BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Boğazlar kurtuluyor

Boğazlar kurtuluyor

Kıyıköy-Saros arasında yapılacak Trans-Trakya boru hattı projesi ile gelecek olan Rusya Devlet Başkanı’na karşı Ankara ise maliyeti düşük olan Samsun-Ceyhan alternatifini sunacak. Görüşmelerden sonra biri kesinleşecek ve boğazlarımız ‘bomba yüklü’ tankerlerden kurtulacak.



İSTANBUL-Boğazlar’da giderek artan tanker trafiğine çözüm bulmak ve meydana gelebilecek muhtemel faciaları önleyebilmek için Rus ve Hazar petrollerinin Batı’ya ulaştırılması konusundaki arayışlar sürerken iki önemli proje ön plana çıktı. Bunlardan biri; Rusya’nın hazırladığı “Trans-Trakya” Projesi, diğeri de Türkiye’nin hazırladığı “Samsun-Ceyhan” Projesi. Bu iki proje, 2 Eylül’de Türkiye’ye gelecek olan Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in ziyareti sırasında masaya yatırılacak. Putin’in, Kıyıköy- Saros arasında yapılacak Trans-Trakya Petrol Boru Hattı Projesi’nde ısrarlı olması beklenirken, Türkiye, daha az maliyetli ve Boğazlar’la ilgili riski daha da azaltan Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı’nı önerecek. Enerji Bakanlığı yetkilileri, Rusya’nın önerdiği hattın, Boğazlar’ın riskini yeteri kadar azaltamayacağını belirtiyor. Türkiye’nin hazırladığı projeye göre; Dörtyol’dan Kırıkkakale’ye kadar olan mevcut boru hattına Samsun’dan bağlantı yapılarak, Rus petrollerinin Ceyhan’a ulaştırılması sağlanacak. Yetkililer, bu proje ile amaçlarının Ceyhan Terminali’ni enerji serbest bölgesi haline getirmek olduğunu vurguluyor. Bu durumda, Türkiye Raman’da ürettiği kendi petrolünün yanı sıra, Bakü-Ceyhan, Kerkük-Yumurtalık, Şahdeniz boru hatlarından gelecek petrol ve doğalgazı, Ceyhan Terminali’nden dünyaya ulaştıracak. Enerji Bakanlığı, Rusya’dan gelecek petrolün de ancak bu yoldan Batı’ya taşınabileceğine dikkat çekiyor. Felaket riski korkutuyor Rus Devlet Başkanı Vladimir Putin’in Türkiye’ye yapacağı ziyaret, yabancı basının da dikkatini çekerken Türkiye’nin Boğazlar’dan petrol taşımacılığına son vermek istediği yorumları yapılıyor. Putin’in Türkiye ziyaretini değerlendiren İngiliz gazetesi Financial Times, “Türkiye Boğazlar’dan petrol taşımacılığına son vermek istiyor” diye yazdı. Gazete, potansiyel tehlikeleri nedeniyle, Türkiye’nin boru hattı taşımacılığına ağırlık verilmesini istediği ibarelerine yer verdi. Gazete, bir Türk yetkilininin sözlerini şu şekilde aktardı: Bir felaket kaçınılmaz; birçok tedbir aldık ama sıfır-risk söz konusu değil; bir kaza olduğunda bu hem İstanbul için insani bir felaket, hem de petrol şirketleri için mali bir felaket olacak. Proje gelecek yıl başlayacak Rusya, petrollerini Türkiye üzerinden Batı’ya taşıyacak olanTrans-Trakya boru hattının inşaatının gelecek yıl başlamasını planlıyor. Rus petrolünü uluslararası pazarlara taşımakla sorumlu Transneft, anlaşma olması halinde,Türkiye’den Anadolu Grubu ile ortaklaşa yapacakları Trans-Trakya petrol boru hattının inşaatına gelecek yıl başlamayı düşünüyor.Transneft Başkanı Semyon Vaynştok, Rus basınına yaptığı açıklamada, yılda 60 milyon ton petrol