BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Alışveriş hastalığı !

Alışveriş hastalığı !

Alışveriş yapılan yerdeki müzik, kalabalık, yoğun ve parlak ışıklar strese ve yorgunluğa sebep oluyor. Ürün çeşitliliği ise ihtiyacın üstünde alıma sevk ediyor. Bunun sonucunda birçok kişi “alışveriş canavarı” haline geliyor.



ADANA - Hafta sonlarını değerlendirmek ve ihtiyaçları gidermek için tercih edilen büyük alışveriş merkezleri kalabalık, gürültülü ve yoğun ışıklı ortamlarıyla, strese ve buna bağlı fiziksel sıkıntılara sebep oluyor. Adana Numune Hastanesi’nde görevli Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Psikiyatrist Dr. Sümer Öztanrıöver, son dönemde sayıları giderek artan ve ailece zaman geçirmenin alternatifi haline gelen çok kapsamlı alışveriş merkezlerinin ruh ve beden sağlığı üzerindeki etkilerine dikkati çekti. İşyerlerinden yapılan müzik yayınları ve kalabalığın etkisiyle sürekli gürültünün hakim olduğu merkezlerde, yoğun ve parlak ışığa maruz kalındığını ifade eden Öztanrıöver, ‘’Dış etkenler sebebiyle beden sürekli uyarılmış durumdadır ve bu durum strese sebep olur” dedi. Yorgunluk sebebi Dr. Öztanrıöver, havalandırma sistemlerinin yetersiz kalması ya da aşırı sıcaklığın da olumsuz etkiler oluşturduğunu söyledi. Kalabalık mekanların kişiler üzerinde “gözetleniyormuş” hissi uyandırdığının ve kaygıya yol açtığının altını çizen Öztanrıöver, şöyle devam etti: “Kişi kapalı ve kalabalık mekanların sebep olduğu etkinin farkında olmayabilir. Ancak buralarda uzun vakit geçirdiğinde, baş ağrısı, kan basıncında yükselme, kalp çarpıntısı, kaslarda gerilme, nefeste düzensizlik gibi sorunlar yaşanır. Bu sıkıntıların kaynağı ise ortamın oluşturduğu strestir.” Öztanrıöver, ürünlerin tanıtımı için hazırlanan çok renkli görsel malzemelerin de kişinin dikkatini birçok noktaya dağıttığını ve ağır spor aktiviteleri ölçüsünde yorgunluğa sebep olduğunu söyledi. Boş sepet baskısı Alışveriş merkezlerinin, ürün çeşitliliği ve ödeme kolaylıkları ile ihtiyacının üstünde alışverişe sevk ettiğini savunan Dr. Sümer Öztanrıöver, şunları söyledi: “Bu tür merkezlerde kişiler üzerlerinde (alışveriş yapma) baskısı hissedebilirler. Sepetlerinin boş olması onları huzursuz eder. Alışverişin cazibesinin yanında, ihtiyaçlarının ya da maddi imkanlarının üzerinde mal satın aldıklarını bilmek, ruhsal olarak ikilem yaşamlarına ve mutsuzluk hissine yol açar.” Ne alacağınızı bilin! Alışveriş merkezlerinin kalabalık, gürültülü, parlak aydınlatmalı ve havasız ortamları sebebiyle bazı psikolojik hastalıkların ortaya çıkmasında ya da tekrarlamasında etkili olduğunu da ifade eden Öztanrıöver, özellikle panik atak nöbetlerinin bu tür yerlerde yaşandığını söyledi. Dr. Öztanrıöver, alışveriş merkezlerinde geçirilen sürenin kısa ve verimli olması için bir program kapsamında hareket edilmesini önererek, “(Ne alacağımı görünce hatırlarım) düşüncesi çok yanlıştır. Mutlaka önceden bir alışveriş listesi hazırlanmalı ve bu listeyi en kısa sürede tamamlayıp, açık havaya çıkılmalıdır” dedi.
 
 
 
 
 
 
 
KAPAT