BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Ulaşıma raylı sistem çözümü

Ulaşıma raylı sistem çözümü

Projeler bittiğinde İstanbul 260 kilometrelik raylı sisteme kavuşacak



İSTANBUL- Ulaşım problemini çözmede tek yol olarak görünen raylı sistemlerin ağırlığı birbiri ardına yapılan yatırımlarla giderek artıyor. Mevcut projelerin tamamlanması ile İstanbul yaklaşık 260 kilometrelik bir raylı sisteme kavuşacak. Son yıllarda raylı sistem ağının genişletilmesi amacı ile gerek proje ve gerekse imalat çalışmalarına hız verildi. Yapımı devam eden Taksim-Yenikapı Metrosu, Vezneciler-Sultançiftliği Tramvayı, Zeytinburnu-Bağcılar Tramvayı, Kadıköy-Tuzla Hafif Metrosu ile ihale aşamasında olan Otogar-Bağcılar Hafif Metrosu, Bakırköy- Beylikdüzü Hafif Metrosu, Ümraniye-Anadolu Otogarı, Göztepe Hava rayı gibi projelerin kent içi trafiği rahatlatması bekleniyor. Marmaray gibi dev bir yatırımın da tamamlanması ile yolculuklar içindeki oranı yaklaşık yüzde 7 olan raylı sistem payının yüzde 43’e yükseltilmesi hedefleniyor. Geç kaldık 1875 yılında dünyanın ilk metrolarından birine Karaköy ile Beyoğlu arasında açılan 573 metrelik tünel ile kavuşan İstanbul daha sonraki yıllarda raylı sistemlerin ihmal edilmesi sonucu büyük bir ulaşım problemi yaşıyor. Bu gün dünyanın bütün önemli şehir merkezlerinde toplu taşımacılık yeraltında inşa edilen raylı sistemlerle yapılıyor. Kentiçi ulaşım aracı olarak kullanılan metroların en büyüğüne sahip New York’un 392 kilometre, Londra’nın 388 kilometre, Paris’in 170, Moskova ve Tokyo’nun 190 kilometrelik metro hattına sahip olduğu düşünülürse 44 kilometrelik raylı sistemi ile İstanbul’un bu konuda ne kadar gerilerde kaldığı daha iyi anlaşılabilir. Aslan payı raylı sisteme İstanbul’un ulaşım problemini çözmek için kararlı adımlar atan Büyükşehir Belediyesi, bu alanda birbiri ardına dev yatırımlar yapıyor. Önümüzdeki 5 yılda yapacağı yatırımların yüzde 45’ini raylı sisteme ayıran İstanbul Büyükşehir Belediyesi 5 yılda 5 katrilyon liralık yatırıma gidecek. Büyükşehir 2005 Yılı Yatırım Programı’nda ise raylı sistem çalışmaları için yatırım bütçesinin yüzde 25’i tutarında, 1 katrilyon 38 trilyon lira ayırdı. 2005 yılında ayrıca İstanbul’un birçok noktasında 3 katrilyon 780 trilyon liralık dış kredili raylı sistem çalışması da başlayacak. Belediyenin yanı sıra Ulaştırma Bakanlığının kredi çalışmalarını tamamlayarak yapımına başladığı ‘Marmaray Projesi’ de İstanbul’un kent içi trafiğini rahatlatacak. Projeler tam gaz İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülen raylı sistem projelerinin bir kısmı halen yapım aşamasında bazılarının ise plan projesi tamamlanarak, ihale aşamasına gelmiş, etüt ve avan projesi tamamlanıp uygulama projesi sürenler de var. Taksim-Yenikapı Metrosu: İstanbul Metrosu’nun ikinci etabı olan Taksim -Yenikapı Metrosu’nun büyük bölümü tamamlanmış durumda. Yaklaşık 5.5 kilometre uzunluğundaki proje ile 4. Levent, Mecidiyeköy ve Taksim Yenikapı’ya bağlanmış olacak. Havaalanı ve Otogar istikametinden gelen Hafif Metro’nun Yenikapı’ya uzatılarak 700 metre uzunluktaki bir hat ile Yenikapı Transfer Merkezi’nde metro, lastik tekerlekli ve denizyolu sistemleri ile entegre edilmesi çalışmaları da devam ediyor. Taksim-Kabataş Finiküleri: Karaköy’ü İstiklal Caddesi’ne bağlayan tünelin modern şekli olan bu sistemle Kabataş Taksim Metrosu’na bağlanacak. İnşaatı bitmek üzere olan hattın uzunluğu 600 metre olacak. Bu hat ile lastik tekerlekli hatlarla ya da denizyolunu kullanarak Anadolu Yakası’ndan ve Eminönü’den tramvay ile Kabataş’a ulaşan yolcular buradan rahatlıkla Taksim’e ve İstanbul Metrosu’na ulaşabilecekler. Vezneciler -Sultançiftliği Tramvayı: Vezneciler-Sultançiftliği arasındaki yaklaşık 16 kilometrelik tramvay hattı inşaatı devam ediyor. Bu hat tamamlandığında Sultançiftliği’nden gelen yolcular metro ile Taksim ya da Yenikapı’ya ve tramvay ile Eminönü ya da Zeytinburnu’ya devam edebilecekler. Zeytinburnu -Güngören Bağcılar Tramvayı: Halen yapımı devam eden 5.8 kilometre uzunluktaki hattın maliyetinin 15 milyon doları aşması bekleniyor. Bu hattın inşaatı tamamlandığında Aksaray-Havaalanı Hafif Metrosu ile Eminönü-Zeytinburnu Tramvayı arasında entegrasyon sağlanmış olacak. Kadıköy-Kartal- Tuzla Hafif Metrosu:Proje Anadolu Yakası’nda trafiği çok ciddi bir şekilde rahatlatacak. D-100 Karayolu’nun üzerinden Tuzla’ya kadar yapılması planlanan 25 kilometre uzunluğundaki hattın 3 yılda bitirilmesi hedefleniyor. Toplam maliyeti yaklaşık 550 milyon dolara ulaşacak proje Marmaray ve Üsküdar-Ümraniye Raylı Sistemi ile de bağlantılı hale getirilecek. Otogar -Bağcılar Hafif Metrosu:Uzunluğu 4 kilometre olan hattın inşaatına kısa sürede başlanması planlanıyor. Yaklaşık maliyeti 250 milyon dolar olan hat ile Yenikapı ya da Aksaray’dan Bağcılar’a buradan Başakşehir ya da Olimpiyat Köyü’ne konforlu ve hızlı ulaşım mümkün olacak. 4. Levent -Ayazağa Metrosu: Taksim’den 4. Levent’e kadar işletmeye açılan hattın Ayazağa’ya kadar uzatılması için çalışmalar devam ediyor. Uzunluğu 2.5 kilometre ve yaklaşık maliyeti 175 milyon dolar olacak hat ile Yenikapı’dan Ayazağa’ya kadar kesintisiz metro ile yolculuk mümkün olacak. Beşiktaş -Zincirlikuyu lastik tekerlekli tramvayı: Beşiktaş Meydanı, Barbaros Bulvarı üzerinden Zincirlikuyu’ya kadar yapılması planlanan hat ile; Beşiktaş’a denizyolu, lastik tekerlekli ve raylı sistemlerle gelen yolcuların İstanbul Metrosu’na ulaşması planlanıyor. Üsküdar-Altunizade-Ümraniye-Dudullu Metrosu: İnşaatına kısa sürede başlanılması planlanan 16 kilometre uzunluğundaki hattın yaklaşık 600 milyon dolara mal olması bekleniyor. Bu hat ileride Kadıköy-Kartal-Tuzla Hafif Metrosu ile Ümraniye-Anadolu Otogarı-Göztepe Havaray hattı ile entegre edilecek. Yenikapı- Bağcılar, lkitelli-Olimpiyat Köyü Metrosu: Yaklaşık 25 km uzunluğunda inşa edilecek hat tamamlandığında Yenikapı transfer merkezi ile İkitelli arasında, konforlu, hızlı ve güvenli bir yolculuk yapılabilecek. 1 milyar dolar maliyetle gerçekleşmesi planlanan hat Zeytinburnu, Bakırköy, Bahçeli-evler ve ikitelli arasında entegrasyonu sağlayacak. Bakırköy-Beylikdüzü Hafif Metrosu: Bakırköy’ü Küçükçekmece, Avcılar ve Beylikdüzü’ne bağlayacak ve yaklaşık 24 kilometre uzunluğunda olacak sistemin 600-700 milyon dolara mal olması bekleniyor. E-5’e paralel olarak devam edecek hat Aksaray-Havaalanı Hafif Metrosu ve Yenikapı- Bağcılar, İkitelli-Olimpiyat Köyü Metrosu ile entegrasyonu sağlayacak. Ümraniye-Anadolu Otogarı-Göztepe Havarayı: Yaklaşık 6 kilometre uzunlukta inşa edilecek hat Üsküdar-Ümraniye-Dudullu raylı sistemi ile Kadıköy-Kartal-Tuzla raylı sistemi arasında entegrasyonu sağlayacak. Haliç Çevresi Raylı Sistemi: Bir kültür vadisi olarak planlanan Haliç çevresi için çok önemli bir fonksiyon icra edecek olan hat tramvay ya da Havaray olarak planlanıyor. Uzunluğu 16 kilometre, yaklaşık maliyetinin de 200 milyon dolar olması bekleniyor. Bakırköy-lncirli Raylı Sistemi: Bakırköy İDO İskelesi ile Aksaray-Havaalanı Hafif Metrosu’nu İncirli’ye entegre edecek sistem yaklaşık 3.4 kilometre uzunlukta olacak. Tahmini maliyeti 60-80 milyon dolar olacak proje ile İncirli Caddesi’nden Bakırköy Meydan’a buradan İDO Iskelesi’ne ulaşmak mümkün olacak. “Marmaray” 2010’da Ulaştırma Bakanlığı tarafından ihale edilen ve İstanbul’u doğusu ile batısı arasında 76 kilometrelik bir raylı sisteme kavuşturacak olan “Marmaray” ulaşıma nefes aldıracak. Yapımına başlanan projenin ikinci kısmında kullanılmak üzere geçtiğimiz günlerde Japon Uluslararası Kalkınma ve İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından 950 milyon dolar kredi sağlanmıştı. Boğazın iki yakasındaki demiryolu hatlarını Boğaz’ın altından geçen bir tünelle birbirine bağlayacak Marmaray Projesi kapsamında Gebze-Halkalı arasında 3’ü yeraltında olmak üzere 37 istasyon bulunacak. İnşaat çalışmaları 2009 yılında tamamlanacak projenin 2010 yılında faaliyete geçmesi hedefleniyor. Kentin trafik meselesine kalıcı bir çözüm getirmesi beklenen Marmaray Projesi dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden birisi olarak kabul ediliyor. Günde 470 bin kişi taşınıyor İlk metro güzergahı olan Yenikapı-Taksim-Seyrantepe hattının, Taksim-4. Levent arası 2000 yılında devreye alındı. Uzunluğu 8.2 kilometre olan hatta günde yaklaşık 140 bin yolcu taşınıyor. Toplam 20 kilometre olan Yenibosna-Havaalanı hattında ise günlük yaklaşık 150 bin kişi yolculuk yapıyor. Son etabı 1994 yılında devreye alınan Zeytinburnu -Eminönü tramvayı ise 150 bin yolcu taşıyor. 12 kilometre uzunluğundaki bu hat Eminönü -Karaköy -Kabataş hattının da eklenmesi ile Haliç üzerinden Karaköy’e ve oradan Kabataş’a uzanıyor. İstiklal Caddesi boyunca 1.6 kilometrelik uzunluğu ile hizmet veren Nostaljik Tramvayla yaklaşık günde 5 bin, Karaköy’ü İstiklal Caddesi’ne bağlayan Tünel ile de yaklaşık 13 bin yolcu taşınıyor. Toplam uzunluğu 44 kilometre olan ve günde 470 bin kişinin taşındığı bu raylı sistemler İstanbul’un ulaşım meselesine cevap vermekten şimdilik uzak görünüyor.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT