BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Lastikler akıllandı / Otomobil Dünyası

Lastikler akıllandı / Otomobil Dünyası

Pirelli’nin yeni geliştirdiği lastikler hava kaçırdığında kendi kendine şişebiliyor, cep telefonunuza bilgi gönderiyor. Patladığında 150 km yol yapan lastik, eskidiğinde ise sürücüye ‘artık beni değiştir’ diyor.



> Ahmet Enes Demiray Gelişen teknoloji inanılması güç yenilikleri de beraberinde getiriyor. Bir zamanların ünlü dizisinin kahramanı ‘süper otomobil’ Kara Şimşek’teki kendiliğinden şişen lastikler artık gerçek oldu. Pirelli’nin yeni geliştirdiği X-PressureTM sistemiyle ‘akıllı lastikler’ havası eksildiğinde kendiliğinden şişebiliyor. Akıllı lastiklerin özellikleri sadece bununla da kalmıyor. Sistem sayesinde, hasar, delinme veya başka bir problem oluştuğunda problemli lastik cep telefonunuza mesaj atarak sizi uyarıyor. Lastik patladığında ise “Run Flat” özelliği sayesinde, 80km/s ile 150 km daha yol katedebiliyorsunuz. Fransa’daki Paul Ricard pistinde tanıtımı yapılan lastikler piyasaya eylül ayından itibaren dağıtılmaya başlanacak. Sistem nasıl çalışıyor? Kendiliğinden şişen lastiklerin sırrı ise aslında gayet basit. Sistemde janta konulan özel yapılmış tankta mevcut olan hava, delinme anında patlamış lastik içine hava basmaya başlıyor. Delinme anında lastiğin hava kaçırdığı ise supaba monte edilen bir sensör tarafından hem sisteme hem de aracın içindeki ekran sayesinde sürücüye de haber veriliyor. Ayrıca yine supap kapağında bulunan ‘bluetooth’ cihazıyla da cep telefonuna radyo sinyali gönderilerek lastikteki hasar sürücüye iletiliyor. Bu sistemler sayesinde üstün bir güvenlik sağlanarak ani hava basıncı kaybı yaşanan acil durumlarda otomobilin kontrolü sürdürülebiliyor. Antenli tekerlekler Pirelli’nin CyberTM ismi verdiği bir diğer sistem sayesinde ise, lastiğin durumu hakkında sürücüye bilgiler veriliyor. Lastiğe gerçek bir “hafıza” sunan bu sistem ise şöyle çalışıyor: Biri lastiğin içinde, diğeri de tekerlek yuvasına monte edilmiş antenler lastiğin yapısını sürekli kontrol altında tutarak yıpranma durumu hakkındaki bilgileri otomobildeki araç üstü bilgisayara iletiyor. Sürücü de bilgisayardaki ekrana bakıp lastiğini ne zaman değiştireceğine karar verebiliyor. Hyundai Batı’da Amerika’yla büyüyecek Hyundai’nin Güney Kore, Çin, Hindistan ve Türkiye’de bulunan üretim merkezlerine bir yenisi daha eklendi. Hyundai’nin Amerika’daki ilk üretim merkezi olan Alabama Fabrikası’nın açılışı gerçekleştirildi. Hyundai, yeni Sonata modelinin üretileceği fabrika sayesinde Batı’daki gücünü artırmayı hedefliyor. 2 bin kişiden fazla çalışanı bulunan Hyundai Alabama Fabrikası’nın üretimini desteklemek amacıyla, Kuzey Amerika’da tam 64 adet yan sanayi üreticisi yatırım yaptı. Toplam 500 milyon dolar tutarındaki bu yatırımlarla 5 bin 500 kişilik ek istihdam oluşturuldu. 7 milyon metrekareden fazla bir alan üstüne kurulan fabrikada, pres, boya ve montaj ile birlikte Hyundai’nin 3.3 litre hacmindeki yeni V6 motorunun üretildiği motor hattı ve 3.7 km’lik test pisti bulunuyor. Yıllık 300 bin adetlik üretim kapasitesi bulunan Hyundai Alabama Fabrikası, burada tam kapasiteyle çalışacak ve 2006 model Sonata’ların üretimini yapacak.
 
 
  • Piyasalar

    Fark %
  • 103235
    % 2.07
  • 4.7171
    % 0.01
  • 5.5018
    % -0.57
  • 6.2889
    % -0.17
  • 197.827
    % 0.14
 
 
 
 
 
Reklamı Geç
KAPAT