BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Panelvanda vergi bilmecesine son (Otomobil Dünyası - Ahmet Enes Demiray)

Panelvanda vergi bilmecesine son (Otomobil Dünyası - Ahmet Enes Demiray)

Gelirler Genel Müdürlüğü yolcu koltukları olan Fiat Doblo, Peugeot Partner, Ford Connect gibi araçları kamyonet cinsinden çıkartıp ‘panelvan’ sınıfına soktu. Yapılan değişiklikle vergide bir miktar artış oldu ancak bu konudaki karışıklığa son verildi. Yapılan açıklamada, “Söz konusu değişiklik yapılmasaydı bu araçlar yolcu taşıdığı için otomobil sınıfında olup 1.223 YTL vergi ödemeleri gerekecekti” denildi.



Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 4 Ocak 2005 tarihinde yayınladığı yeni bir Motorlu Taşıtlar Vergisi Sirküleri’yle, kamyonet sınıfına tabi tutulan Fiat Doblo, Peugeot Partner ve Renault Kango tipi araçlar “panelvan” sınıfına sokuldu. Bu değişiklikle birlikte araçların yıllık 300 YTL (300 milyon TL) olan vergileri 444 YTL (444 milyon TL) ile 667 YTL (667 milyon TL) arasında değişen fiyatlara çıktı. Yeni sirkülerde, 5035 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu’nun 21. maddesinde değişiklik yapıldı. Değişiklikle, “kamyonet olarak tanımlanan toplam ağırlığı 3500 kg’ı geçmeyen, kapalı kasa (yandan camlı), sürücü kısmının dışında oturma yeri bulunan, yolcu ve yük taşımak için tasarlanan tüm araçlar” ‘panelvan’ sınıfına dahil edildi. Böylece daha önce yük taşıma kapasitelerine göre vergilendirilen hafif ticari araçlarda, bundan böyle silindir hacimleri göz önüne alındığından vergileri de bir miktar arttı. Araçların yeni tescil işlemlerinde ise, yine kamyonet ibaresi olacak ancak ruhsatların istiap haddi bölümünde 3+1, 4+1 veya 5 şeklinde kişi sayısı belirtilen “çift sıra koltuklu”, “3 sıra koltuklu” ibareler yer alacak ve bu araçlar ‘panelvan’ cinsi olarak vergilendirilecek. Sadece sürücü koltuğunun bulunduğu araçlar ise kamyonet sınıfında kalacak ve vergi oranlarında değişen bir şey olmayacak. Yeni sirkülerle, Gelirler Genel Müdürlüğü’nün internet sitesindeki hesaplamaya göre, “1-6 yaş arası ve 1900 cc ve aşağısı” ‘panelvan’ların vergisi yıllık 444 YTL olarak belirlendi. “1-6 yaş arası ve 1901 cc ‘den yukarısı” ‘panelvan’ların yıllık vergisi ise 667 YTL olarak belirlendi. Artık sınıflar belli oldu Geçtiğimiz günlerde bir gazetede “Hafif ticari araçlara vergi sürprizi” şeklinde çıkan bir haberden sonra internet sitesinden bir duyuru yayınlayan Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü, düzenleme neticesinde ‘panelvan’larla yine aynı tipte ancak yolcu koltuğu bulunmayıp sadece yük taşımak için üretilenler araçlar konusuna açıklık getirildiğini duyurdu. Yani sürücü koltuğu bulunmayan ‘panelvan’ların kamyonet olarak kalacağını ve yolcu koltuğu bulunanların ise ‘panelvan’ sınıfında olacağını açıkladı. Basın duyurusunda yapılan düzenlemeyle ‘panelvan’ların otomobil sınıfından çıkarılarak tüketiciye vergi kolaylığı sağlandığı vurgulandı. Zira bu tip araçlar, monte edilen koltuklar sayesinde “yolcu taşınan araç” sınıfına giriyor yani otomobil oluyor. Ancak düzenlemeyle otomobil sınıfından da çıkartılıp (hem yük hem yolcu taşındığından) panelvan sınıfına sokuluyor ve ayrı bir vergilendirmeye tabi tutuluyor. Böylece bu tip araçların üretiminden bu yana süregelen tartışmada son bulmuş oluyor. Basın duyurusunda, koltuk monte edilen panelvanların otomobil sınıfında kalması durumunda ise yıllık vergilerinin 1.223 YTL (1 milyar 223 milyon TL) olacağına dikkat çekilerek bu araç sahiplerine kolaylık yapıldığı vurgulandı. FARK ÖDENECEK Mİ? Hem yük hem yolcu taşıma amaçlı üretilen ‘panelvan’ tipi araçların bir çoğunun ruhsatında sadece kamyonet yazdığından vergisi de 2005 yılının ilk yarı taksiti 300 YTL olarak tahsil edildi. Ancak panelvan sınıfına, yani hem yolcu hem yük taşınan, sürücü koltuğunun yanısıra yolcu koltukları da bulunan araçların vergileri yeniden düzenlendiğinden geçmiş dönemlerin vergi farklarının ödenip ödenmeyeceği konusunda yetkililer tarafından bir açıklama yapılmadı. Bazı basın organlarında vergi dairelerinin ek vergi ödenmesi için talepte bulunduğu belirtilirken konu henüz net olarak açıklığa kavuşmadı. Öte yandan, bu tür araçların panelvan sınıfına geçirilerek ayrı vergilendirmesi akıllara mevzuatta başka değişiklik yapılıp yapılmayacağı sorularını getirdi. Boğaziçi Köprüsü’nden geçiş yasağının sürüp sürmeyeceğini merak eden panelvan sahipleri, hız limitleri gibi konularda da bekleyiş içinde bulunuyorlar. Chrysler Sebring Sedan’la pazarda Yeni 2005 model Chrysler Sebring Sedan, 2.7 litre benzinli motor seçeneği ile Türkiye’de satışa sunuluyor. Chrysler Sebring Sedan’da, pratik kullanım özelliği ve lüks donanım aynı anda yer alıyor. Sebring’de geliştirilmiş aydınlatma ve parlaklık sunan yeni farlar, çok kademeli ön hava yastıkları, ön emniyet kemeri gergileri, arka omuz emniyet kemerleri, konumu değiştirilmiş daha yüksek koltuk başlıkları, dört kapıda ilave güvenlik kirişleri ve güvenlik kafesi yapısına sahip geliştirilmiş sürücü ve yolcu koruma sistemleri sunuluyor. Aracın aktif güvenlik özellikleri arasında ise, dört tekerlekte disk fren sistemi, çekiş kontrol sistemi ve kilitlenmeyi önleyici fren sistemi (ABS) yer alıyor. TEMSA ailesi bir araya geldi TEMSA, bu yıl üçüncüsü düzenlenen Uluslararası Bursa Motor Show’a distribütörlüğünü üstlendiği Mitsubishi marka binek araçları ve üretimini Adana tesislerinde gerçekleştirdiği küçük otobüsü Temsa Powerbus, Temsa Prestij ve Mitsubishi Canter ürünleriyle katıldı. Temsa’nın stand alanında Mitsubishi’nin Türkiye’de son olarak satışa sunduğu ve Bursa’da ilk defa sergilenecek modeli Mitsubishi Outlander Turbo, Mitsubishi Colt’un yanı sıra Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Space Star, Mitsubishi Lancer EVO VIII, Mitsubishi Pajero ve Mitsubishi Outlander otomobilseverlerin beğenisine sunuldu. Ayrıca Adana’da 2003 yılında kurulan 5000 metrekarelik Ar-Ge-prototip merkezinde geliştirilen “Türkiye’nin Gerçek Küçük Otobüsü” sloganıyla duyurulan Temsa Powerbus; turizm, yakın ve orta mesafeli taşımacılığa uygun donanımı ile tercih edilen Temsa Prestij ve Türkiye’de üretilen Mitsubishi Canter fuardaki yerini aldı. Yeni Sirion yaz başında piyasada İlk olarak Cenevre Fuarı’nda sergilenen Yeni Sirion yaz başında Türkiye pazarına sunulacak. Yeni Sirion, en baz modelinde dahi standart olarak sunulan 4 hava yastığı, ABS, klima, uzaktan kumandalı merkezi kilit, Euro 4 motor, akıllı katalitik konvertör ile pazara oldukça iddialı bir giriş yapmaya hazırlanıyor. Yeni geliştirilmiş motoru ile yakıt ekonomisi sağlayan Sirion’un 75 beygir gücünde 1,0 lt’lik ve 87 beygir gücünde 1,3 it’lik iki farklı motor seçeneği bulunuyor. Yeni Sirion’un 100 km’deki yakıt tüketimi ise motor gücüne göre 5,0 ile 5,8 lt arasında değişiyor. Isuzu Bursa’yı fethetti Dün sona eren Bursa Oto Show 2005 Fuarı’nda sadece binek araçlar değil ticari araçlar da büyük ilgi gördü. Anadolu Isuzu’nun Bursa yetkili araç satış bayii Şentürksan Otomotiv’in, zengin ürün yelpazesiyle 210 metrekarelik alanda sergilediği araçlar ilgiyle incelendi. Almanya, Çin, Güney Kore, İsveç, Japonya, Kanada ve Türkiye’den toplam 72 firmanın katıldığı fuarda, Anadolu Isuzu’nun, 4x4 ve 4x2 modelleri bulunan pick-up’ı D-Max’in yanı sıra NPR, NQR 3D kamyonların, NKR-Low kamyonetin ve Turkuaz otobüsleri yer aldı. Standta, özellikle Isuzu D-Max 4x4 pick-up, bir otomobili aratmayacak derecedeki rahat kullanım özelliği, fonksiyonel donanımı ve estetik dizaynı dikkatleri üzerine çekti. D-Max, 4x4 pick-up sınıfında otomatik vites opsiyonu sunan tek araç olmasının yanı sıra lüks aksesuvar seçenekleri, manuel arazi vitesi ve güçlü turbo-dizel motoruyla da ticari amaçlı diğer pick-up’lardan farkını ortaya koyuyor.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 96840
    % -0.05
  • 5.793
    % -0.19
  • 6.5136
    % -0.06
  • 7.5167
    % -0.22
  • 238.007
    % 0.06
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT