BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > 'Can çekişiyoruz operasyon şart'

'Can çekişiyoruz operasyon şart'

2005 ile birlikte tekstilde kotaların kalktığına dikkat çeken Türkiye Ev Tekstil Sanayicileri Derneği Başkanı Yılmaz Ulusoy, “Çin’in Avrupa’ya girişi durdurulamadı. Almanya’daki Heimtextil Fuarı bu işin son durağı. Orada var olmakla yok olmak mücadelesi yapacağız. Hükümet acilen operasyon yapmazsa binlerce insan issiz kalabilir” uyarısında bulundu.



> Mehmet Gel 2005 yılıyla birlikte tekstilde kotaların kalktığına dikkat çeken Türkiye Ev Tekstil Sanayicileri Derneği Başkanı Yılmaz Ulusoy, “En büyük korku Çin’in Avrupa pazarına girişi durdurulamadı. Almanya’daki Heimtextil Fuarı bu işin son durağıdır. Orada var olmakla yok olmak mücadelesi yapacağız. Şayet biz duvara çarparsak yani beklediğimiz siparişleri alamazsak, Türkiye’de tekstil inişe geçer. Hükümet acilen operasyon yapmazsa binlerce insan işsiz kalabilir” uyarısında bulundu. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bünyesinde Ankara’ya bugün çıkarma yapacak olan tekstilciler, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve ekonomik kuruldaki bakanlarla görüşecekler. Sektörde yapılması istenenlerle ilgili Ankara’ya sunulacak raporda şöyle denilecek: “Ateş bacayı sardı. Bin dolara yaklaşan işçilik maliyetleriyle Türkiye’de tekstil yapılamaz. Enerji ve sigortada 1/3 oranında bir rahatlama sağlanmalı. Bürokrasi canımızı alıyor. Devlet ağlama duvarı değil. O yüzden biz devletle sırt sırta verip rakiplere karşı nasıl duracağımızı konuşmak istiyoruz. Bunun için de tekstilde milli politika oluşturmamız şart.” İSTANBUL- 2005 yılında Türk tekstilinin varlık yokluk mücadelesi vereceğini anlatan Türkiye Ev Tekstil Sanayicileri Başkanı Yılmaz Ulusoy, kotaların kalkmasıyla birlikte en büyük korku Çin’in Avrupa Birliği pazarına serbestçe girişinin önlenemediğine dikkat çekti. Hükümet’i acilen tekstilde operasyon yapmaya çağıran Ulusoy, “Almanya’daki Heimtextil Fuarı bu işin son durağıdır. Orada var olmakla yok olmak mücadelesi yapacağız. Şayet biz duvara çarparsak yani beklediğimiz siparişleri alamazsak, Türkiye’de tekstil inişe geçer. Bu da binlerce insanın işsiz kalmasıdır. 18 milyar dolarlık ihracatı olan bir sektörün batmaması için Hükümet’in acilen tekstile neşter vurması şart” diye konuştu. Fabrikalar dışarı kaçıyor! Türkiye’nin yüzde 35’i olan tekstilde işçilik, enerji, sigorta ve vergi ödemeleriyle bir işçi maliyetinin bin dolara yaklaştığını vurgulayan Yılmaz Ulusoy, “Türkiye’de bin dolara yaklaşmış işçi maliyetleriyle siz bu ülkede tekstili yapamazsınız” diye konuştu. Fabrikaların teker teker kapanarak yurt dışına gittiğine ve buna paralel sektörde işçi çıkarmalarının başladığına dikkat çeken Ulusoy şöyle konuştu: “Yabancı sermaye geleceğine bizim sermayedarımız Türkiye dışına gidiyor. Son 2-3 yılda irili ufaklı 300 fabrika yurt dışına taşındı. Bunlar yabancı sermayenin daha cazip olduğu, enerjisinin, işçilik giderinin daha ucuz olduğu, bürokrasinin olmadığı, devletin arsa yerini bedava verdiği, 10 yıl hesap kitap sormadığı, sigorta vergi primin Türkiye’deki gibi öldürücü durumda olmadığı Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti Macaristan gibi ülkelere gittiler.. “Bu maliyetlerle bu iş olmaz” Türkiye’de hem istihdamın hem de ihracatın üçte birinin tekstilden geldiğini ifade eden Ulusoy, ancak sektörün bu maliyet rakamlarıyla daha fazla ayakta durmasının imkansız olduğunu öne sürdü. Yıllarca ihmal edilen sektörün rekabetçi yapısının korunabilmesi için Hükümet’i acilen operasyon yapmaya çağıran Ulusoy, sektör olarak beklentilerini şöyle sıraladı: “Artık devletin bu işe çok sıkı çok radikal ve çok kalıcı tedbirler getirmesi lazım. Bunun için tekstilde bir milli politika oluşturması şart. İşçi maliyeti yüzde 40’ları bulmaktadır. Enerji yüzde 25’lerdedir. Hammade yüzde 30’ları bulmaktadır. Genel giderleri de bunun üzerine koyarsanız zati bize bir şey kalmıyor. Yıpranan makine, amortismanı, kaybedilen zaman işin cabası. Bunun için enerjide yüzde 25-30 indirimler yapılmalı. Sosyal sigortalara mutlaka çare bulunmalıdır. Neredeyse bir işçinin aldığı kadar parayı sigorta için ödüyoruz. Dünya’nın hiçbir yerinde böylesine öldürücü bir sigorta anlayışı yoktur. En az 1/3 oranında bir sigorta indirimi sağlanmalıdır.” Heimtextil Fuarı öncesi sektöre mektuplu çağrı: “Sakın gafil avlanıp fiyatları kırmayın” Türkiye Ev Tekstil Sanayicileri’nin Başkanı olarak gelinen son durak öncesinde sektörde çalışan 697 sanayiciye gönderdiği bir mektupla Çin’e karşı birlik çağrısında bulunan Yılmaz Ulusoy, “Almanya’da düzenlenen Dünya’nın en büyük ev tekstil fuarı Heimtextil’de Çinliler geçen yıl yoktu. Bu yıl ise 250 firmayla geliyorlar. Adamlar ellerini kollarını sallaya sallaya gelecekler. Türk firmaları olarak bu fuarda sakın gafil avlanıp, sıcak paraya bakıp fiyatlarımızı kırmayalım. Birlik beraberlik içinde olalım. Katma değeri yüksek moda marka mallar üretelim. İşin hamallığını değil iyi malı iyi fiyata satacak şekilde birliğimizi ve dirliğimizi Heimtekstil’de koruyalım. Eğer koruyamazsak 2005 ve 2006’yı kaybederiz.” diyerek uyarıda bulundu. “Tavuğu yok edersek yumurtayı bulamayız” 2001 krizinden önce devletin fuarlara katılan şirketlere 50 bin dolar destekte bulunduğunu ancak bunu tasarruf tedbirlerini gerekçe göstererek 15 bin dolara indirdiğini bildiren Yılmaz Ulusoy, “Biz bu desteğin asgari 100 bin dolar olması gerektiğini söylerken, tasarruf tedbirleri deyip bunu 15 bin dolara düşürdüler. Şimdi eğer tavuğu yok edersek yumurtayı bulamayız. Önce tavuğu beslememiz lazım” dedi. Türk tekstilini en çok tehdit eden Çin ve Hindistan’ın çok iyi organize olarak çalıştığını anlatan Ulusoy, bu konuda şunları söyledi: “Hindistan ve Çin dünya nüfusunun yüzde 40’ı. Öylesine organize olmuşlar ki, tekstil şehirleri kurmuşlar. Her ürün için ayrı şehirler var. Çorap şehri, kravat şehri, gömlek şehri, perde şehri gibi...Montanlar milyar adetlerde. Artık Çin harcı alem yerine kaliteli mal da üretiyor. Ve devlet ihracatçıyı büyük ölçüde destekliyor.” Fasonculuk itirafı Markalaşmanın yolunun eğitim, AR-GE çalışmaları, tanıtım ve pazarlamadan geçtiğini anlatan Ulusoy, “Başkaları AR-GE’ye dünya varlığının yüzde 10’unu harcarken, Türkiye’de bu oran binde birlerde bile değil. Şimdi siz AR-GE ile başlayın, eğitimle devam edin, tanıtımla yürüyün iyi satış ağları kurarsanız moda marka olursunuz. Biz ise Türkiye’de fasonculuktan öteye gidemedik.”
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 106825
    % -0.03
  • 3.5168
    % -0.27
  • 4.1281
    % 0.04
  • 4.5311
    % -0.04
  • 145.254
    % 0.12
 
 
 
 
 
KAPAT