BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > Test çözerken altın tavsiyeler / SINAVA DOĞRU

Test çözerken altın tavsiyeler / SINAVA DOĞRU

ÖSYM’nin yaptığı imtihanlarda her soru için ancak bir dakikamız bulunmakta. Bunun için adayların bilgi ve yorum güçlerinin yanında hızları da önemli olmaktadır.



Test çözmede bu üç unsur önemlidir: Bilgi: Derste dersi iyi dinleyerek ve ders çalışılarak elde edilebilir. Öğrenme ile kazanılır. Tekrar ile pekiştirilir. Test çözme tekniğini kullanmanın temelini teşkil eder. Yorum: Ders dışında yalnız başınıza paragraf sorularını çözerek ve bol kitap okuyarak elde edilebilir. Öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen bilgi ile ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı açılardan bakabilme gücünü ifade eder. Test çözme tekniğinin geliştirilmesini sağlar. Hız: Kazanılan bilgiye ve elde edilen yorum gücüne ait problemlerin zaman kısıtlaması içinde çözülmesidir. Hız ise ancak ve ancak çok miktarda soru çözülerek elde edilir. Hız, test çözerken zamanı etkin bir biçimde kullanmanıza yardım eder. Sorunun mantığını dikkate alın Test çözerken dikkat edilecek hususlar şöyledir: * Her şeyden önce soruya yaklaşırken kendi mantığımızla değil sorunun mantığıyla hareket etmemiz gerekmektedir. Çünkü her sorunun kendine has özel bir mantığı vardır. Öncelikle sorunun okunup anlaşılması daha sonra cevabın düşünülmesi gerekir. Kesinlikle soruyu okurken cevabı düşünmeyin. * Soru kökünün iyi okunup anlaşılması, daha sonra cevabın düşünülmesi gerekir. Soru kökü anlaşılmadan cevabı düşünmeye çalışmak hızı düşürür. Ne isteniyor? * Sizden ne isteniyorsa, isteneni düşünmelisiniz. Bazı sorular sizin için çok kolay gelir ve cevabın öyle kolay bir şık olamayacağını düşünürsünüz. Oysa bazen böyle kolay sorular sormak da bu işin tekniğinin bir parçasıdır. * Her testte bilgi düzeyinizin altında ve üstünde sorularla karşılaşırsınız. Testin genelini standart bilgi birikimi ve yorum gücü ile çözülebilecek sorular oluşturur. ÖSS tipi imtihanlarda soruların %10’u çok zor/çok kolay, % 20’si zor/kolay ve % 40 normal bilgi düzeyindedir. * Bir soruya verebileceğiniz zamanı belirleyin. Konu ile ilgili bol miktarda alıştırma yapın. Gereksiz yere bir soru üzerinde inatlaşmak, o soruyu çözmeye çalışmak sizin için zaman kaybı ve moralinizin bozulması demektir. * Sorulara önyargılı yaklaşmamalısınız. “Bu soru zor yapamam, bu soru kolay cevap x şıkkı” gibi zaman kazanmaya yönelik aceleci davranışlar, kazanmak yerine kaybettirir. Turlu çözme metodu * Turlu Soru Çözme Metotu, testteki her soruyu incelemenize yardımcı olur. Cevaplandırılmayan soruları soru kitapçığında bir işaret veya simge ile simgelendirmek o soruların ikinci turda daha kolay bulunmasını sağlar. * Olumsuz bir ifadeyi olumlu olarak okumak soruyu veya cevabı hatalı düşünmenize sebebiyet verebilir. Soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilin. Bunlar; altı çizili, koyu puntoyla yazılmış, “tırnak içinde,” değildir, olamaz, her zaman, hiçbir zaman, bütün, zaman zaman, yoktur, vardır, birbirinden farklı, birbirine benzer, eşdeğer, birden fazla, ayrı ayrı, iç içe, yan yana , ikisi bir arada, ana düşünce, yan düşünce, benzer düşünce, asla, genellikle, çoğu, vb. ip uçlarıdır. * Soru kökünün veya soru metninin uzun oluşu sizin için daha fazla ipucu manasına gelir. Bu sebeple uzun metinli sorular daha kolay çözülebilen sorular olarak algılanmalıdır. * Paragraf tipli sorularda genellikle paragraftan önce soru kökünün okunması paragrafın ikinci defa okunması zorunluluğunu önler. * Cevabı konusunda tereddüt ettiğiniz soruları gelişigüzel cevaplandırmak zarar verir. Çelişkili şıklar * Cevap şıklarından sorunun çözümüne gitmek de test tekniğinde önemli bir yoldur. Yüzde yüz emin olmadığınız sorularda şıkları eleyerek doğru cevaba yaklaşabilirsiniz. * İkiden fazla şık cevap olabilecek nitelikteyse bu soruyu cevaplandırmamanız, en azından imtihanın sonlarına doğru tekrar soruya dönmek üzere boş bırakmanız daha uygun olacaktır. * Test çözerken sorunun doğru cevabını bulmak kadar önemli bir diğer olay da cevap olamayacak şıkların tespit edilmesidir. Endişelenmeyin * İmtihan endişesi soruları anlamayı ve problemleri çözmeyi zorlaştırmasıdır. Hangi testi çözüyorsanız zihinsel içeriğiniz de o konunun sınırları içinde olmalı. * Her ders için aynı test çözme mantığını kullanmak hatadır. Her ders için farklı test çözme mantığı geliştirmeniz test tekniğinizin gelişmesine yardım eder. * Cevap şıklarında cevaba benzeyecek bazen iki bazen üç şık bulunur. Bunlara çeldirici adı verilir. Çeldiriciler ilk bakışta cevap gibi algılanabilir fakat ufak bir zihinsel egzersizle doğru cevabı bulmanız mümkündür. ÖSS’ye sevgi kaldı! Gençler; sizler, sizlerden aldıklarınızla yola çıktınız. Hayalleriniz, istekleriniz, beklentileriniz... Sizi daha iyi tanımanızı sağlayacak ne varsa yanınıza aldınız. İmtihanla yatıp puanla kalktı sabaha körpe yürekleriniz. Ağustos’ta üşüdü Şubat’ta terledi bakışlarınız. Ve ÖSS’ye sevgi kaldı. Alışkanlıkların kolaycılığından kurtulup eski davranışlarla yüzleşmenin, yeni yönelimler geliştirmenin temel atma törenine sevgi kaldı. Aslında hiçbir şeyin gerçeği hayalinden daha güzel değildir. Ancak gerçekleştirilen en küçük bir iş bile en büyük hayalden daha iyidir. Ve sevgi kalan ÖSS’de o en küçüğü hayata geçirmenin tam zamanı... Aslında çok derin olan kuyu değildir. Çok kısa olan iptir. Kötümserler yalnızca tüneli görür, iyimserler tünelin sonundaki ışığı. Gerçekçiler ise tünelle birlikte ışığı ve gelmekte olan treni de görürler. Gerçeklere gülümseyeceğiniz güne sevgi kaldı. Paylaşacak çok şeyimiz var imtihana kadar. Bu yazı dizimizde onları bulacaksınız. Onlar mı? işte size ana başlıklar. - Son 20 günü en verimli şekilde değerlendirme programı, - Test çözerken dikkat edilecek hususlar, test çözme teknikleri, kodlamalar, zamanlama, - Anne ve babalara imtihan öncesi tavsiyeler, - Hedeften sonuca, - İmtihan kazandıran ilkeler, - Başarıya ulaştıracak tavsiyeler, - İmtihan endişesi ve gevşeme teknikleri, - Hiçbir yerde bulamayacağınız ÖSS bilgileri. Bugünkü yazımızda en çok ihtiyaç duyacağınız test çözme teknikleri ve test çözerken dikkat edeceğiniz hususları vereceğiz. Hedefimiz finale yaklaştığımız şu günlerde mevcut potansiyelinizi yüzde 10 düzeyinde yukarılara çekmek. Takip eden günlerde imtihana kadar sizlerle olacağız. İhlas Dershaneleri’nin rehberlik servisi de bir telefon kadar sizlere yakın olacak. Başarı ve sevgi dileklerimizle konularımıza geçiyoruz. Hamza Düzgün İhlas Dershaneleri Genel Müdürü Kodlamayı sakın sona bırakmayın! > Test çözümünde kodlama da önemli bir yer işgal eder. Soruyu kitapçık üzerinde çözmüş olmak o soruyla olan işinizin bittiği manasına gelmez. Soruyu doğru çözmek kadar optik forma doğru kodlamak da önemlidir. > Kodlama her sorudan sonra yapılmalıdır. Bu, asla bir zaman kaybı değildir. Çünkü kodlama için geçen süre, bir ölçüde dinlenme sürenizdir. Bu zaman dilimi içinde bir soru ile olan zihinsel bağınızı koparır, bir başka soruya geçmek için zamanın geldiğini düşünürsünüz. Bu bilinç dışı bir faaliyettir. Ayrıca imtihanın ilerleyen diliminde boş bir cevap kağıdı görmek yerine dolu bir cevap kağıdı görmek kendinize olan güveni sağlamanıza yardım eder. > Zaman kazanacağım diye kodlamayı sona bırakmak imtihan sonrası yorgunluk ve dikkat dağılmasının fazlalığı sebebiyle hatalı veya eksik kodlama riskini artırır, kaydırma yapmanıza yol açar. Her yıl binde 9 oranında adayın kaydırma hataları sebebiyle mağdur olduğunu unutmayınız. ? Zamanlamaya dikkat! > Testi iyi çözmek için sadece doğruları bilmek yeterli değildir. Verilen zaman dilimi içinde bu doğruları bulmanız gerekir. Her bir soruya ne kadar zaman harcamanız gerektiği baştan planlanmalıdır. > Çok sorulu testlerde “Turlu Soru Çözme Metotu” bilinen soruların çözümünü hızlandırır. Bilinmeyen sorularla zaman kaybını önler. Zorluk derecesi biraz yüksek olan sorulara bakmayı ve bu sorular için daha fazla zaman kullanımını sağlar. > Zaman kazanmak için soru metni ve kökünü okumadan cevap şıklarına koşmak sizi yanılgılara düşürebilir. Soru cümlesini okuyarak ne istiyorsa altını çizin ve aklınızdan geçirin. Sonra metin kısmını okuyarak soruda sizden istenen kelimelerin altını çizin. Daha sonra şıkları elemeye başlayın. > Soruları okurken hızınızı kesecek davranışlar olabilir. Mesela, sesli okuma alışkanlığı, dudak kıpırdatarak okumaya çalışmak, okunan her ifadenin altını çizmek gibi. Okuma egzersizleri ile okuma hızınızı artırmalısınız. > İmtihanda zaman kullanımını en fazla zora sokan bildiklerimiz ve bilmediklerimiz değil, biraz bildiğimiz ya da tereddüt ettiğimiz sorulardır. Soru ile inatlaşmak “bu soruyu çözmezsem ölürüm” mantığı, bu testin sonunda hüsrana uğrama riskini artırır.
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT