BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Geleceğin mağazasında kasiyerler olmayacak

Geleceğin mağazasında kasiyerler olmayacak

Metro Gruop, “Extra Future Store” ile perakende sektörünün geleceğine yön veriyor.



> Aziz Cumurcu ‘Geleceğin mağazası’nda elektronik akıllı raf etiketleri ve akıllı barkod sistemleriyle envanter işletmeciliğin elektronik yönetilmesine imkan veren radyo frekanslı tanımlama (RFID) teknolojisi sayesinde bağlantı kurularak raflarda ne kadar ürün kaldığı tespit edilebiliyor ve ana merkezden stok seviyeleri izlenebiliyor. RHEINBERG- İnsanoğlunun varolduğu günden bu yana süregelen ve önceleri mal takası ile başlayıp, bilahare paranın bulunmasıyla boyut değiştiren alışveriş serüveni, günümüzde kredi kartları ve bilgisayar üzerinden sipariş verilerek yapılan satın almayla yeni bir boyut kazanmıştı. Günümüzde ise yavaş yavaş herşey otomatikleşiyor. Kablosuz cihazlar yardımıyla yapılan alışveriş neredeyse kasiyerler olmadan gerçekleşiyor. Meyve ve sebzeleri otomatik olarak tanımlayan ve fiyatlandıran akıllı tartılar, elektronik etiketler ve otomatik ödeme makinalarından oluşan “Geleceğin Mağazası”yla alışveriş serüveni son merhalesine erişti. Dünya perakende devlerinden Metro Group’un geçtiğimiz günlerde Almanya’nın Rheinberg şehrinde hizmete açtığı “Extra Future Store” Real hipermarketinde alışverişler otomatik olarak gerçekleştiriliyor. Elektronik laboratuvarı gibi Metro Group bünyesinde 1977 yılından beri hizmet veren Extra süpermarketinin yenilenmesiyle oluşturulan ve dünyadaki ilk ve tek örneği olan “Extra Future Store” da bilgisayarlı alışveriş arabaları, akıllı tartılar, elektronik raf etiketleri, bilgi terminalleri, radyo frekanslı tanımlama (RFID) sistemi gibi geleceğin perakende teknolojileri bulunuyor. Aralarında bilgisayar üreticisi IBM’den, dünyanın en büyük altyapı işlemcisi (mikroprosesör) Intel’in ve önde gelen iş yazılım üreticisi SAP’ın da aralarında bulunduğu 40’a yakın bilişim firmaları ile tüketim ürünleri sanayi kuruluşlarının geleceğin alışveriş kavramını geliştirmek için bir araya geldiği “Extra Future Store” dünyada eşi görülmemiş bir gelecek laboratuvarı görünümde. Alışverişi yüzde 30 artırdı ‘Asıl amacın ileri teknolojiler kullanılarak ürün sürekliliği, kişiye özel hizmet ve kolay alışveriş imkanları sunarak müşteri memnuniyetini arttırmak’ şeklinde özetlenebileceği geleceğin mağazası anlayışında halihazırda mağazanın bulunduğu bölgedeki 20 bin müşteri test amaçlı olarak da izleniyor. 18 bin kişinin mağaza müşteri kartına sahip olduğu ve perakende alışverişlerde sistemi kullanan müşteri grubunun kullanmayanlara göre yüzde 30 daha fazla satınalma gerçekleştirdiği yetkililerce belirtiliyor. Sistemin kusursuz işlemesiyle kayıp-çalıntı oranlarının ve stok maliyetlerinin sıfıra yaklaştığını belirten yetkililer, “akıllı mağaza” uygulamasıyla perakende satışlarının yükseleceğini, bunun yanısıra uygulanan verimli yöntemler sayesinde fiyatların daha da aşağıya çekilebileceğinin altını çiziyorlar. Geleceğin mağazasıyla ilgili olarak ‘www.future-store.org’ isimli internet adresinden daha detaylı bilgi alınabilir. Akıllı alışveriş nasıl yapılıyor? * Üzerinde kişiye özel müşteri bilgilerinin bulunduğu kredi kartı görünümündeki çip ile müşteri sistemden yararlanmaya yetkili kılınıyor. * Mağaza girişinde kendisine teslim edilen ekranlı panel görünümdeki ‘Kişisel Alışveriş Asistanı’ (PSA) bilgisayarını alışveriş arabasının üzerine monte edip müşteri kartının bilgisayarın okuma bölümüne tanıtınca mağazadaki ana bilgisayar ile bir iki dakika içerisinde bağlantı kuruluyor. * Bilgisayar ekranı üzerinden en son yapılan alışveriş listesini indirimli ürünlerin hangi ürünü mağazanın neresinde olduğunu görebilen müşteri, raflardan aldığı ürünlerin barkotlarını anında panelin yanındaki okuyucuya okutarak alışveriş sepetine koyuyor. * Her ürün ilavesiyle oluşan ekrandaki liste son olarak hangi seviyede satın alma gerçekleştiğini tutar olarak sürekli gösteriyor. * Mağaza içerisinde meyve ve sebzeleri otomatik olarak tanımlayan ve fiyatlandıran akıllık tartılar sayesinde müşteri alacağı ürünün başka bir yardımcıya ihtiyaç duymaksızın kendi başına satın alabilir. * Promosyonlu ürünlerin gösterildiği elektronik reklam panoları ve bilgi terminalleri yardımıyla istenilen ürünler kolaylıkla müşteri tarafından bulunabiliyor. Öyle ki mağaza içerisinde muhtelif yerlerde bulunan bilgi terminallerinden birine istediğiniz ürünün adını girdiğinizde ilgili ürünün bulunduğu koridorlardaki raf önünde ürünün ışıklı görüntüsü zemin üzerinde 3-5 saniye kadar yansıtılarak ürünün yeri müşteriye gösterilebiliyor. * Alışverişin son bölümünde müşteri kasalara yönelip, halihazırdaki uygulamada halen mevcut ancak gelecekte olmasına gerek duyulmayan görevli kasiyere alışveriş arabası üzerindeki PSA bilgisayarını çıkarıp teslim ediyor. * Kasiyer ekranda oluşan alışveriş tutarını müşterinin ödeme şekline göre tahsil edip, (ki bu ödeme şekli de gelecekte müşterinin özel hesabına online ilave edilip müşterinin banka hesabından alınacak şekilde planlanmış bulunuyor) kullanılan bilgisayarın bir başka müşterinin kullanımına sunulmak üzere mağaza girişindeki bölüme iade ediyor. * Sepet kullanmak istemeyen müşteriler veya 1-2 ürün almak için gelen müşteriler mağazanın çıkış bölümünde bütün tartı paketleme ödeme işlemlerinin yapılabildiği hızlı kasa bölümleriyle hizmet verebiliyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 98455
    % 1.69
  • 5.3279
    % -0.7
  • 6.0542
    % -0.85
  • 6.8869
    % -0.64
  • 220.305
    % -0.61
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT