BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Piramidi tersine çeviren adam

Piramidi tersine çeviren adam

Wal-Mart’ın sahibi Sam Walton, piramide bağlı yetki silsilesini ters yüz eden adam olarak biliniyor. Diğer şirketlerde patron piramidin en tepesinde müşteri en altta gösterilirken, Wal-Mart’ta müşteri patron, şirketin sahibi ise tabanda yer alıyor.



> Mehmet Gel İSTANBUL- Dünya’nın en büyük perakende süpermarket zinciri Wal-Mart’ın başarı öyküsünün arkasında şirketlerde ‘hiyerarşik yetki silsilesini’ tamamen ters yüz eden bir anlayışın etkili olduğu kaydedildi. Wal-Mart’ı farklı kılan bu yeni stratejide, müşterinin adeta ‘kral’ olduğu ve ‘hizmetin en üstününe layık’ olduğunu anlatan şirketin eski yöneticilerinden Michael Bergdahl, “Her şirkette patrondan başlayarak yetki silsilesi aşağıya doğru iner. Wal-Mart’ta ise piramit tam ters işler. Yani müşteriye en yakın olan en yetkilidir. Bu anlamda müşteri patrondur. Şirketin sahibi Sam Walton’un oturttuğu bu yaklaşımı henüz hiçbir şirket kopya edemediği için Wal-Mart durdurulamıyor” dedi. Müşteri her zaman haklı Amerika’nın ünlü perakende zinciri Wal-Mart’ta yöneticilik yapmış olan Michael Bergdahl, Akbank’a ait Axess üyesi işyerlerine bir konferans vermek üzere Türkiye’ye geldi. Bergdahl, ‘Perakende Devi Wal-Mart’ın Başarı Hikayesi’ konulu bu konuşmasında Wal-Mart’ın kurucusu Sam Walton’dan öğrendiklerini anlattı. Bergdahl, Walton’un müşteriyi her zaman haklı gören anlayışını şu sözlerle izah etti: “Ona göre müşteri her zaman haklı idi. Mesela müşteri satın aldığı bir beyzbol sopasını kasıtlı olarak kırıp getirse bile haklıydı. Dürüst ve güleryüzlü çalışmayı en büyük silah olarak nitelerdi. Bunun için marketin güvenlik görevlileri 60 yaşın üzerindeki güleryüzlü yaşlılardan seçilirdi. Onlar müşteriyi güleryüzle karşılayıp, çaktırmadan da giriş-çıkışları kontrol ederlerdi. Çalışanlar sabaha karşı 6’da iş’te olurlardı. 6:30’da işe gelen olursa otoparkta yer bulmakta zorluk çekerdi. Fiyat politikası itibariyle ise hergün şirkette ucuzluk vardı. Müşteri Wal-Mart’ta en kaliteliyi ve ucuzu almanın keyfini yaşar.” Sam amcanın 10 altın kuralı 1-Müşteri her zaman haklıdır. 2-Müşterinin haklı olmadığı zamanlarda da 1.madde geçerlidir. 3-Müşteriye güleryüz göstermek en büyük sadakattir. 4-En büyük görev her gün müşteri için en kaliteli ürünü en ucuza bulmaktır. 5-Çalışanlar kesinlikle fazla çalıştırılamaz. 6-Çalışanların motivasyonu müşteriyi etkileyen en büyük silahtır. 7-Piyasadaki en rekabetçi fiyat bizdedir. 8-Ürün iadesinde müşteri asla bekletilmez. 9-En ileri teknoloji ile en temiz ortamda alışveriş iddiası. 10-En az personel ile maksimum verimlilik 284 milyar dolarlık dev Wal-Mart, faaliyet gösterdiği 10 ülkedeki 5 bin mağazasıyla dünya perakende sektöründe bugüne kadar en yüksek ciroyu yapan şirket ünvanına sahip oldu. Wal-Mart’ın 2004 yılı cirosu tam 284 milyar dolar. Bu rakamla tek başına Türkiye’nin gayri safi milli hasılasına neredeyse eşit (300 milyar dolar) durumda. 5 yıllık büyüme planını yapan Wal-Mart’ın öncelikle Kuzey Amerika’da, sonra Güney Amerika’da sırasıyla da Asya ve Avrupa’da büyüme hedefi var. Böylece çok konuşulan Wal-Mart’ın Türkiye’ye gelme stratejisi şirketin planları arasında en sonda geliyor. Halen 1.3 milyon çalışanı bulunan şirket, 2007 yılı sonunda yarım trilyon dolar ciroyu geçmeyi hedefliyor. ‘Uçağıyla rakipleri denetlerdi’ Walton’la bire bir çalışma şansını yakalayan ve kendisinden öğrendiklerini What I Learnt from Sam Walton (Sam Walton’dan Öğrendiklerim) adlı kitapta toplayan Bergdahl, arkadaşımız Mehmet Gel’e Sam Walton’un rakip marketlerdeki yoğunluğu denetlemek için zaman zaman tek motorlu uçağıyla havalanarak marketlerin otopark doluluğunu kontrol ettiğini söyledi.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT