Etteki otu bilmek hakkımız

Etteki otu bilmek hakkımız

Ekonomi Haberleri

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, et ürünleriyle ilgili olarak 2010 tarihinde yayınladığı tebliğini şubat ayında yeniledi.

CANAN ERASLAN
Tebliği ile büyük-küçük hiçbir işletme ambalajsız tavuk ve tavuk ürünü satamayacak. Parçalanması da ancak tüketici isterse yapılacak. Tebliğin tüketici sağlığı açısından son derece önemli olduğuna dikkat çeken Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Gıda Komisyonu Başkanı Can Demir, Bakanlık tarafından Avrupa Birliği (AB) müktesebatında önemli bir aşamaya geçildiğini ancak hâlâ bazı eksikliklerin mevcut olduğunu söyledi. nbsp;
ETİ DE İZLEYELİM
Gıdada en önemli noktanın "güvenli izlenebilirlik" olduğunu vurgulayan Demir, "Tamam, küçük esnafın bu ürünleri yapmasını engellediniz. Geçmişte de hazır kıyma satışı yasaklanmıştı ama kasaplar satamazken büyük marketler devam etti. Önemli olan güvenli izlenebilirlik. Teknoloji sayesinde evde 3 tablet ilaç var diye SGK yeni kutuyu vermezken, gıdamızı niye izleyemiyoruz? Aldığımız gıdada kullanılan et nerede üretildi, hayvan nerede otlandı, neyle beslendi, kim tarafından kesildi, baharatı, çeşnisi nereden temin edildi; bilmeliyiz. Bir sigaranın paketindeki barkodla tütünden paketlemeye kadar nerede üretildiğini bilirken eti neden izlemeyelim? Gıda daha mı önemsiz" diye konuştu.
AMBALAJ KARARI İYİ OLDU
Beyaz ette ambalaj mecburiyetinin tüketiciyi koruma ve hijyen anlamında çok yerinde olduğunu ifade eden Demir, "Ancak tüketicinin tavuk alırken, sıvıyı azaltan pet kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmesini öneririm. Bu sayede güvenli tüketim mümkün olur. Ayrıca ambalaj mecburiyeti ile güvenli izlenebilirlik yolunda önemli bir adım atıldığını düşünüyorum. Kırmızı ette de ürünü güvenli izleyelim, nerede üretildiğini tüketici olarak takip edelim" görüşünü dile getirdi.


Sorumluluk iş yerine ait
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından yayınlanan tebliği ile firmalara hijyen uygulamalarının yanı sıra, tehlike analizi ve kritik nokta ilkelerine uyum zorunluluğu da getirildi. Uzmanlar, bu kuralları şöyle sıralıyor:
-Gıda güvenliği için esas sorumluluk gıda iş yeri yöneticilerine ait olacak. nbsp;
-Gıda güvenliği, birincil üretimden başlayarak gıda zinciri boyunca sağlanacak.
-Özellikle donmuş gıdalar için soğuk zincir korunması getiriliyor. nbsp;
-İthal edilen gıdanın en azından Avrupa Birliği'nde üretilen gıda ile aynı hijyen standardına veya denk bir standarda sahip olması aranacak. nbsp;
Etteki otu bilmek hakkımız


Ette yeni dönem tüketiciye ne getirecek?
KÖFTE VE SUCUK: Kasap sucuk ve kasap köfte yapımı yasaklanıyor. Ancak tüketicinin yanında hazırlanabilecek. Bu şekilde sektörde marka yatırımı yaparak hijyen ve sağlık şartlarına uygun üretim yapan işletmelerin hakları da korunuyor.
PAKETLENMİŞ KIYMA: Kasap ve süpermarket gibi işletmelerde önceden çekilmiş ve paketlenmiş günlük kıyma satılamayacak.
LOKANTADA ÇİĞ ET: Lokanta, restoran, otel ve hazır yemek üreten işletmeler gibi, son tüketiciye yemek hizmeti veren işletmelerin çiğ et ve pişmemiş köfte gibi hazırlanmış et karışımı satmaları yasaklandı. nbsp;
KIYMA KAVURMA GELDİ: Birçok üründe tuz oranını azaltan bakanlık, kavurmada da aynı uygulamaya gitti. Daha önce kavurmada yüzde 5 olan tuz oranı yüzde 3'e düşürülecek. Tebliğ ayrıca yeni bir ürünün tüketimini de mümkün kıldı. Bu da kıyma kavurma. Bundan böyle raflarda kavurma ve kıyma kavurma adıyla ürünler göreceğiz.
ET PROTEİNİ YASAK: Bakanlık, kaliteli et kullanmak yerine dışarıdan et proteini katılmasını yasaklayarak haksız kazancın önüne geçiyor.
YÜZDE 100 DANA YOK: Daha önce sucuk, salam gibi ürünlerde farklı et karışımlarının kullanılmasını yasaklayan bakanlık, et ürünlerine ait etiketlerde yer alan "yüzde 100 dana eti" ya da "yüzde 100 göğüs eti" gibi ifadelerle logolar kullanılamayacak.
İŞLEM GÖRMÜŞ ET OLMAYACAK: Tebliğ ile ürün etiketinde ürün adları aynı renk, aynı yazı karakteri ve aynı puntoda olmak üzere bir bütün olarak ifade edilecek. Düzenleme ile ısıl işlem görmüş et ürünü, emülsifiye et ürünü gibi grup isimlerinin ürün adı olarak kullanılması yasaklanıyor. Bu yolla tüketicinin yanıltılmasının engellenmesi amaçlanıyor. Bu yasaklar, reklam ve tanıtım afişleri için de geçerli olacak.



UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...