nüfusa sahip Bayburt, 93 bin nüfusa sahip Tunceli gibi bir ilimiz haritadan siliniyor. Hatlar eski, raylar yaşlı Rapora göre; son 50 yıldır demir yollarımızda yenileme yapılmıyor. Demir yolu taşıt filomuz da yeterli düzeyde değil. Raylarımızın 7.4 bin km’si yarım asırdan daha yaşlı ve teknolojileri de eski. Ana hatlarımızın yüzde 95’i tek yönlü. Oysa bu oran Avrupa’da yüzde 1’lerde bulunuyor. Hatlar elektrifikasyonsuz, sinyalizasyonsuz, geometrisi bozuk, koridorları yanlış, üst yapısı eski ve modern demir yolu araçlarıyla uyumsuz. Yatırım gerekiyor ATO Başkanı Sinan Aygün, Türkiye’nın demir yollarına ağırlık vermeden kalkınmasını tamamlamasının imkansız olduğunu belirterek, “Son iki kazaya bakılarak demir yollarından vazgeçmeyelim” dedi. Kazaların gerçek sebebinin, alt yapıya gerekli yatırımın yapılmaması olduğunu idda eden Aygün, sözlerini şöyle sürdürdürdü: “Demir yollarına her yıl yapılması gereken yatırım yapsaydı, eksikleri tamamlansaydı bu kazalar meydana gelmeyecekti. Atatürk’ün yaklaşımı devam ettirilebilseydi bugün Türkiye’nin onbinlerce kilometrelik demir yolu ağı olurdu. Türkiye’de tüm Avrupa Birliği ülkelerinin sahip olduğu kadar kamyon ve otobüs bulunuyor. Her yıl 500 bin dolayında yeni araç trafiğe katılıyor ve kara yollarımız artık bu yükü kaldıramıyor. Türkiye’de her yıl yüzlerce trafik kazası oluyor, yüzlerce insanımız yaralanıyor ve hayatını kaybediyor.”
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 100141
    % 0.47
  • 5.2903
    % -0.78
  • 6.0238
    % -0.54
  • 6.9195
    % 0.02
  • 218.193
    % -1.07
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT