BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Çanakkale niçin geçilemedi?!.

Çanakkale niçin geçilemedi?!.

İngiliz ve Fransız savaş gemilerinden oluşan, o dönemin en büyük deniz gücü, üç filo olarak sabahleyin Çanakkale Boğazı’na girdi... Düşman güçleri zayıf Türk savunmasını susturarak Boğaz’ı kolayca geçebileceklerini umuyorlardı. Ancak, Çanakkale geçilmiyordu!..



18 Mart 1915 Çanakkale Deniz Zaferi, top ve mayın silahlarının müşterek çalışma mahsulü olup bunda mayın başrolü oynamıştır. Mayınların dâhice Boğaza yerleştirilmesiyle, o tarihin en kuvvetli donanmasını Türk azmi ve cesareti, hayretlere bırakacak şekilde alt etmiş ve Boğazı düşman gemilerine kapamıştı... Peki o esrarlı mayınları kim ne zaman oraya dökmüştür? Evet, Nusret Mayın Gemisi 3 Eylül 1914’te Çanakkale’ye gelmişti... Almanya’da özel şekilde mayın dökme gemisi olarak inşa edilen bu tekne dar alanlarda kolayca manevra yapabiliyor ve az su çektiğinden mayın alanları üzerinde güvenle dolaşabiliyordu. Ancak Osmanlı Devleti’nin mali problemleri ona Boğazı mayınlayabilmesi için gerektiği miktarda mayın bulamıyordu. Hafız Nazmi Bey Çanakkale Boğazında zaten önceden Boğazı kesecek şekilde döşenmiş mayın hatları bulunmaktaydı. Ancak, düşman zırhlılarının devamlı şekilde hareketlerinin incelenmesiyle akıllara hayret verecek bir gerçekle karşılaşılmıştı. 6 Mart gecesi Cevat Bey, Mayın Grup Komutanı Hafız Nazmi Bey’e şu emri veriyordu: “Oğlum, diyordu. Sana çok önemli bir görev veriyorum. Vatanın selameti bu görevin başarıyla yerine getirilmesine bağlıdır. Yarın akşam, Nusret’le son 26 mayınını şu gördüğün karanlık limanda kıyıya paralel olarak dökeceksin. Düşman hareketinizi sezer, size saldırıya kalkışırsa kıyı toplarımız önceden aldıkları talimata uygun olarak hareket edecek ve sizi himaye ateşiyle koruyacaklar. Kendinizi göstermemeye çaba harcayın. Allah yardımcınız olsun!..” Evet, bu sefer mayınların Boğazı kesecek şekilde değil de kıyıya paralel olarak Karanlık Limanı’na dökülmesi fikri, mayın uzmanlarının ince bir çalışmayla ortaya çıkardıkları mükemmel bir düşünceydi! Çünkü düşman zırhlıları Boğaza grup grup giriyor ve görevini tamamlayan grup ikmal yapmak için geriye dönerken arkadaki grupların yollarını kesmemek için Boğazın en geniş yerlerinden biri olan Karanlık Liman’da manevra yapıyordu. İşte mayınlar da bu manevra sahasına kıyıya paralel ancak manevra hattına dik olarak yerleştirilecekti. Fakat bu işin sonu her ne kadar büyük bir zaferi getirebilecek olsa da bir o kadar zordu... Tophaneli Yüzbaşı Hakkı Nazmi Bey, ertesi gün Nusret Mayın Gemisi Komutanlığı yapacak olan Tophaneli Yüzbaşı Hakkı’yı buldu. Her iki subay da çok iyi arkadaştılar. İki gün önce kalp krizi geçiren Nusret’in genç komutanı Yüzbaşı Hakkı Bey, sağlığı için yerine bir başkasını görevlendirmeyi önceden Çanakkale Müstahkem Mevki Komutanı Cevat Bey’in ısrarlarına rağmen, savaşın ve ülkenin sorumluluğunu omuzlarında duyarak görevi kabul etti... Evet, Türk tarihi için çok önemli bir gün başlıyordu!..
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 96982
    % 0.1
  • 5.7869
    % -0.29
  • 6.5078
    % -0.15
  • 7.5239
    % -0.12
  • 237.839
    % -0.01
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT