BAŞA DÖN

Türkiye Gazetesi

Anasayfa > Haber > ‘Tasarımla gelişelim’

‘Tasarımla gelişelim’

Türk Patent Enstitüsü Genel Müdürü Yusuf Balcı, Kore örneğinde olduğu gibi ekonominin odak noktasına tasarım ve Ar-GE’yi koyarak gelişimimizi yükseltebileceğimizi söyledi.



İSTANBUL - Türk Patent Enstitüsü Müdürü Yusuf Balcı, ülkemizde tasarım ve Ar-Ge’nin yeni bir kavram olduğunu ve öneminin anlaşılmaya başladığını söyledi. Balcı, ülke kalkınması için ekonomide tasarım ve Ar-Ge odaklı gelişim stratejisinin de benimsenebileceğini vurguladı. Balcı, bu modelin dünyada başarılı örnekleri olduğunu vurgulayarak “Örnek olarak Kore ve Japonya tasarım ve araştırma geliştirme merkezli politika izledi ve başarılı oldu. Ürünlerine farklılığı ve katma değeri bu unsurla sağladı. Ülkelerin yanı sıra dünyada bir çok şirket tasarım odaklı ön plana çıkıyor” dedi. İKEA iyi bir örnek İsveçli mobilya devi İKEA’nın tasarımla dünya devi haline geldiğini belirten Balcı, “Mobilya ürünlerine uyguladığı tasarımlarla elde ettiği başarıyla İKEA, dünyanın en zenginleri arasına girdi. Bu ülkemizde de uygulanabilir. Bizdeki KOBİ’ler güçlü ve zanaate yatkın insan gücümüz var” dedi. Balcı, tasarımın kolaylıkla üretime dönüşebildiğini de ifade ederek “Bir buluş veya yenilik uzun bir süreç ister ve büyük sermaye ister. Tasarım yoluyla ortaya konan ürün böyle değil. Çok kısa bir süre içinde ürün üretilebilir ve pazarda tutulabilir. Örnek verecek olursak bir otomobili teknek olarak yenilemek uzun bir süre ve sermaya ister ama tasarımla bir farını veya yüzeyini değiştirirsiniz ve büyük bir yenilik katarsınız. Bu özellik KOBİ’ler için büyük bir avantaj olacaktır” dedi. Tasarımla farklılaşın Türk Patent Enstitüsü tarafından düzenlenen seminerde konuşmacılar tasarımın KOBİ’lere olan katkılarını konuştu. Mersin Üniversitesi Endüstri Tasarım Bölümü Başkanı Mine Erten, farklı ve özgün olabilmek için tasarımın çok önemli olduğunu belirterek “Ekonominin çekirdeği olan KOBİ’ler artık bu konulara eğilmeli. Bunun için kendilerine maliyeti problem etmesinler. Başta TÜBİTAK olmak üzere bir çok kamu kuruluşu ciddi destekler vermektedir. Diğer yandan bu konuda üniversitelerle de sanayiciler iş birliği içinde olmalılar” dedi. Marka olmanın yolu ODTÜ Endüstri Tasarım Bölümü’nden öğretim üyesi Suzan Boztepe de Uzak Doğu’dan kaynaklanan rekabet rüzgarının tasarımı ön plana çıkardığını ifade ederek “Marka olmanın yolu özgün ve farklı olmaktan bu da tasarımdan geçer. Tasarım ürün geliştirmenin önemli bir parçasıdır. Dünyada bir çok firma sadece tasarımlarıyla öne çıkan markalarıyla ünlüdür. Örnek verecek olursak Volkswagen’in kaplumbağa modeli, Swatch saatleri gibi” dedi. Tasarım sayesinde ihracatımız yükseliyor Vestel Endüstriyel Tasarım Bölüm Müdürü Burak Emre Altınordu, Vestel’in yurt dışında satış yapabilmek için 1980’li yılların sonundan itibaren endüstriyel tasarıma eğildiğini belirtti. Altınordu, yurt dışına fason üretimi tasarımla aştığını belirterek “Kendi tasarımıyla ürettiği ürünleri dünya çapında firmalara yurt dışına satmaktadır. Vestel’in başka türlü bu ihracat rakamlarına ulaşması mümkün değil. Bu rakamlarda tasarım ve Ar-Ge’mizin katkısı çok büyük. 8 kişilik ekibimizle Vestel’in ürettiği çok sayıda ürüne imzamızı attık” dedi. Uluslararası marka böyle olunur Tasarımla gelen bir diğer başarı hikayesi de Eczacıbaşı Holding’e bağlı Vitra’da. Vitra Endüstriyel Tasarım Bölümü Müdürü Yalçın Arpat da dünyanın bir çok ülkesinde bilinen ve önde gelen firmalardan olmalarında tasarımın büyük rolü olduğunu söyledi. Arpat, Türkiye’de tasarımın hâlâ gerekli ilgiyi görmediğini vurgulayarak “Bazı kuruluşlar yurt dışında varolabilmek için buna önem verdiler. Bunun dışında pek yok” dedi. Arpat, şu an 75 ülkeye ihraç yapıldığını vurgulayarak İngiltere, Almanya gibi büyük pazarlarda bilinen marka olduklarını ve bunu da tasarımlı ürünleriyle gerçekleştirdiklerini ifade etti. > Mustafa Sezer
 
 
 
 
 
 
 
Kapat
KAPAT