BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Sakarya’ya Dubai modeli

Sakarya’ya Dubai modeli

Depremin yerle bir ettiği Sakarya, kısa zamanda yaralarını sardığı gibi yerli ve yabancı birçok yatırımcının da gözbebeği oldu.



* Hükümet, Karadeniz Ekonomik İşbirliği Projesi kapsamında Sakarya’yı ‘serbest şehir’ statüsüne kazandırıp Dubai gibi yapabilmek için kolları sıvadı. * 17 Ağustos depreminin vurduğu Sakarya, kısa zamanda ihracatta ilk 5 şehir arasına girerek büyük başarı gösterdi. Sakarya şimdi, yerli ve yabancı devlerin yatırım için seçtiği üs haline döndü. SAKARYA- Depremin yerle bir ettiği Sakarya, kısa zamanda yaralarını sardığı gibi yerli ve yabancı birçok yatırımcının da gözbebeği oldu. Sakarya, son 5 yılda yabancıların en çok tercih ettiği il oldu. Toyota, ve Hyundai’nin fabrika kurmasından sonra otomotiv yan sanayi devleri tek tek gelerek şehre yerleştiler. İhracatta ilk 5 şehir arasına giren Sakarya’ya şimdi de Hükümet, KEİP (Karadeniz Ekonomik İşbirliği Projesi) çerçevesinde ‘şerbest şehir’ statüsüsü kazandırmak istiyor. Bu gerçekleşirse Sakarya, Türkiye’nin Dubai’si olacak. Rekabet gücünü artırmaya çalışan Sakarya, taşımacılık maliyetlerini azaltmak amacıyla nehir taşımacılığına başlayacak. Bunun için de Karasu’ya Liman kuruluyor. Sakarya Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Duran, “Herkes Sakarya’ya gelmek istiyor. Müthiş bir kalkınma hamlesi yaşıyoruz. Sanayileşen Sakarya kısa zamanda ABD’nin Detroit’i olacak” diye konuştu. Holdinglerin yatırım üssü oldu Deprem felaketleriyle uzun süre durgunluk yaşayan Sakarya; otomotiv ve yan sanayi başta olmak üzere tekstil, kaplıca turizmi, gıda, orman ürünleri, elektrik-elektronik, yapı-inşaat malzemeleri, süs bitkiciliği gibi alanlarda Türkiye’nin önemli bir yatırım merkezi haline geldi..Koç Holding, Enka, Toprak Holding, Ülker Grubu, Toyota ve İhlas Holding gibi büyük sermaye grupları Sakarya’yı yatırım üssü olarak seçtiler. Yatırımın başkenti Sakarya Ticaret Odası Başkanı Erol Öztürk, önümüzdeki birkaç aylık dönem zarfında en az 200 milyon dolarlık bir yatırım kararının alındığını bildirdi. Konukoğlu, tekstil devi Sanko’nun Sakarya Hendek’te 600 dönümlük bir arazi satın alarak bölgeye 70 milyon dolarlık bir fabrika kuracağını bildirdi. Öztürk, aynı şekilde gıda alanında Şen Piliç’in 100 milyon dolara yaklaşan ilave yatırım için hazırlıklara başladığını kaydetti. Öztürk yatırımcıların şehirlerine gösterdikleri ilgiyi şu sözlerle izah etti: “Sakarya’nın teşvik bölgesinde değil. Ama Türkiye’de en çok yerli ve yabancı yatırımcıyı çeken şehir oldu. İhracat şampiyonu şehrimizden çıktı. İhracatta ilk 5’teyiz. Otomotiv devleri gelince beraberlerinde yan sanayi kuruluşları da geldi. Bu da isşizliği azalttı. Sanayide çalışan sayımız daha önce 18 bin iken, bu sayı 24 bine çıktı. “ GÜMRÜKSÜZ ÖZEL ŞEHİR Adapazarı’nı ayağa kaldıracak projelerden biri olarak gösterilen “İpek yolu vadisi serbest şehri” projesiyle Sakarya’ya Hong Kong, Dubai gibi gümrük dışında kalan sınır ötesi bölge statüsü verilmesi isteniyor. ıÜüKaradeniz Ekonomik İşbirliği Bölgesi (KEİB) kapsamında projeye girecek şehirler arasında tamamen serbest ticaret yapılması amaçlanıyor. Proje ile Sakarya, üretim sahalarından, otellere, alışveriş merkezlerinden havaalanına bir çok avantaja sahip olacak. Ayrıca Karadeniz’e bağlı 11 ülke ve 300 milyon nüfus için de bir çekim merkezi kurulmuş olacak. Serbest şehir sınırları olarak gösterilen bölgede halen hazine arazilerinin yanı sıra özel mülkiyet arazileri de yer alıyor. Bunun için Valilik ve Belediye, serbest bölge sahasında kamulaştırma ve devir işlemlerine başladı. “Yabancılar akın edecek” Adapazarı’nda geçen yıl 135 bin otomobil üreterek Türkiye ihracat şampiyonu olan Toyota’da göreve yeni başlayan Genel Müdür ve CEO Kozihiro Kobayashi, başarılarının sırrında müşteri memnuniyeti ve insana saygının yattığını söyledi. Hiçbir zaman insanları aldatmadıklarını vurgulayan Kobayashi, Türkiye’nin yabancı yatırımcılar bakımından da çok cazip görüntü sergilediğini söyledi. Türkiye’yi geleceğin yükselen ülkesi olarak gördüklerini anlatan Toyota Genel Müdürü, şöyle konuştu:”Ben Türkiye’nin geleceğiyle ilgili çok iyimserim. Hükümet 2 yıldır nefes kesen reformlar yaptı. Ekonomi süratle iyileşiyor. Kalkınma da devam ediyor. O bakımdan Türkiye ile ilgili bütün projeksiyonla-rımızı çok geniş tutmak istiyoruz. Çok yakın bir gelecekte Türkiye yabancılardan geçilmeyecek” Nehir taşımacılığıyla maliyet 20 cente inecek Adapazarı için geliştirilen iki ulusal projeden biri Sakarya Nehir Taşımacılığı Projesi. Karayolu taşıma maliyetlerini düşürmek için atağa kalkan Sakaryalı sanayiciler, Sakarya Nehri’ni ulaşıma açarak sanayi ürünlerini daha ekonomik bir şekilde taşınmasını sağlamayı hedefliyorlar. Bunun için öncelikle Sakarya Nehri’nin İzmit Körfezi’ne ve oradan da Karadeniz’e bağlanması ve bir iç suyolunun oluşturulması gerekiyor. Proje kapsamında Karasu’ya bir de liman kurulacak. Ayrıca bölgede ihraç ürünlerinin depolanacağı antrepo oluşturulacak. Sakaryalı sanayiciler karayolunda halen bir tonluk bir malı 1 km.lik mesafe için 2 dolar 20 cente, demiryolunda ise 80 cente taşırken, nehir taşımacılığına geçerek bu rakamı 20 cente indermek istiyorlar.
Kapat
KAPAT