taşıma kapasitesine sahip olacak boru hattının, 2007 yılında tamamlanmasının planlandığını belirtti. İstanbul ve Çanakkale boğazlarını devredışı bırakacak Trans-Trakya boru hattını ekonomik nedenlerden dolayı tercih ettiklerini açıklayan Vaynştok, “Türkiye’nin Boğazlar’dan geçişte yeni yönetmeliği yürürlüğe sokmasıyla Boğazlar’dan geçiş maliyetli hale geldi. Petrol yüklü tankerlerin Boğazlar’dan gece geçemeyeceği hükmü uygulanınca, 1 ton petrolün geçiş maliyeti 12 dolara yükseldi” diye konuştu. Putin petrol hattı için geliyor Rusya’da İngilizce yayımlanan ‘’Moscow Times’’ta dün yer alan haberde ise Putin’in Eylül ayı başında Ankara’ya yapacağı ziyaret sırasında gündemin ana maddelerinden birini Rus petrollerini Akdeniz’e ulaştırmayı amaçlayan Trans-Trakya petrol boru hattının oluşturacağını duyuruldu. Haberde, Trans-Trakya boru hattı projesinin Rus Transneft şirketi ile Rusya Sanayi ve Enerji Bakanlığı tarafından desteklendiği belirtilerek, projenin Türk Enerji Bakanlığı’nın onayını beklediği kaydedildi. Boğazlar’daki petrol trafiğinin son 2 yılda yüzde 30 oranında artarak günde 2.8 milyon varile ulaştığı kaydedilen haberde, bu rakamın yılda 67 milyon varil oranındaki Kazak petrolünün Hazar Denizi’nden Karadeniz’e indirilmesiyle daha da artacağına dikkat çekildi. TNK-BP ve Ukrayna hükümeti arasında devam eden görüşmeler sonucu, yılda 9 milyon varillik bir petrol miktarının da Ukrayna’nın Druzba hattından Karadeniz’e indirileceğine dikkat çekilen haberde, Türkiye’nin uzun süredir petrol tankerlerinin Boğazlar’a yönelik tehlikesine ve çevreye verdiği zararı gündeme getirdiği hatırlatıldı.Türkiye’nin bu kaygılarını Transneft Başkan Yardımcısı Sergey Grigoryev de destekleyerek, ‘’Boğazlar’daki ekolojik felaket tehdidi sürekli Türklerin gündeminde bulunuyor’’ denildi. Rus gazetesine, Boğazlar’dan tanker geçişlerinin son 18 ayda giderek daha zor hale geldiğini belirten Grigoryev, ‘’NATO zirvesi sırasında Boğazlar 3 gün kapatıldı. Rusya Dışişleri Bakanlığı’na Boğazlar’ı 3 gün kapatacaklarını söylediler. Bu tüm uluslararası anlaşmalara aykırı. Bu tip trafiğe kapamalar Rus şirketlerine yılda 600 milyon civarında kayba neden oluyor’’ dedi. Haberde Boğazlar’daki trafiğin aksamasının 2 ülke ilişkilerinde de dönem dönem problemler yaşanmasına sebep olduğu belirtilen haberde, Türkiye’deki Kıyıköy üzerinden geçecek olan 193 kilometrelik Trans-Trakya petrol boru hattının Boğazlar’daki trafiği oldukça rahatlatacağına dikkat çekildi. Haberde, yılda 60 milyon ton petrol taşıyacak olan Trans-Trakya boru hattını Türk yetkililerin de desteklediğini, ancak bu hattın inşası veya finansmanı için taahhütte bulunmak istemediği öne sürüldü. Merkezi Londra’da bulunan Global Enerji Çalışmaları Enstitüsü Analisti Julian Lee de Moscow Times’a yaptığı açıklamada, ‘’Türkiye, Ukrayna’nın Odesa-Brodi projesiyle düştüğü aynı tuzağa düşmek istemiyor. Ukrayna’nın inşa ettiği bu hattı şimdi kimse kullanmak istemiyor. Türk hükümeti, bu projede uluslararası bir konsorsiyum görmek istiyor’’ diye konuştu.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT