BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > A380’e Türk mührü

A380’e Türk mührü

Ggeçtiğimiz günlerde deneme uçuşuna başlayan dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’nin tasarım ve üretim bölümünün her safhasında Türk Mühendis Zeydan Öncü’nün imzası bulunuyor.



> Hüseyin Bulut BREMEN - 1979’da Almanya’ya gelen, 3 ayda Almanca’yı öğrenen ve 4 ayda da Alman lisesini bitirdikten sonra, Münih ve Hamburg Teknik üniversitelerinde uçak ve uzay eğitimi gören Zeydan Öncü, A320, A340, A380 (A3XX) ve A400M uçakları olmak üzere, bugüne kadar birçok hayati projelere imza attı. 1 Nisan 2004’te, Bremen Airbus’tan ayrılan Öncü, Spekon Fransa şirketinin başına Genel Müdür olarak Fransa’ya gitti. Halen Genel Müdürlüğü’nü yürüttüğü Spekon Fransa SAS şirketi, A380 uçağının iç izolasyon malzemelerinin tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, montajı ve kalitesinden sorumlu. Şirketin ana merkezi Almanya’da bulunuyor. SPEKON Fransa SAS firmasının başına çok kötü şartlarda geldiğini ifade eden Öncü, “Buraya geldiğimde 37 kişiydik. Firma neredeyse kapanmak üzereydi ve kapanması için bütün hazırlıklar yapılmıştı. Şimdi ise, yapmış olduğumuz değişimlerden sonra firmayı ayağa kaldırdık. Daha önce zarar eden firma kâra geçmeye başladı ve personeli 65’e çıkardık” dedi. O benim çocuğum A380 projesi için yaklaşık 30 bin mühendis ve tasarımcı ter döktü. Projede 1994’ten 2004’e kadar Uçak Mühendisi Zeydan Öncü önemli görevlerde bulundu. Airbus’ın Almanya kanadında o zamanki ismiyle DASA’da çalışmaya başlayan Öncü, A380’in Dijital Mock-Up olarak adlandırılan, bilgisayarda tasarım ve üretim projesini başarıyla tamamladıktan sonra uçağın imalat ve iş geliştirme projesinde yer aldı. Öncü, bugün başka bir gururlu. “Zira o benim çocuğum” dediği ve ilk adı ‘Megaleiner 2010’ olan A380, geçtiğimiz günlerde ilk deneme uçuşunu gerçekleştirdi. İlk deneme uçuşunun yapılacağı gün oldukça heyecanlı olduğunu ve hiçbir başarısızlığı kabullenemeyecek bir psikoloji ile dolduğunu söyleyen Öncü, “Tabii ben bu psikolojiyle dolu olmamın yanı sıra, acaba uçak kalkabilecek mi? Acaba tekrar inebilecek mi? Acaba hiçbir problem olmadan uçabilecek mi? gibi acabalar beynimde adeta savaşıyordu. Bununla birlikte, sanki doğumhanenin önünde, bebek bekleyen bir baba gibi, heyecan içindeydim. Kimse kimseyi görmüyor. Zira herkes uçağa kilitlenmiş pür dikkat onu izliyordu. Ancak, Allah’a şükür, hiçbir problem yaşamadan hatta, umduğumuzdan da başarılı bir uçuş gerçekleştirdi. Uçağı kullanan pilotlarla havada konuştuk. Pilotlar dahi böyle rahat bir uçuşu ilk defa yaşadıklarını söyledi. Ayrıca ve en önemlisi de, uçak Toulouse şehrinin semalarında uçtu. Çünkü, hiçbir uçak deneme uçuşunu bir şehir üzerinde kesinlikle yapmaz. Uçuşu yaklaşık 50 bin kişi izledi. İzleyenlere sorduğumuzda aldığımız tek kelime “Mükemmel” oldu. Zira, uçağın kalkışındaki sessizliği, çevreye verdiği zararın her alandaki azlığı insanlarda bu izlenimi bıraktı” dedi. Türkiye için servet Bu teknolojinin Türkiye’de olmaması için hiçbir sebebin olmadığını ifade eden Zeydan Öncü, “Şu an bana Arap Emirlikleri’nden büyük bir iş teklifi var. Ve bana, hiçbir insanın reddedemeyeceği bir servet vaad ediyorlar. Ancak, benim en büyük arzum Türkiyemiz için çalışmak. Bunun için de, THY Genel Müdürü Temel Kotil ve Kuzey Kıbrıs Türk Hava Yolları Genel Müdürü Prof. Dr. Ünver Kaynak ile birlikte, 100 milyon Dolarlık “HABOM” ismiyle yeni bir projemiz var. Bu proje, dünyanın en yeni teknolojilerinin uygulanacağı bir teknoloji merkezi olacak. Çoğunluğu şimdiki çalıştığım elemanlarla “HABOM” projesine başlayacağız” dedi. Dâhi Türk SPEKON Fransa SAS’ın Genel Müdürlüğü’ne getirilen Zeydan Öncü, A380’in başarılı uçuşunu anlatırken halen o anı yaşarcasına heyecanlıydı. Arap Emirlikleri’nden bir servet vaadiyle gelen iş tekliflerini geri çeviren Öncü, 1979’da Almanya’ya geldiğinde 3 ayda Almanca’yı öğrendi, 4 ayda da Alman lisesini bitirdi. Öncü, üniversitelerde de uçak ve uzay eğitimi gördü. 555 yolcu kapasiteli A380’in ilk uçuşuyla birlikte Amerikan Boeing şirketinin 36 yıldır ‘en büyük yolcu uçağı’ unvanına sahip 747 Jumbo Jet’in tahtını da ele geçirmiş oldu. Önümüzdeki 50 yılda da bu unvanı elinde tutacağına kesin gözüyle bakılıyor. A380 2 katlı, gövdesi 73 metre uzunluğundaki, 4 motorlu uçan transatlantik. 555 yolcu taşıyabilen A380’in liste fiyatı 230 milyon dolar. A380 için 10 yılda 12 milyar Euro harcandı. Çalışmaları 1992’de başlayan A380 projesinde şu ana kadar, Singapur, Arap Emirlikleri, Almanya, Fransa ve Amerika’nın da aralarında bulunduğu 15 havayolu şirketinden 154 adet uçak siparişi alındı. A380, rakibi Boeing 747-400’den yüzde 25 daha düşük uçuş maliyetlerine sahip. Uzun menzilli ve yoğun hatlarda kullanılacak olan A380’in içerisinde sohbet etmek, yiyip içebilmek için küçük alış-veriş merkezi, kuaförü, küçük ama, gerektiğinde kalp kırizlerine bile müdahale edilebilecek bir kliniği var. İlk olarak 2006’nın Mart’ında Singapur Havayolları’nda hizmete girecek. Uçağın yolcu modelinin yanı sıra 150 ton kapasiteli kargo versiyonu da bulunuyor. Airbus gelecekte artan hava trafiğini büyük uçaklarla karşılamayı hedefliyor. Airbus’ın yaptığı pazar araştırmasına göre gelecek 20 yılda toplam 1300 adet A380 satışı gerçekleşecek. Gövde Uzunluğu: 73, yükseklik: 24.1, kanat açıklığı: 79.8 m, maksimum kalkış ağırlığı: 560 ton (yolcu) 590 ton (kargo), maksimum yakıt kapasitesi: 310 ton, menzili: 14.800 km, motor tipleri: 4 adet Trent 900 ve GP 7200.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT