BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Kemik erimesi’ ürküten boyutta

‘Kemik erimesi’ ürküten boyutta

Ortalama hayat süresinin uzamasının sonucu olarak osteoporozun görülme sıklığı arttı. İnce yapılı kişiler kilolulara göre daha fazla risk altında...



Kemik erimesinin çocukluk çağından itibaren hayatın her döneminde kadın ve erkekte görüldüğünü belirten uzmanlar, ortalama hayat süresinin uzamasının doğal sonucu olarak kemik erimesi hastalığının görülme sıklığının arttığını söylüyor. Fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı Dr. Fethi Demir, halk arasında ‘kemik erimesi’ olarak bilinen osteoporozun, kemik dokusunun kaybıyla ortaya çıkan metabolik kemik hastalığı olduğunu belirtti. Zaman içinde kemiklerin kalsiyum kaybederek, delikli, zayıf ve kolay kırılabilir hale geldiğini kaydeden Dr. Demir, kemiğin iç yapısı ve kalitesinin bozulduğunu, vücudun kemik çatısının zayıfladığını ifade etti. Sessiz salgın Türkiye’de nüfusun yüzde 40’ında kemik yoğunluğunda azalma, yüzde 13’ünde ise osteoporoz görüldüğünü vurgulayan Dr. Demir, “Osteoporoz günümüzde bütün dünyada son derece önemli bir sağlık problemi haline geldi. Yol açtığı ani kırıklıklar sebebiyle ‘sessiz salgın’ adıyla tanımlanır. Batı Avrupa’da her 3 kadından 1’inde osteoporoza bağlı kalça kırıkları gerçekleşmekte ve kırıktan önce yürüyebilenlerin yüzde 50’si yürüyemez hale gelmektedir” dedi. Kalsiyum alın Kadınların daha az kemik dokusuna sahip olduğu için osteoporoz görülme riskinin daha fazla olduğunu belirten Dr. Demir, şöyle devam etti: “Yaş arttıkça, özellikle 50 yaşın üzerindeki insanlarda kemik yoğunluğu azaldığı için kemikler hızla zayıflar. Çocukluktan itibaren düşük kalsiyumlu besinlerle beslenenlerde de osteoporoz görülme riski fazla. İnce yapılı kişiler kilolulara göre daha fazla risk altında. Kolalı ve kafeinli içecekleri çok fazla tüketmek ortam hazırlayan faktörlerdir.” Dengeli beslenin Bel ve sırt ağrısının yanı sıra boyda kısalma, omurgada kırıkların kemik erimesi belirtisi olabileceğini belirten Dr. Demir, sırtta kamburlaşma, omuzlarda yuvarlaklaşma, el bileğinde kırık, kaburga ve kalça kemiğinde kırıkların kemik erimesi belirtisi olduğunu kaydetti. Dr. Demir, kemik erimesini önlemek veya azaltmak için şu tavsiyelerde bulundu: “Kalsiyum alımını artırın. Günlük alınması gereken kalsiyum miktarı bin miligramdır. D vitamini bağırsaktan kalsiyum emilimini ve böbreklerden kalsiyumun geri alınmasını artırır ve bu sebeple kalsiyum dengesi açısından önem taşır. Düzenli spor yapın. Sigara içmeyin. Kahve tüketimini azaltın. Alkol almayın. Güneş ışığından daha fazla faydalanın. Aşırı proteinli ve tuzlu gıdalar almayın. Dengeli beslenin ve aşırı zayıflamayın.”
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT