BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Eli öpülesi insanlar

Eli öpülesi insanlar

İstanbul Hava Yolları’nın ayakta kalabilmesi için içerde ve dışarda yoğun bir kavga veren ama, şirketin ‘durmasını’ önleyemeyen bir Genel Müdür’ün amansız mücadelesi. Dram, komedi, hüsran... Ve yeni bir hamle, yeni umut, yeni ufuklar...



İstanbul Hava Yolları (İHY), 2000 yılıTemmuz ayına kadar Türkiye’nin en güçlü özel havayolu şirketi idi. İstanbul-Trabzon arasında ilk iç hat seferi yapabilen şirket, dışarıya tarifeli seferler düzenleyen ilk firma olması ile de dikkat çekiyordu. İHY, havacılığımıza ciddi destek vermiş ve Türkiye’ye gelen yolcuların yüzde 55’ten fazlasının Türk şirketleri tarafından taşınmasını sağlamıştı. Havada ve İstanbul Hava Yolları’nda her şey yolunda giderken ünlü finansör Soros’un marifeti Uzakdoğu krizi, ardından 99 zelzelesi, Türkiye’de yaşanan ekonomik kriz, 11 Eylül olayı, sars salgını ve terör sebebi ile dünyada ve ülkemizde havacılık bitme noktasına gelmişti. Umutları bitiren yazı... Her şeye rağmen umutlar vardı. Ta ki İstanbul Hava Yolları’nın Genel Müdürlüğü’ne gelen Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü imzalı, “Atatürk havalimanı’nda, tarafınıza tahsis edilen şu... (şimdi MNG Air’e ait hangar-THY Hangarı’nın yanındaki büyük kompleks) arazinin tahsisi iptal edildiğinden, iade edilmek üzere Başmüdürlüğümüz’e müracaatınız rica olunur” yazısına kadar. Gerisini Safi Ergin’den aktaralım isterseniz... “O arsa, güçlü filomuzdaki uçakların bakımı için hangar olarak inşa edilecekti. Bunun için gerekli müracaat yapıldı ve arazinin tahsisi akabinde inşaat izni çıktı. Derhal işe başladık. Birkaç ay sonra da iade yazısı geldi. O zaman bina filan çıkmamıştı, ama hafriyat yapıldı, temeller atıldı. 5-6 milyon Mark harcamıştık. Kablolar vesaire için. Böyle birçok şey... Ondan sonra bir Bakan Atatürk Havalimanı’ndan geçiyor, bilmem nereye seyahat edilecek. Geçerken gazetecilere demeç veriyor, diyor ki, ‘O tahsis edilen arazi geri alınacaktır’. Sanki tahsis usulsüz, sanki sahtekârlık yapılmış. Devletten bir kuruş almadan, bir kuruşluk destek görmeden, sen oraya bir tesis yapıyorsun, tahsis almışsın, harcamalara başlamışsın, bir sene sonra bakan çıkıyor ve sana diyor ki ‘araziyi iade et’. Bu fiilen mümkün mü. Yani, engellemelere bak. Bakanın bizi dinlemesi bir tarafa, iş yapmayı bırak, engellemeler ne boyutta görüyorsunuz...” Tarifeler iptal edildi Safi Ergin bundan sonrasını şöyle özetliyor: “Biz 4 sene dışhat tarifeli uçmuşuz Almanya, Hollanda ve İngiltere’ye. Böyle bir öğleden sonrası idi. Alman Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nden aradılar beni. Karşımdaki ses, ‘Safi bey, sizden ne istiyor bu Ankara?’ diye ilginç bir soru yöneltti. Ben, ‘Hayrola, ne oluyor ki?’ diye sordum. Alman görevli dedi ki: ‘Sizin tarifeli haklarınızı iptal ediyolar. Ulaştırma Bakanlığınız’ın, Dışişleri Bakanlığı kanalı ile bize yazısı geldi.’ Bizim hiç haberimiz yok... Alman Sivil Havacılığı bana üzüntü ile bunu bildiriyor. Dört sene boyunca tarifeli olarak uçtuğumuz Münih, Frankfurt, Amsterdam ve Londra hattı bir faks emri ile iptal edilmiş! Bakan bunu iptal etmiş. Vergi borcu, operasyon vukuatı, kural ihlali gibi hiçbir neden yokken. O zaman iç hat-dışhat, haftada 600’ün üzerinde sefer yapıyoruz. Sen, bütün haklarını, izinleri ruhsatlarını almış şirketin önünü kesiyorsun. Sen, bir gecede tarifeli uçuş ruhsatını iptal ediyorsun. ‘Tarifeli sadece THY uçabilir’ diyorsun. Hangar yerini, bir senelik izinden sonra bir gecede, bir yazı ile iptal ediyorsun. Gelen yazı üzerine inşaatı durdurduk ve yatırımı iptal ettik.” Bu hükümeti takdir ediyorum Yaşadığı sıkıntılı günlerin verdiği stresi yüzüne yansıtan Ergin devam ediyor: “Ondan sonra mahkemelik olduk. Mahkeme iki sene sürdü. Mahkemeyi biz kazandık. Ama, senin yapacağın yatırım 3-4 sene içerisinde parasını o hangarda geri almalı idi. Biz içeriye bir uçak sokamadık. Bunlarla uğraşmaktan. Yani, kredi borcu ödenebilirlik kabiliyetini kaybetti. Geriye doğru dönersek şu anda oranın sahibi kim olursa olsun orayı sektöre kazandırmışız. Olsun, girsin. Orda hiç gözümüz yok. Ama, bize yapılanları görüyoruz. Eskiden kamu yönetimi özel havayollarına karşı son derece yanlıştı. Onun için bu hükümet döneminde, -ben hiçbir zaman AKP’li olmadım ama- takdir ediyorum. O tarihteki davranışları uygulamaları gördüğümüz, yaşadığımız için şimdiki yönetimi ve Bakanı ‘bunlar eli öpülecek insanlar’ diyor ve takdir ediyorum. Bunlar, bırakın engel olmayı, ‘uçun’ diyorlar, teşvik ediyolar...” Safi Ergin’in açıklamaları burada bitmiyor tabii. Bir özelleştirme-engelleme hikayesi var ki evlere şenlik. Hikayenin bu kısmını haftaya aktaracağız.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 105324
    % 0.39
  • 3.472
    % -0.6
  • 4.1656
    % -0.39
  • 4.7068
    % -0.13
  • 146.472
    % -0.39
 
 
 
 
 
KAPAT