BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Markan varsa Franchise okey

Markan varsa Franchise okey

Tanınmış bir ticari isim ve kurulu iş düzeninin kullanma hakkının satılması esasına dayanan franchising yöntemi, müteşebbislerden büyük ilgi görüyor.



Gıdada terör, ucuz Çin malıyla aldanan tüketici derken, markanın önemini yeni yeni anlıyoruz. Bilinçlenen vatandaş artık, gelişigüzel yerlerden çok güven duyduğu markalardan alışverişini yapıyor. Verdiği hizmet kalitesiyle vatandaşa kendisini ispatlayıp markalaşma imtihanından geçen esnaf ise, hızla franchise vererek işini yurt içi ve dışında büyütme yoluna gidiyor. İSTANBUL- Tanınmış bir ticari isim ve kurulu iş düzeninin kullanma hakkının satılması esasına dayanan franchising yöntemi, müteşebbislerden büyük ilgi görüyor. Franchising Derneği (UFRAD) Genel Sekreteri Osman F.Bilge, kaynağı ABD olan sistemin, Türkiye’de çok yeni bir kavram olduğunu ve ilk olarak gıda sektöründe başladığını anlattı. Bilge, son 2 yılda franchisingin ekonomi içerisindeki payının,sistemin ne anlama geldiğinin fark edilmesi ve sisteme yönelmenin hızlanması nedeniyle yüzde 0 noktalarından, yüzde 5’e yükseldiğini kaydetti. Bilge,’’Özellikle Anadolu’dan franchise alabilmek için yoğun ilgi var. Bunun nedeni Türk halkında kalite bilincinin artması, müteşebbiste sağlıklı, doğru yatırım yapma fikrinin gelişmesidir. İnsanlar artık gelişi güzel alışverişten çok hizmet kalitesinden emin oldukları yerlere yöneliyorlar. Bu durum ise franchisingi tetikliyor” diye konuştu. Markalar sokağa iniyor Türkiye’de bugün sadece eğitim sektöründe binin üzerinde kurumun franchising sistemi içerisinde yer aldığını bildiren Bilge, gıda ve tekstilin bu sistemin lokomotifi olan diğer sektörler konumunda bulunduğunu söyledi. Bilge, Türkiye’de 700 civarında markanın franchising verdiğini, bazı firmaların da franchising verdiği halde bunun farkında olmadığını ve bu durumu ‘’bayilik’’ diye adlandırdığını ifade ederek, Türkiye’de franchising alan ve veren 3 bin civarında kurum ve kuruluş bulunduğunu bildirdi. Alışveriş merkezlerinde ancak yer bulabilen marka anlayışının artık sokağa inme durumunda olduğunu vurgulayan Bilge şunları kaydetti: “Tüketici bilinçlendikçe alışveriş kültürü de değişiyor. Böyle olunca verilen hizmet kalitesine paralel sadece alışveriş merkezlerinde değil sokakta da markalaşma artıyor. Bugüne kadar sadece alış veriş merkezlerine hapsolan markalar artık sokağa inerek hizmet ağlarını yaygınlaştırmak istiyorlar. “ Franchise ihracına da başladık Franchise sisteminin Türkiye’de yabancı firmalarla başladığını anlatan Bilge, şimdi ise franchising veren 700 firmanın yarısının yerli olduğunu ve yerli firmaların da franchising yaparak, yabancı pazarlarda yerini almaya başladığını söyledi. Bilge bu konuda, ‘’Ülke dışındaki pazarlara artık Türk markaları taşınıyor. Artık Türk müteşebbisi, Türk insanı da kalkınmışlığın temel kaynağının sahip olduğu markalarla eş değer olduğunun farkında’’ diye konuştu. Bu yöntemle yurt dışına giden Türk firma sayısının fazla olmadığını, ancak her geçen gün arttığını ifade eden Bilge, alternatif bir büyüme modeli olan franchisingin, müteşebbise risksiz yatırım, insanlara istihdam imkanı, kayıt dışı ekonominin kayıt altına alınmasını sağladığını kaydetti. Çilek Almanya yolunda Çilek Mobilya Perakende Grubu İstanbul Merkez Bölge Satış Müdürü Oğuz Uzan, 1995 yılında kurulan Çilek’in Türkiye’de 57 franchising satış noktası bulunduğunu bildiriyor. Uzan, bu yıl 30 franchising mağaza daha kazanmak istediklerini ifade ederek, Almanya’da mağaza açmak istediklerini söylüyor. Çocuk ve gençlere yönelik ürünleri olduğunu anlatan Uzan, ‘’Çilek Mobilya olarak franchising bedeli almıyoruz ama doğru bölge, doğru mağaza ve doğru girişimci talebimiz var’’ diyor. Benim çocuğumda liderlik var diyorsanız... Ülkemize franchise satmak için Amerika’dan gelen Jim Gunlock, geleceğimizin liderleri olacak çocuklara yönelik ilginç bir programla girişimcilerin karşısına çıkmış. Çocuğunuzun gelecekte beceri dolu, analitik düşünebilen, inisiyatif kullanıp kendi kararını verebilmesinde etkin bir kimliğe kavuşmasını istiyorsanız Fastrackids programı tam size göre. 3-6 yaş arasındaki çocuklara yönelik hazırlanan programda çocuğa ileri yaşları için gerekli problem çözme teknikleri görsel yoldan birebir katılımla anlatılıyor. Bu yolla çocuğun gelecekte araştırmacı ruha, insanlarla iletişime açık sosyal bir kimliğe ve analitik düşünme yeteneğine sahip olabilmesi için beyin altyapısı hazırlanıyor. Remax işi öğreteceği 30 yeni emlakçı arıyor Emlakçılık işine öteden beri merak sarıp bir türlü bu işe nasıl girerim diye düşünüyorsanız Remax size kapısını sonuna kadar açıyor. Remax İstanbul Bölge Direktörü Murat Goldstayn, çok farklı sektörlerden gelen insanları iyi eğitimden geçirerek emlakçı yaptıklarını ifade ederek bu yıl 30 yeni ofis daha açacaklarını açıkladı. Remax büyükşehirlerde 22 bin, şehirlerde ise 12 bin dolar franchise bedeli alıyor. İnsanlara para kazandırma sistemini öğrettiklerini kaydeden Goldstayn, “Bizim emlak acentelerimizin yüzde 80’i daha önce bu sektörden gelmeyen kişiler “diyor. Butik mağaza tutunca MOTTA ‘hipermarket’ dedi Pasta ve unlu mamüllerde oluşturduğu butik mağaza konsepti kabul gören Motta, Türkiye genelindeki 20 frenchise noktasını bu yıl 40’a çıkarmayı planlıyor. Hipermarket zincirlerine yönelik farklı markalar oluşturmayı başaran Motta, Migros’ların yanısıra, The Bakery Line’ları Gima’ya, Sıcak Nokta’ları Şok marketlerine, Cakes&Bakery markasını da Tansaş’lara sokarak büyüme stratejisini planlamış. Motta Satış Müdürü Sedat Asan, “Franchise isim bedeli hakkı olarak 30 bin dolar alıyoruz. Yatırımcı ayrıca dekorasyonundan, pasta kesme aletine kadar franchise mağaza kurmak için 60 bin dolar daha ödüyor” diye konuştu.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT