BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Hâlâ o yolu kullanıyoruz!

Hâlâ o yolu kullanıyoruz!

Bağdad Demiryolu, 1916’da İngiliz casusu Lawrens’in tertibi ile kundaklandı. Ürdün’deki Maan’dan Medine’ye 680 km kadar yolu İngilizler bombaladılar. Ürdün kendi sınırlarındaki bu yolu günümüzde halen kullanmaktadır...



II. Abdülhamid Han Medine ve Bağdad Demiryolu Projesini gerçekleştirecekti. Bu onun hayâliydi. Ancak Batılılara karşı çok dikkat etmesi gerekiyordu. Onun için o da hat boyu toprakları Memâliki Şahâne’den sayarak alınıp satılmasına kesin yasak getirdi. Yabancıların topraklarda bir hak iddia etmemeleri için gizlice bir antlaşma yaptı. Evet, 4 yıl gibi kısa bir dönem içinde 3.5 milyon altın toplanmıştı. Daha sonra bu rakam 15 milyon altına çıktı... Bir yandan dünya pazarlarına girmemizi sağlayan öte yandan demir çelik üretimini artıran Bağdad Demiryolu Projesi, tatbikat için 18 Mârt 1902 tarihinde Sultanın emri ile Anadolu Demiryolları Kumpanyasına verildi. Yabancıların her an bu güzel esere gölge düşürebileceğini hesaplayan ll. Abdülhamid Han, hatları mümkün mertebe içeriden geçiriyordu. İngilizler bunu hep yapıyor! Umdukları neticeyi bulamayan ve Alman rekabetine karşı koyamayan İngilizler, Irak ve Kuveyt petrol yataklarından endişe duydukları için her fırsatta kargaşa çıkarmayı ihmâl etmediler. Bu sebeple Balfour kabinesinde Demiryolu Şirketinden ayrıldıklarını 1903’te resmen ilan ettiler. Demiryolu 1904’te Hardan’a, Beyrut’a 1905’te ise Hayfa’ya vardı... O yıllarda Konya’yı ziyaret eden bir yabancı seyyah orada demiryolu sayesinde bir ziraat makineleri sergisi açıldığını, halka ucuz ve taksitle ziraat makineleri verildiğini ve bunların tamiratının da Eskişehir Demiryollarında yapıldığını kaydetmektedir. Abdürreşid İbrahim Efendi adında bir Müslüman seyyah da 1912 yılına ait hatıratında Hindistan, Türkistan, Çin, Japonya ve Rusya’yı baştan başa dolaştığını ifade ederek, “Sultan’ın adı anıldığında her ferdin hürmet gösterdiğini ve Müslümanların Bağdad Demiryolları için gösterdikleri fevkalâde gayreti” dile getirmektedir. Medine’ye özel ray!.. Şunu da belirtmeden geçemeyeceğiz; yol yapımı Medine Garı’na yaklaşınca Sultan Abdülhamid Han mukaddes beldeye olan hürmeti dolayısıyla o kısma özel ray döşenmesi ve 56 km’lik güzergâhta sessiz lokomotif çalıştırılmasını emretmiştir... Resmi açılışın Sultanın tahta çıkışının yıldönümüne rastlaması de özel bir gayret gösterilmişti... Açılıştan 8 yıl sonra 1916’da; yıllarca bir Arap şeyhi gibi yetiştirilen İngiliz casusu Lawrence’nin (Lawrens) tertibi ile Bağdat Demiryolu kundaklandı. Ürdün’deki Maan’dan Medine’ye 680 km kadar yolu İngilizler bombaladılar. Ürdün’ün, kendi sınırlarındaki bu yolu günümüzde halen kullandığını da belirtelim...
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 100812
    % 0.67
  • 5.2724
    % -0.34
  • 5.9803
    % -0.75
  • 6.8821
    % -0.29
  • 216.879
    % -0.42
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT