BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı ve Meclis

Seçim sonuçlarını görmek için tıklayın.
Anasayfa > Haber > Ve ışık göründü

Ve ışık göründü

YILLARDIR bitirilemeyen Bolu Dağı Tüneli’nin İstanbul-Ankara etabı Ağustos ayında tamamlanıyor. Günde 80 cm. kazılarak ilerleme sağlanan tünelin Ankara’dan İstanbul’a geliş hattındaki kazılar ise yıl sonunda tamamlanacak.



> Aziz Cumurcu - Osman Sağırlı - Mehmet Gel >3.5 saatlik yol İSTANBUL-Ankara arasını 3.5 saate indirecek 25.5 km’lik otoyol, elektromekanik donanımının tamamlanmasından sonra Aralık 2006’da ulaşıma açılacak. Depremde zarar gören viyadüklerin tamiratı ise tamamen bitirildi. > 1.3 milyar $ 1990 yılında 277 milyon dolar bedelle ihalesi yapılan projede, deprem, istimlak, ödenek yetersizliği gibi sebeplerden dolayı 6 defa süre uzatımına gidildi. 1.3 milyar dolara tamamlanacak tünelin 1 kilometresi 35 milyon dolara mal oluyor. BOLU- Yıllardan beri bir türlü bitirilemeyen Bolu Dağı Tüneli’nde ışığın görünmesine sadece 85 metre kaldı. Günde 80 cm kazılarak ilerleme sağlanan ikiz tünelin İstanbul-Ankara yönündeki bölümü Ağustos ayında bitecek. Tünelin Ankara’dan İstanbul’a geliş hattındaki tünel kazısı ise yıl sonunda tamamlanacak. Bu arada depremde zarar gören viyadüklerin tamiratı da tamamen bitirildi. Karayoluyla İstanbul-Ankara arasını 3.5 saate indirecek 25.5 km’lik otoyol, elektromekanik ve havalandırma donanımının tamamlanmasından sonra Aralık 2006’da ulaşıma açılacak. Böylece Gümüşova-Gerede otoyolu Bolu Kaynaşlı’da kesintiye uğramadan Ankara’ya kadar devam edecek. Diğer taraftan 15 yıldır yapımı yılan hikayesine dönen otoyol ve tünel bittiğinde toplam 1.3 milyar dolar harcanmış olacak. Projede 6 defa süre uzadı İstanbul’u Ankara’ya bağlayan 114 km’lik Gümüşova-Gerede Otoyolu’nun 15 yıldır bitirilemeyen 25.5 km’lik etabıyla ilgili olarak işi yapan İtalyan Astaldi Firması ve Karayolları Adına projeyi denetleyen Yüksel Proje yetkilileri, gazetemizi davet ederek projede gelinen son noktayı anlattılar. 1990 yılında 277 milyon dolar keşif bedeliyle ihalesi yapılan projenin ilk başta 1994 yılında tamamlanmasının öngörüldüğünü ancak ödeneklerin yetersizliği, zorunlu proje değişiklikleri, istimlakların bitmemesi, yaşanan sel ve deprem felaketleri gibi sebeplerden dolayı tam 6 kez projenin süre uzatımına uğradığını bildiren Yüksel Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu, yaşanan mecburi değişikliklerin ise yapım maliyetlerini artırdığını söyledi. Tokgözoğlu, “Süre uzatımı müteahhit firmanın talebiyle değil malesef idarenin görevini zamanında yerine getiremesi yüzünden yaşandı. Projede ilk uzatma 1992 yılında oldu. İstimlaklar bitirilip zamanında müteahhite verilemedi. Ayrıca depremde viyadükler hasar gördü. Deprem sonrası 2 yıl sigorta işlemlerinin tamamlanmasını bekledik. Sigortadan 105 milyon doların gelmesi dahi 6 ay sürdü” diye konuştu. Gümüşova-Gerede Otoyolu’nun Bolu Dağı geçişiyle ilgili tüneli de içine alan bölümünün 25.5 km’lik etaptan oluştuğunu hatırlatan Yüksel Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu, 1999 Düzce depreminde tünel kısmında meydana gelen göçük yüzünden bu kısmın 400 metrelik bölümü tamamen terkedilerek yeni bir tünel inşasına başlandığını söyledi. Daha önce 3 bin 300 metre olarak hesaplanan tünelin yeni projede 2 bin 800 metre olarak kısaltıldığını kaydeden Tokgözoğlu şöyle konuştu: “Tünelin çöken kısmını by-pass edip yeni bir tünel inşası başlattık. Tabii proje haliyle değişti. Halen tünellerde 4 noktada karşılıklı çalışma var. Gidiş hattında ışığın görünmesine 85 metre kaldı. Karşı taraftaki çalışmaların seslerini duymaya başladık. Ağustos’ta kazı bitecek. Gelişte ise son 125 metrelere gelindi. Bu kısımda da yıl sonunda ışığı göreceğiz. Akabinde otoyol ve tünel geçişinin elektromanyetik donanımı için ihaleler yapılacak. Ve 2006 Aralık’ta proje ulaşıma açılacak. Böylece Bolu Dağı’nda duraksama bitecek. Yıllık 40 milyon dolara varan yol kayıpları sona erecek.” Tünelin 1 km’si 35 milyon dolar Projenin maliyeti hakkında bilgi veren Yüksel Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu, 25.5 km’lik etabın en son 570 milyon 500 bin dolar keşif bedeliyle ihale edildiğini, sadece tünel kısmı için 177 milyon dolar harcanmasının öngörüldüğünü ifade etti. Projenin 1987 yılı birim fiyatlarıyla ihale edildiğine dikkat çeken Tokgözoğlu şöyle dedi: “Toplamda 1.3 milyar dolara malolacak bir iş. Tamamı dış krediyle yapılıyor. Özellikle son iki yılda 260 trilyonluk ödeneğin 155 trilyonu geldi. Fiyat farklarından dolayı yaşanan eskalasyon farklarıyla bereber toplam 880 milyon dolara projenin tamamlanmasını bekliyoruz. Sadece tünel için 158 milyon dolar şuana kadar harcandı. Tünelde 1 km’lik ilerlemenin maliyeti 35 milyon dolar. 2 tüpte bu 70 milyon dolar ediyor. Hizmete açılan 90 km’lik otoyolla birlikte 25.5 km’lik otoyol 1.3 milyar dolara malolacak.” Viyadük altlarını yastıkla döşedik 1999 Düzce depremi sırasında hasar gören viyadüklerdeki tamirat çalışmaları da bitmek üzere.. 25.5 km’lik etapta 4 ayrı viyadük bulunduğunu anlatan Yüksel Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu, depremin vurduğu viyadüklerin bazı yerlerine çelik krişlerin döşendiğini, kirişlerin altına ise deprem sönümleme yastığı konulduğunu vurguladı. Tokgözoğlu şunları aktardı: “Japonya’daki Kobe depreminde viyadükler adeta ters yüz oldu. Ama Kobe’nin şiddetinin tam iki katı Düzce’de bizim viyadüklere geldi. Temelde hiçbir hasar oluşmadı. Şimdi betonerme kirişlerin altına tek tek yastık döşedik. Otoyol projemizden 2 ayrı fay hattı geçiyor. Kaynaşlı fayı tam tünele isabet ediyor. Deprem uzmanları en fazla 6.5 şiddetinde bir depremin olabileceğini söylediler. Biz de tünelin fay kısmındaki daha önce 13.5 metre olan ana boylarını araya 50 cm boşluk bırakarak 4.5 metre boyunda kesik kesik bırakarak oynar zemin hazırladık. Böylece hem blok halinde hasara karşı hem de zemin kayması karşısında tedbir alındı.” Bir buçuk aylığına ‘git bak’ dediler tünelde 15. yılına girdi! Gümüşova-Gerede Otoyolu Projesi’nin Kontrol Teşkilat Başkanı olan Faik Tokgözoğlu, Bolu Tüneli’nin sembol isimlerinden biri. 14 yılını verdiği otoyol ve tünel projesi onun kariyerinde çok önemli bir yer teşkil ediyor. Zira Faik bey, yıllar önce sıradan bir mühendis olarak girdiği tünelde 2 yıl önce zirveye, Kontrol Teşkilat Başkanlığına kadar çıkmış. Gelin sonrasını onun ağzından dinleyelim: “ODTܒyü bitirdikten sonra Ankara’da Yüksel Proje’de işe başlamıştım. Şirket Bolu’da iş almıştı. Bana 1.5 aylığına git bir bak dediler. Deyiş o deyiş. Ankara’dan beni geri çağıracaklar diye bekledim hep. 1.5 aylığına gelmiştim ama şimdi 15. yılıma giriyorum. Aradan yıllar geçti. Ama artık tünel benim herşeyim. Bir gün mutlaka 15 yıldır beklediğimiz ışığı yakalacağız. Eğer bir mani, keder olmazsa inşallah Ağustos’ta tünelin birini açmış olacağız.” Çocuklarım ne zaman bitecek diye soruyor 13 yıl önce Metal atölyesini kapatarak tünelde metal işçisi olarak çalışmaya başlayan İrfan Genç, Bolu Tüneli için “Bu benim dördüncü çocuğum” diyor. İrfan usta, “Burada işçi olarak çalışmaya başladığımda bekardım. Evlendim şimdi üç çocuğum var. Ama inanın evdeki çocuklarımdan çok tünel ile ilgileniyorum. Her gün eve gittiğimde çocuklar, ‘baba tünel ne zaman bitecek’ diye soruyorlar. Çünkü onlardan çok tünel ile ilgileniyorum. Açıkçası onlar da kıskanmaya başladılar. Artık ben de tünelin bir an önce bitmesini istiyorum. Bundan sonra yerin üzerinde bir zamanlar kapattığım Metal atölyesinde çalışmak istiyorum” diyor. İSMİ KÖROĞLU OLSUN Yüksel Proje Kontrol Yönetim Kurulu Başkanı Celal Akın, Karayolları Otoyol Yapım Baş Mühendisi Bülent Arslan, Yüksel Proje Kontrol Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu ve yapımı üstlenen İtalyan Astaldi firmasının Proje Müdürü Doğan Demir, Ekonomi Müdürümüz Aziz Cumurcu’ya “Tünellerin ismi neden Köroğlu olmasın’ dediler.
Reklamı Geç
KAPAT