BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Yine otomobil merakım depreşti

Yine otomobil merakım depreşti

Siz hiç otomobil nasıl yürür düşündünüz mü? Malum motor denilen nesnenin silindirleri vardır. Bu silindirlerin içine püskürtülen ve sıkıştırılan yakıt bir şekilde ateşlenir ve meydana gelen patlamadan muazzam bir güç oluşur.



Siz hiç otomobil nasıl yürür düşündünüz mü? Malum motor denilen nesnenin silindirleri vardır. Bu silindirlerin içine püskürtülen ve sıkıştırılan yakıt bir şekilde ateşlenir ve meydana gelen patlamadan muazzam bir güç oluşur. Bu güç silindirleri harekete geçirir, silindirler kendilerine bir şekilde bağlı olan krank milini döndürürler. Güç krank miline aktarılmıştır. Krank mili bu gücü vites kutusuna aktarır. Vites kutusu debriyaj (kavrama) sistemiyle bu gücü şaft veya doğrudan akslar vasıtasıyla tekerleklere aktarır ve otomobil hareket eder. Ancak krank milinde toplanan güç tekerlekler dışında birçok sisteme de güç aktarır ve onları harekete geçirir. Soğutma sistemi, elektrik üretim sistemi, ABS’li araçlarda fren sistemi, air-condition sistemi ve diğer birçok sistemler krank milinden aldıkları güçle fonksiyon icra eder ve otomobil denilen harika cihazın keyfine doyum olmaz seyrü seferine katkıda bulunurlar. Silindirlerden alınan gücü krank mili belli bir sistem dahilinde aktaramazsa, mesela soğutma sisteminin meşhur V kayışı kopmuş ise ne olur? Önce motorun harareti yükselir. Bu durum kadrandaki bir ikaz lambası ile şoföre iletilir. Şoför aracın sadece direksiyon ve frenden ibaret olmadığını bilen biri ise bu ikazı alır ve arabayı kenara çeker durdurur. Genel bir kontrol yapar. V kayışının koptuğunu belirler yedeği varsa takar yoksa servis çağırır güç aktarmakta meydana gelen aksaklığı giderir yoluna devam eder. Şoför soğutma sisteminden gelen ikazı algılayamazsa, önce hararet lambası kırmızıya dayanır. Daha da gaza basmaya devam edilirse motor silindirleri önce sekman yakar, sonra silindirler kilitlenir ve motor durur ve sistemin tamamı yani otomobil bu durumdan etkilenir ve iş görmez hale gelir. Yıllar boyu işletme derslerinde ve seminerlerinde yöneticilerin en önemli fonksiyonlarından biri olarak “delegasyon” yani “yetki devrinden” bahsedildi. Son yıllarda ise şiddetlenen rekabetle başedebilmek için zihinsel zekası yüksek yöneticilik yanında duygusal zekâsı yüksek liderliğin gerekli olduğundan bahsedilmeye başlandı. İşte bu liderlerin en önemli fonksiyonlarından birinin de çalışma arkadaşlarını “güçlendirmek” yani “empowermont” olduğu söylenmekte. Şimdi yukarıdaki otomobil örneğindeki krank mili olarak lideri kabul edin. Sonra bu liderin bir şekilde (tayin, miras, kendi çalışması sonucu) eline aldığı “Bu gücü akıllıca sistemlerle çalışma arkadaşlarına aktarmadığı zaman ne olur?!” sorusuna vites kutusundan itibaren benzeştirerek cevap bulmaya çalışın. Cevabı bulamazsanız şöyle etrafınızdaki şirketlerde ne olup bittiğine bakın sorunun cevabını orada da bulabilirsiniz.
 
 
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT